Documentația pentru lansarea procedurii de „delegare a gestiunii prin concesionare a serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân din Municipiul Timișoara” a fost trimisă de Primăria Timișoara pe 10 noiembrie și publicată pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) două zile mai târziu. Valoarea estimată a contractului este de 6.741.166,37 lei, iar durata acestuia va fi de 36 de luni. Ofertele se pot depune până pe 14 decembrie.
Potrivit documentației, în baza contractului de concesiune, se urmărește realizarea următoarelor etape:
- identificarea câinilor comunitari, evaluarea și estimarea populației canine fără stăpân și a ratei de înlocuire;
- întocmirea planului de acțiune cu privire la activitatea de prindere a câinilor comunitari;
- deplasarea echipajelor în teren, capturarea și transportul câinilor fără stăpân din habitatele localizate, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 155/2001 actualizată, privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân;
- identificarea, înregistrarea și raportarea câinilor comunitari, realizarea unei baze de date și gestionarea ei;
- cazarea, asigurarea hranei zilnice, adăparea câinilor fără stăpân în adăpost și curățenia adăposturilor temporare;
- întreținerea sanitar-veterinară a câinilor, deparazitarea, vaccinarea, sterilizarea și înregistrarea lor într-o evidență unică;
- revendicarea și adopția;
- adopția la distanță;
- eutanasia câinilor comunitari de către personal specializat al operatorului, cu respectarea prevederilor legale;
- neutralizarea cadavrelor provenite din eutanasia câinilor comunitari și mortalitățile survenite în adăpost;
- operațiunile de sterilizare;
- îngrijirea post-operatorie după sterilizarea câinilor.
Reguli stricte privind capturarea, adopția și eutanasierea
Unul dintre documentele care însoțesc licitația este regulamentul serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân din Municipiul Timișoara. În ceea ce privește capturarea câinilor, regulamentul stabilește că hingherii vor putea să intervină fie în baza reclamațiilor, fie prin autosesizare. În primul caz, reclamația trebuie să se refere la o situație concretă și să conțină datele de contact ale reclamantului. Prioritate la prindere vor avea câinii agresivi, femelele gestante, femelele în perioada de reproducere și animalele bolnave. În timpul prinderii și la transportului, operatorii se obligă să nu rănească câinii, să nu tranchilizeze câinii care nu sunt agresivi și să îi transporte în mijloace de vehicul ventilate, în cuști individuale.
Potrivit aceluiași regulament, adăpostul va trebui să funcționeze de luni până vineri, între orele 10:00 și 18:00, iar în prima și a treia sâmbătă din fiecare lună vor fi organizate și târguri de adopție. Pe panourile de la intrarea în adăpost – dar și pe un site – vor fi trecute data și locul capturării fiecărui lot de câini, dar și numărul cuștii în care a fost cazat fiecare câine în parte. Adopția și revendicarea se vor putea face în primele 14 zile de la aducerea câinelui în adăpost, iar un proprietar care își revendică animalul va avea prioritate în fața unui cetățean care vrea să îl adopte. Din a opta zi, este permisă și adopția la distanță.
Există, însă, și câteva reguli pentru cei care vor să adopte. De exemplu, să demonstreze că îl vor ține fie în exterior, fie că au 2,5 metri pătrați dedicați la interior. Cei care adoptă mai mult de doi câini trebuie să prezinte și acordul asociației de proprietari sau al vecinilor.
Regulamentul prevede și reguli privind eutanasierea câinilor. În primele 14 zile de la intrarea în adăpost, vor putea fi eutanasiați doar cei bolnavi incurabili. În rest, vor mai putea fi eutanasiați și cei care nu au fost revendicați, adoptați sau adoptați la distanță în acest termen. Totuși, regulamentul stabilește că ordinele de eutanasiere vor putea fi emise doar dacă nu mai sunt locuri în adăpost, iar câinii care se află aici de mai multe de două săptămâni vor putea fi și ei adoptați în continuare.
