Consilierii locali sunt puși să aprobe un proiect de hotărâre „privind avizarea contractării serviciilor juridice de reprezentare în instanță pentru litigiile care izvorăsc din punerea în executare a Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 237 din 15.06.2021”. Este vorba despre hotărârea prin care a fost adoptată noua organigramă a municipalității.
„Analizând prevederile legislației în vigoare constatăm că actualul cadru legislativ permite contractarea serviciilor juridice în situații temeinic justificate și apreciate de către autoritățile locale ca fiind necesare pentru asigurarea unei reprezentări de calitate și specializată pe anumite chestiuni de drept care sunt deduse judecății. Prin urmare, prin referatul de aprobare nr. SC 2021 – 21779 din 02.08.2021 a fost înaintat un proiect de hotărâre prin care justifică necesitatea achiziționării serviciilor juridice de reprezentare din sursă externă, deși are în subordine un serviciu juridic”, se arată în proiectul de hotărâre.
Despre relații și convingeri personale
Reprezentanții instituției de pe C.D. Loga invocă eventuale conflicte de interese, mai exact două motive: specificul litigiilor – litigii de muncă și „existența unor relații personale și profesionale între juriștii din aparatul de specialitate și ceilalți funcționari care pot afecta imparțialitatea, obiectivitatea și eficiența instrumentării dosarelor existente pe rol, precum și a dosarelor care urmează să fie deduse judecății”.
„Pe lângă cele două argumente prezentate de semnatarii referatului de aprobare mai există o justificare care ține de managementul riscului – unul din riscuri fiind exercitarea necorespunzătoare sau neexercitarea atribuțiilor de serviciu pe fondul unor convingeri personale care pot să nu aibă nici o legătură cu spețele deduse judecății și un risc care vizează securitatea informațiilor și a strategiilor de abordare a spețelor în care sunt implicați angajați din aparatul primarului”, se mai arată în raportul de specialitate ce însoțește proiectul de horărâre.
Dincolo de „cele două argumente de ordin funcțional”, cei din primărie mai spun că soluția propusă „vine să protejeze și să preîntâmpine posibile conduite care ar presupune neglijarea îndatoririlor funcționarilor publici încadrați în serviciul juridic.
„Aprecierea acestor situații este la îndemâna autorităților locale – Primarul și Consiliul Local – urmând ca ulterior avizării contractării serviciilor juridice de reprezentare în instanță pentru litigiile care izvorăsc din punerea în executare a Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr.237 din 15.06.2021 primarul municipiului Timișoara să dispună punerea în executare a hotărârii și să identifice o societate/cabinet de avocatură care să instrumenteze aceste litigii”, mai scrie în proiectul de hotărâre.
Două procese pe motiv de organigramă
Primăria Timișoara are două procese pe marginea organigramei. Primul dosar a fost deschis de Culiță Chiș, șeful Direcției de Drumuri, care a cerut revocarea organigramei și a amenințat cu instanța, iar al doilea a fost deschis de Sindicatul Liber al Salariaților din Primăria Timișoara și din Serviciile Aflate în Subordinea Consiliului Local al Municipiului Timișoara, împreună cu 33 de angajați. Cele două dosare au termene 10, respectiv 9 august.
Vă reamintim, noua organigramă a Primăriei Timișoara a intrat în vigoare începând de luni, 2 august. În curând, Timișoara va avea un grădinar-șef și nouă manageri de cartiere. Au fost desființate 80 de posturi, dintre care zece de șefi și unele neocupate. Primăria poate să angajeze 100 de oameni, mulți direct de pe băncile facultății, fără experiență în administrație.
Nu este prima dată când PMT caută avocați externi. În 2016 a căutat unul pentru procesul cu Curtea de Conturi pe marginea raportului legat de finanțarea Poli Timișoara de pe vremea lui Marian Iancu. Atunci se invoca „volumul mare și complex de activitate juridică pe care îl desfășoară în mod constant consilierii juridici”, dar și complexitatea litigiului. În luna mai, PMT a mai contractat cu 215.000 euro filiala din București a unei case de avocatură austriacă, dar pentru Colterm.
UPDATE. E oficial: Primăria își angajează avocați externi
Consilierii locali și-au dat acordul ca primăria să angajeze avocați pentru procesele pe noua organigramă. Nu după câteva discuții în ședința de consiliu local extraordinară „de îndată” care a avut loc marți, 3 august, de la ora 14.
