Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a anunţat zilele trecute construirea unei parcări supraetajete pe strada Oituz, în apropiere de Fântâna de la Punctele Cardinale. Edilul crede că fosta cazarmă din zonă ar trebui demolată, urmând ca în loc să fie realizată o parcare multietajată.
„În zona Oituz, pe colţ, în apropierea Punctelor Cardinale, unde este acea clădire în paragină acum care a aparţinut Armatei, Garnizoanei, şi unde am înţeles că ar fi funcţionat popota înainte, acolo am dori să realizăm o parcare supraterană cât mai mare cu putinţă, care să se înscrie în arhitectura zonei, pentru că aspectul exterior poate fi făcut cum dorim noi, astfel încât să se armonizeze cu restul clădirilor din zonă. După câte am fost informat eu până la ora actuală, acea clădire nu este monument şi pe cale de consecinţă poate fi dărâmată. În opinia mea cea mai bună soluţie este să dărâmăm acea clădire şi să construim una modernă, pe structură metalică, o clădire care poate fi făcută şi într-un timp scurt datorită acestei tehnologii şi care, ca aspect exterior, să fie în armonie cu toată acea zonă”, a declarat Robu.
Totul este deocamdată la stadiul de… idee, nici măcar de proiect. Cu ce bani ar urma să fie realizată noua parcare supraetajată? Printr-o investiţie privată, după modelul parcării subterane din Piaţa 700 realizată de Constructim, urmând ca societatea care o construieşte să-şi amortizeze, în timp, investiţia. Primarul nu crede că va fi o problemă găsirea unui investitor, dar, în cazul în care nu se va găsi totuşi niciunul interesat, autorităţile spun că vor căuta alte surse de finanţare pentru ca municipalitatea să poată susţine realizarea unui astfel de obiectiv în zona Punctelor Cardinale.
„Nu este niciun proiect scris, este o idee pe care eu o am de mai multă vreme (…) Eu cred că această investiţie trebuie realizată printr-un parteneriat public-privat. Noi punem la dispoziţie acel teren şi un investitor privat trebuie să realizeze construcţia şi apoi să administreze parcarea realizată acolo pentru a-şi amortiza investiţia într-un anumit orizont de timp. Eu cred că e mult mai uşor şi mai puţin costisitor să faci o parcare supraterană în Timişoara decât să faci un subterană şi mă aştept să găsim investitori. Dacă nu vom găsi, evident că vom încerca să facem oricum o astfel de parcare acolo, noi, municipalitatea, dar asta presupune să găsim şi o sursă de finanţare. Evident că dacă am avea banii nici nu am mai căuta parteneri, am face-o imediat, dar nu avem acei bani”, a adăugat Robu.
Parcări ca… în Veneţia
Oricum, edilul se declară optimist şi crede că şoferii timişoreni vor putea folosi noua parcare în 2014. De această dată, sursa de inspiraţie a primarului Robu este… Veneţia.
„Sunt şanse, după părerea mea, ca acolo să se poată parca în 2014, dar nu este un angajament. (…)Vorbim despre o parcare multietajată. Spre exemplu, în Veneţia, găseşti imediat ce intri în Veneţia propriu-zisă, o parcare cu zece etaje, care inclusiv deasupra clădirii are nu ştiu câte, circa 100 de locuri de parcare. De ce să nu putem face şi noi în Timişoara o parcare supraterană multietajată şi să rezolvăm această problemă acolo, în vecinătatea centrului istoric? (…) Unde ar fi un loc mai bun? Niciunde decât acolo unde am spus eu, chiar în zona Oituz, în apropierea Punctelor Cardinale”, a conchis Robu.
Blocaje în realizarea de parcări subterane
Aleşii locali din fosta legislatură au adoptat, în mai 2012, după lungi negocieri cu diverşi investitori, o hotărâre care prevedea întocmirea şi înaintarea către Consiliul Local Timişoara a unui contract de asociere în participaţiune între ADP şi firmele Kronvest Investment Group din Braşov şi Mandelbaum din Graz pentru construirea a cinci parcări subterane. Acestea ar fi urmat să fie realizate în zona fântânii de la Punctele Cardinale şi a parcului din zona Palatului Dicasterial, în zona Colegiului Tehnic (MIU) şi a Casei Oamenilor de Ştiinţă, în zona Pieţei Mărăşti, sub Parcul Botanic şi sub ceasul floral de lângă Hotel Continental. Se vorbea despre câteva mii de locuri de parcare, dar nu s-a concretizat nimic.
Viceprimarul Traian Stoia, care a făcut parte din comisia consiliului local care a negociat cu investitorii privaţi, afirma, într-un interviu acordat luna trecută pentru www.tion.rowww.tion.ro, că totul… depinde de primar. „E un subiect dureros… Noi avem la ora actuală contract cadru pentru patru parcări: trei cu o firmă româno-austriacă ce are sediul în Braşov şi una cu o firmă din Graz, pentru o parcare între Continental şi Bega, la Ceasul Floral. Astea sunt lucruri care pot porni mâine. Totul depinde de domnul primar, să opteze pentru una, două, trei variante, dar din ce am văzut eu, din declaraţiile publice pe care le-a făcut, deocamdată dânsul nu s-a referit la treaba asta şi eu am să-i aduc aminte că le avem. Dânsul poate decide că facem alt tip de parcări… Dânsul este omul ales de populaţie”, declara, în februarie, Stoia.
Primăria Timişoara a încercat, la un moment dat, prin 2010-2011, şi să concesioneze mai multe amplasamente din zona centrală pentru realizarea de parcări subterane, fiind organizată şi o licitaţie în acest scop, dar şi acest demers a fost sortit eşecului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!