Primăria Timișoara s-a luptat, efectiv, în 2018, cu banii, rostogolind datorii de la lună la lună. Municipalitatea a încasat, așa cum se știa de la începutul anului, mai puțini bani din cotele defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale venite de la bugetul de stat. Urmarea? Nu și-a putut plăti la timp obligațiile, nici către firmele contractate pentru diverse lucrări, nici către societățile din subordine. Angajații STPT au avut, la un moment dat, restanțe salariale de peste două luni, au fost probleme cu apa caldă, iar pe unele șantiere s-a stat, în perioadele în care ar fi trebuit să se lucreze la capacitate maximă.
În luna septembrie, Nicolae Robu anunța că perioada critică s-a încheiat.
„În mod normal, de acum nu mai putem ajunge în astfel de situații. Perioada critică pentru municipiul Timișoara consider că a trecut. Urmează să încasăm în această lună, din taxe și impozite locale din partea firmelor, persoanelor juridice, mai general vorbind, o sumă pe care o estimăm la 25 de milioane de lei. Închipuiți-vă cât de greu a fost în lunile precedente, că încasam între 100.000 și 300.000 de lei suma corespondentă, pe lângă cotele defalcate din impozitul pe venit. Cu acești 25 de milioane vom putea să plătim tot ce ne apăsa, ce reprezintă datorie mai stringentă. Și intrăm în normalitate”, susținea edilul.
Cum s-a intrat în normalitate? Cu… datorii! Astfel, potrivit datelor oficiale furnizate de Direcția Economică a PMT, pe 31 octombrie 2018 existau facturi restante mai vechi de 90 de zile – așa-numitele arierate – în valoare de 10,2 milioane de lei. Adică, potrivit cursului valutar de la data respectivă, peste 2,2 milioane de euro! Pe 7 noiembrie, PMT a achitat 8,7 milioane de lei din această sumă și e destul de puțin probabil ca, ulterior, să fi ajuns la zero. Și mai interesant este că, la 31 octombrie 2017, municipalitatea nu avea nicio factură restantă cu o vechime mai mare de 90 de zile!
Viitorul sună însă ciudat. În toamnă, PMT a luat, din Trezorerie, un credit de peste 100 de milioane de lei, destinat exclusiv societății de termoficare Colterm. Banii au fost folosiți pentru plata în avans a subvenției la gigacalorie, al cărei preț a fost, de altfel, majorat. În plus, consilierii locali au fost de acord cu intenția Executivului PMT de a contracta un alt credit, în valoare de aproape 214 milioane de lei. Din această sumă, peste 113 milioane de lei vor fi folosiți pentru refinanțarea creditelor actuale, iar restul va merge către investiții. PMT a plătit și 20.000 de euro consultanță pentru o firmă care să spună dacă un astfel de credit este sau nu avantajos.
„Mergem înainte cu creditul, Timișoara are nevoie de dezvoltare. Cei care se opun de fapt sunt deranjați că în Timișoara se fac atâtea lucruri bune. (…) 100 de milioane folosim pentru investiții și un obiectiv important este Pasajul Solventul. Pasajul Solventul, Podul Jiul, Podul Ilsa, Podul Bobâlna, evident Pasajul Consiliul Europei – acestea sunt cele mai mari obiective de infrastructură pe care le avem”, explica primarul Nicolae Robu necesitatea unui nou credit.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2162480″]
[related-post post_id=”2139531″]
[related-post post_id=”2158116″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!