„Avem două dosare pe rol, pentru suspendare, unde suntem foarte încrezători că vom câștiga. S-ar putea să urmeze și alte litigii, de aceea vă propunem, Serviciul Juridic vă propune să externalizăm asistența juridică, pentru că sunt colegi și nu vrem să-i supunem unei situații ciudate, să lupte în instanță împotriva colegilor sau foștilor colegi. Este și un litigiu care iese un pic din comun, din rutină (…), pentru că e vorba doar de reprezentare în instanță nu ne așteptăm la o factură foarte mare. Ar fi încredințat Serviciul Juridic să ceară niște oferte pe baza unui preț pe oră și să aleagă o firmă de avocatură”, a explicat primarul Dominic Fritz, în plen.
Unii consilieri locali au vrut să știe cât de legală este externalizarea serviciilor juridice, în contextul în care există deja suficienți juriști în primărie. Li s-a explicat că este legal atâta timp cât consiliul local votează externalizarea serviciilor, pentru că „este considerat temeinic un litigiu care iese din afara rutinei”.
Viceprimarul Cosmin Tabără a sugerat să fie trimis să reprezinte Primăria Timișoara în instanță noul șef al Serviciului Juridic, „care este nou în primărie, angajat de câteva zile, care ar putea reprezenta el instituția, atunci nu s-ar pune problema unor relații”.
„Șeful Serviciului Juridic momentan este pe detașare, nu știm ce va fi după detașare, nu m-aș baza acum pe o singură persoană”, a replicat Fritz.
Despre Curtea de Conturi
Adrian Lulciuc, consilier local liberal, a întrebat dacă nu ar fi fost util un punct de vedere de la Curtea de Conturi. Răspunsul la această întrebare l-a avut tot edilul-șef.
„Ceea ce facem este perfect legal. Chiar într-o altă speță, o discuție între mine și Curte de Conturi, chiar s-au bucurat că am adus în discuție posibilitatea de a angaja o firmă de avocatură, pentru că Curtea de Conturi vrea în primul rând să câștigăm procesele noastre, să nu le pierdem.
Este și o strategie de a apăra interesele orașului, interesele primăriei, nu vreau acum să speculez ce se întâmplă dacă pierdem. Primăria are mii de procese, de dosare pe rol, pe multe le pierdem. Sunt convins că vom câștiga, dar tocmai de aceea nu aș vrea să riscăm câștigarea pe o problemă de oportunitate. Nu avem de ce să pierdem decât dacă poate nu ne apărăm așa cum trebuie”, a explicat primarul.
Edilul-șef a spus că nu există o hârtie oficială de la Curtea de Conturi, dar inspectorii CC „preferă să cheltuim 3.000 – 4.000 de euro pentru o firmă de avocatură și să câștigăm procesul, decât să pierdem și după să avem bani de cheltuit pentru salarii, plătit din urmă”.
Singurul consilier local care a votat împotrivă, Radu Țoancă, a explicat de ce nu este de acord cu externalizarea serviciilor juridice.
„Am votat și am fost de acord, am dat mână liberă domului primar pentru o casă de avocatură la Colterm, pentru că acolo situația era la limită, dar nu mi se pare normal să avem zeci de funcționari în primărie și când sunt spețe mai complicate să angajăm. Haideți atunci să desființăm Serviciul Juridic, să nu mai dublăm eforturile financiare ale primăriei. Acum o lună și jumătate am primit asigurări că schimbarea organigramei este perfect legală, nu înțeleg de unde aceste suspiciuni. (…) Dacă, Doamne ferește, pierdem procesul, cred că ar trebui să facem ceea ce tot întreabă colegul meu Moșiu (Simion Moșiu, consilier local PNL – n.r.), să îi punem pe cei care au inițiat, avizat și votat astfel de hotărâri, dacă sunt despăgubiri financiare, să plătească în solidar cu primăria”, a spus Țoancă.
Alesul Pro România, Marius Craina, a cerut o analiză a productivității Serviciului Juridic.
Proiectul a trecut în cele din urmă, cu 18 voturi „pentru”, unul împotrivă și două abțineri.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XMa intreb ce “avocati” de la USR vor prelua acest contract?
Foarte buna decizie! Doar asa se pot pune bazele unei noi structuri fara oameni precum ChisCulita – dezastrul in persoana pt circulatia din oras.