De menționat și că regulamentul prevede și posibilitatea participării asociațiilor de iubitori de animale în tot procesul de prindere, adăpostire sau adopție. Mai ales că operatorul va avea și câteva obligații, unele noi: evaluarea, deparazitarea, microciparea, sterilizarea, vaccinarea și administrarea de tratamente medicale câinilor din adăpost.
Licitație întârziată. Fritz vrea, pe viitor, adăpost public
Hotărârea pentru lansarea licitației a fost luată de Consiliul Local Timișoara încă din septembrie, nu cu mult de a expira înțelegerea semnată în 2019 cu actualul operator, Danyflor. Pe viitor, însă, primarul Dominic Fritz ar vrea ca primăria să își facă propriul adăpost. Motiv pentru care și contractul scos acum la licitație prevede că durata poate fi scurtată, dacă primăria reușește între timp să își deschidă propriul serviciu.
„După cum știți, a existat contractul cu Danyflor. Contractul a fost extins pe perioada maximă posibilă. Încă sunt bani pe acest contract, dar nu îl mai putem prelungi. Știți foarte bine că intenția administrației este, pe termen mediu, de a construi un adăpost propriu, al orașului. Se lucrează momentan la un PUZ în zona Șagului pentru acest adăpost. Până când vom putea să deschidem un asemenea adăpost, o să avem nevoie să asigurăm continuitatea serviciilor”, a explicat primarul Dominic Fritz, în timpul ședinței din septembrie.
Primăria ar fi trebuit să se ocupe de licitație din timp, iar primarul a dat vina de funcționari. Din cauza acestei întârzieri, însă, ar fi fost inevitabilă existența unei perioade în care municipalitatea să nu aibă niciun operator pentru serviciile pentru câini fără stăpân. Astfel, în aceeași ședință a fost aprobată și o a doua hotărâre, una pentru achiziția directă a acestor servicii pe o perioadă de maximum șase luni, până când se va finaliza licitația. Contractul a fost semnat cu actualul gestionar Danyflor, bugetul pus la dispoziție fiind cel rămas neconsumat în contractul anterior, aproximativ 830.000 de lei, fără TVA, cu plăți în funcție de activitatea prestată, ca și până acum.
În ultimii patru ani, de când a intrat în vigoare înțelegerea cu Danyflor, potrivit datelor din anexe, firma a decontat următoarele activități prestate:
- Pe parcursul anului 2019, au fost recepţionate situaţii de lucrări în valoare de 1.556.757,25 lei cu TVA; au fost ridicaţi de pe domeniul public 367 de câini fără stăpân, s-au înregistrat 200 de adopţii și revendicări şi 80 de cazuri de deces şi eutanasieri.
- Pe parcursul anului 2020 au fost recepţionate situaţii de lucrări în valoare de 2.055.059,79 lei cu TVA; au fost ridicaţi de pe domeniul public 463 de câini fără stăpân, s-au înregistrat 211 adopţii și revendicări şi 148 de cazuri de deces şi eutanasieri;
- Pe parcursul anului 2021 au fost recepţionate situaţii de lucrări în valoare de 1.630.517,77 lei cu TVA; au fost ridicaţi de pe domeniul public 540 de câini fără stăpân, s-au înregistrat 491 adopţii și revendicări şi 87 de cazuri de deces şi eutanasieri
- Pe parcursul anului 2022 au fost recepţionate situaţii de lucrări în valoare de 4.281.751,71 lei cu TVA; au fost ridicaţi de pe domeniul public 400 de câini fără stăpân, s-au înregistrat 285 adopţii și revendicări şi 91 de cazuri de deces şi eutanasieri.
Regulamentul serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân, precum și celelalte anexe aprobate în septembrie pot fi vizualizate pe site-ul Primăriei Timișoara, AICI.
Trimite articolul
XDa avem și pe livezilor 73 trei ciini care au fost abandonați de o familie de pe Mircea ce bătrîni ,,,ce oameni fără asi asum o responsabilitate față de niste ciini care pina ieri își rup eu hainele că cît țin ei la nimale
Problema e de competenta fabricii de mănuși !