Degeaba are serviciu juridic daca sunt slab calificati. Primaria pierde procesele pe banda rulanta. Cine nu ma crede sa se uite pe portal dot just dot ro si sa vada 🙂
Mi se pare normala achizitia unor servicii profesioniste.
are FRITZZ niste freunde care sa faca si ei un ban
Cel mai simpla si eficenta masura ar trebui un referendum de inlocuirea primarului si toata suita lui.Ca ce fac astia deja este strigator la cer.Au servici juridic pentru ce?Au menegeri de cartier pentru ce?Au city meneger pentru ce?Au gradinar sef pentru ce?Au 10(zece)cosilieri personali pentru ce?Sef birou primar si lista este lunga
-
Mah, tu ai citit?
Se angajeaza avocati externi pentru ca avocatii din departamentul juridic ar putea face un blat ca sa-si salveze coledzii de restructurare. Pare logic, nu?-
Pai cum adica? Daca ajungi sa iti suspectezi proprii oameni din institutie de lipsa de verticalitate…nu ar trebui sa ii dai afara, sa schimbi ceva? E ca si cum in politie ai zice ca nu ai incredere ca alti politisti sa cerceteze abuzurile colegilor, deci externalizezi asta la o firma privata. E aberant pur si simplu. Pai aia din serviciul juridic ar trebui sa fie etaloane de integritate, dar se pare ca toata lumea e de acord ca nu sunt. Si nu e nimic in neregula cu asta? Dati afara atunci si adusi unii in care sa ai incredere ca sunt integri.
-
-
Si sa-ti vina satapanul iar? 8 ani de dezastru a ajuns…doar pentru ca va da pe voi afara …deja fritz are imens plus. Scapa primaria de putori…care in afara de tucalit…altceva n-au stiut sa faca.
-
Referendum a fost, se cheama “alegeri” si rezultatul a fost clar. Unii au votat cu Dominic Fritz, dar mai multi au votat pentru ca cel mai bun primar de la inventarea rotii sa primeasca un picior in dos pentru batjocorirea orasului si a cetatenilor sai. Va mai fi “referendum” in 2024, dar ma tem ca iubitul tau Nicolae Robu va primi mai putine voturi decat AUR sau Pro Romania. Asta ca independent, caci PNL-ul nu-l va pune pe lista. Apoi, din cate stiu, nu poti candida din puscarie.
-
Pentru informarea ta.Timisoreni nu au votat FRITZ,Timisoreni au votat anti ROBU.Daca stiau ce voteaza cred ca mai repede ar fi votat dar nici nu stiu pe cine.Aceiasi Marie cu alta palarie.Dar macar ROBU asa cum a fost a facut si ceva printre altele si pentru Timisoara nu mai pentru membri de partid cum face FRITZ al tau
-
Da, a facut ceva, ne-a dat numele de Palmisoara prin tara. Repede au uitat multi ce praf a fost Robu in primul mandat, zic sa iei din nou lista de promisiuni din 2012 (alea “realizabile” in 6 luni si 4 ani) si sa vezi cate NU a facut chiar si dupa 8 ani. Insa multi au sindromul Stockholm se pare.
Legat de votul Anti-Robu, cum crezi ca a castigat Robu in 2016 cu 25% prezenta la vot? (cred ca unul din 6 alegatori l-au votat. mare entuziasm ce sa zic)
-
-
@ Dan.A,superb comentariu, mai ales partea cu puscaria 😂😂😂😂😂
-
La ce juristi are primaria nu ma mir . Dar nici nu merge acolo cineva bine pregatit salar mizer procese fara numar.
Foarte bine! Deoarece la ce legaturi de rudenie, prietenie, sau de ordin sentimetal sunt in cadrul functionarilor probabil o sa fie pusi in situatia ca d-na Popescu de la Juridic sa reprezinte primaria in procesul cu D-ul Popescu care isi pierde functia …si nu cred ca Dna Popescu va apara indarjit Primaria in defavoarea sotului. Doar la stat angajatii dau in judecata angajatorul pe motiv ca de ce le sunt desfintate posturile pe care pricum nu faceau mai nimic. Daca erau la privat primeau din start optiunea ori salarii compensatoare ori alt post (daca este disponibi) sau sa isi caute in extern serviciu daca nu sunt multumiti si pa.
Fritz asta e prost rau, stie bine ca nu poti sa dai afara pe cineva cum te doare capul, trebuie sa ii faci o evaluare etc, a mai incercat cu garboni si a castigat toate procesele, ce ma deranjeaza pe mine e ca tot noi contribuabilii platim pt cat e de prost fritz
-
Tu nu prea ai inteles…se desfinteaza niste posturi (ca sunt a unor cotarle a stapanului robu…noh…ghinion…)…Deci nu este nevoie de evaluare…Asa-i cand esti analfabet functional…dai din gura…poate robu o sa-si imparta cu tine vopseaua de par…
-
Nu te mai infoia atata . Se desfinteaza 80 de posturi cu lingai PNL si se infinteaza 100 de posturi pentru lingaii USR . Ce esti asa de exaltat ? Ce mare smecherie a facut Fritz ?
-
Primăria își face prost treaba nu își îndeplinește obligațiile, nu rezolva problemele cu cetățenii sau cu firmele pe cale amiabila, din acest motiv ajunge sa fie dat în judecata.. Prin procesele acestea trăiesc bine avocații, au de lucru judecătorii, generând costuri imense primăriei plătite din banii contribuabililor… Dacă primăria își face bine treaba, cate creșe, grădinițe, trotuare, parcuri se poate construi/amenaja din banii cheltuiți pe procese..
Cum isi justifica treaba serviciul juridic din moment ce se apeleaza la servicii externe? Sau trebuie sifonati banii la terti?
-
Citeste inca odata articolul si ai sa intelegi motivul.
-
Crezi că ar ÎNȚELEGE ceva?
-
Daca desfiinteaza servicul juridic al primariei, are sens. Daca nu, sa plateasca Fritz din buzunarul lui sau sa fie sesizat Avocatul poporului ca un individ plin de ifose si lipsit de orice competente foloseste banii oamenilor in interes persoanal
-
Citeste inca odata articolul si ai sa intelegi motivul.
Nu fiti postaci 🙂 … Daca nu e nimic aiurea la reorganizare, care e problema sa apeleze la cineva extern? Nu poti face treaba cu mancatorii de materie maro, asa ca trebuie sa aduci altii, obiectivi, impartiali, care nu mananca de la aceeasi mana. Nu va fie teama, daca sunt oameni buni, sigur isi gasesc altceva.
SERVICIUL JURIDIC DIN PRIMARIE ar fi in contradictie de interese daca ar reprezenta primaria in aceste procese . Este normal sa fie platiti avocati care sa castige un proces , nu sa-l piarda prin tertipuri si manevre dupa interese diverse asa cum a pierdut statul procese destule in acesti ani.
Spritz afirma ca mai bine plateste 4-5000 euro la o firma de avocatura si castiga procesele, in locul folosirii serviciului juridic care va pierde procesul si vor trebui sa plateasca salariile angajatilor reclamanti….1) miza e sa nu mai plateasca angajatii ce au chemat primaria in instanta solicitand dreptul lor (dreptul la munca, dreptul sa fie renumerati etc)?
2) vine Slitz cu bani de acasa sa plateasca cheltuielile cu firma de avocatura externa in contextul in care judecatorul se pronunta definitiv in favoarea angajatilor ?
-
Daca primaria castiga procesul cheltuielile de judecata trebuie suportate de acuzatori. Sa vedem daca va castiga totusi.
Dupa judecata unora de prin comentarii, daca tu dai in judecata firma de privati unde ai lucrat si care te-a dat afara, insa erai amical cu jurista cat lucrai acolo, sau erai varucu ei – firma, jap, isi ia alta jurista ca nu cumva sa fraternizeze asta cu tine, fostul angajat… si am zis bine jurista, ca daca isi ia firma avocat, ca nu avea, aia e alta poveste, ma refer doar la utilizarea unei resurse deja existente, desi ea la nivel personal e sau a fost in relatii bune cu adversarul. Vezi sa nu! La privat o avertiza pe jurista aia ca daca nu isi face treaba cumsecada, zboara si ea pe urma ta!!! Dar na, la primarie isi permit, si 10 avocati din extern daca trebuie, na bugetul e mare, nelimitat chiar, nu ei muncesc banii aia, socoteala nu au cui da… dinastea…
Imi explica si mie cineva? Domnul primar a afirmat ca este o hotarare (modificarea organigramei) ” perfect legala”. Atunci de ce trebuie aparata atat de temeinic de avocati si nu de juristii primariei? Pentru ca nu are incredere in juristi? De ce nu ii da afara pe motiv de incompetenta? S-a laudat de o evaluare si un audit. Care sunt rezultatele? De ce se teme Fritz si usr-istii? De ce trebuie sa cheltuie banii publici pe actiuni “perfect legale? Curtea de Conturi ce rol are? Dar,… si acesta e un mod de a elimina persoanele incomode si din afara USR. Si, ca tot veni vorba… Domnule primar,- pentru transparenta promisa – publicati-va actele de rezidenta si diplomele facultatilor absolvite.