De sistemul de parcare din Timișoara se ocupă de ani buni societatea consiliului local, SDM (Societatea de Drumuri Municipale), dar noua administrație promite încă de la începutul anului o reformă a Timpark, mai ales că în iunie expira contractul pentru Timpark. Se lucra la ea încă de atunci, potrivit primarului Dominic Fritz, pentru ca „după primele șase luni din 2021” să avem o reformă a sistemului de parcare. Se vorbea despre abonamente de parcare inclusiv în cartiere și despre reinvestirea banilor din Timpark în parcări, iar în bugetul local au fost puși deoparte 200.000 de lei pentru „elaborarea Strategiei de parcare pe teritoriul Municipiului Timișoara”.
Suntem la jumătatea anului, dar noul regulament încă nu e gata. De altfel, consilierii locali au votat, în mai, prelungirea contractului cu SDM pentru o perioadă de șase luni, până la 31 decembrie, unul dintre motive fiind faptul că „SDM a formulat o propunere ca pe viitor să asigure gestiunea și exploatarea locurilor de staționare de pe domeniul public”.
Între timp planurile administrației Fritz s-au schimbat, așa că se propune transferarea Timpark de la SDM la primărie, direct în subordinea consiliului local. Practic, PMT va avea o nouă structură pentru administrarea sistemului de parcare. Ideea are la bază un „studiu de fundamentare privind înființarea serviciului public pentru administrarea, întreținerea și exploatarea parcărilor din Municipiul Timișoara, precum și stabilirea formei de administrare a gestiunii serviciului”, publicat recent pe site-ul PMT.
Sub 50.000 de locuri de parcare în Timișoara
Acest document spune ceea ce mulți timișoreni știau deja: că parcarea este o problemă mare, mai ales în centrul orașului și că nu sunt destule locuri de parcare nici în cartiere.
„Un autoturism este în mișcare aproximativ 45 min/zi (valoare medie) în restul timpului acesta este staționar. Astfel staționările și parcările în zonele centrale și în cartierele de locuit au devenit tot mai dificile”, scrie în studiu, care spune și că în Timișoara există „aproximativ 47.445 locuri de parcare și 32.805 locuri de staționare”. Sub 10.000 dintre ele, mai exact 9.903, sunt incluse în Timpark, în patru zone tarifare: verde, roșie, galbenă și albastră.
Studiul de peste 15 pagini arată că „la nivelul Municipiului Timişoara se constată o lipsă a locurilor de parcare adecvate, care să corespundă standardelor în vigoare, regulilor de conformare arhitecturală şi structurală care să confere siguranţa şi eficienţă în exploatare şi, totodată, o valorificare corespunzătoare din punct de vedere economic”.
Parcările paralele cu drumul afectează traficul și trebuie amenzi mai mari
Evident, documentul a găsit și principalele probleme: „lipsa locurilor de parcare în raport cu numărul de autovehicule; utilizarea ineficientă a locurilor de parcare, în special în zona centrală, în sensul folosirii acestora de un număr redus de vehicule, care ocupa locurile respective pe o durată mare de timp; existența unor locuri de parcare publice în lungul arterelor principale ale orașului, care reduc capacitatea de circulație a arterelor respective”.
Practic, studiul spune că parcările paralele cu benzile de circulație îngreunează traficul în oraș. Dar ar fi și soluții. În același document, Primăria Timișoara propune „reconfigurarea sistemului de parcare prin zonificarea acestuia, pentru o mai bună administrare a locurilor de parcare”. În plus, se dorește „înăsprirea legislației locale privind parcările ilegale și angrenarea în aplicarea acestora a Poliției Locale”. De aici înțelegem că Primăria Timișoara vrea să crească amenzile pentru șoferii care parchează ilegal, cum ar fi pe spații verzi.
Documentul nu spune nimic despre noi parcări în oraș. La scurt timp după ce a ajuns în instituția de pe C.D. Loga, Dominic Fritz a anulat o licitație pentru proiectarea și execuția unei parcări pe str. Take Ionescu, estimată la peste 4 milioane de euro. PMT a inclus trei parcări mari în bugetul orașului pe acest an, numai că este vorba doar despre documentații. Acestea ar urma să fie construite în zona Oituz, lângă Spitalul de Copii „Louis Țurcanu” și pe strada Arieș.
SDM nu gestionează eficient Timpark
Cei care au întocmit studiul spun că este nevoie de un nou serviciu pentru parcări, direct la primărie, pentru că „actualul mod de gestiune a parcărilor publice cu plată, fără investiții majore în ultimii ani, nu este eficient”, mai ales că SDM are ca principal obiect de activitate lucrările de construcție a drumurilor. Societatea de Drumuri Municipale administrează din anul 2013 sistemul de parcare, când a absorbit ADP, adică Societatea de Administrare a Domeniului Public. Iar ADP administra Telpark (actualul Timpark – n.r.) din anul 1998.
Potrivit studiului de fundamentare, este necesar un sistem integrat de management al parcărilor publice pentru modernizarea și extinderea spațiilor de parcare. Acesta ar trebui să asigure:
- controlul în timp real a stării de ocupare a locurilor de parcare cu plată, în anumite zone de parcare;
- informarea conducătorilor de vehicule asupra numărului de locuri disponibile, prin intermediul panourilor cu afișaj electronic și a aplicației e-parking;
- confirmarea achitării tarifului de parcare, în cazul plăților efectuate prin SMS sau aplicația e-banking;
- emiterea de avertismente asupra expirării duratei de parcare pentru care a fost achitat tariful corespunzător;
- controlul facil și eficient al cazurilor în care locurile de parcare sunt ocupate fără plata tarifelor corespunzătoare și aplicarea sancțiunilor corespunzătoare;
- arhivarea datelor referitoare la gradul de ocupare a parcărilor, sancțiuni aplicate, etc. și crearea de statistici;
- supravegherea video a spațiilor de parcare;
- posibilitatea integrării cu alte sisteme inteligente de transport: sistemul de management adaptiv al traficului, sistemul bike-sharing, park & ride.
Planuri de viitor sau vise
Studiul primăriei conține și un plan de viitor: ar fi nevoie de o platformă online unde șoferii să poată vedea unde sunt locuri libere de parcare sau de un ghișeu unic într-o zonă accesibilă, pentru plata parcării, informații și reclamații.
E nevoie oricum și de cumpărarea unui „autovehicul personalizat care va fi folosit în activitatea de control şi/sau de blocare/deblocare roţi”, dar și de echipamente de înregistrare pentru dovada parcării neregulamentare, laptop cu imprimantă pentru tipărirea formularelor de constatare și cel puțin 25 de dispozitive de blocare/deblocare roți.
Deocamdată, de blocarea roților și de ridicarea mașinilor se ocupă tot SDM, care are un depozit pe Calea Șagului.
Primăria își mai face un SDM, dar mai mic
Studiul PMT vorbește mult despre cât de avantajoasă este gestiunea directă, în raport cu gestiunea delegată. Avantajele celei directe ar fi: „fluidizarea fluxurilor operaționale, evidențierea exactă a veniturilor și cheltuielilor pe care le implică activitatea, comunicare mai eficientă, planificare rapidă a intervenţiilor şi alocarea resurselor necesare, stabilirea şi monitorizarea unor indicatori de performanţă, existenţa unui grad avansat de cunoaştere a situaţiei din teren şi al punctelor critice”. Asta în timp ce gestiunea delegată nu ar avea foarte multe avantaje, ci doar două: transferul majorităţii riscurilor către un operator și eforturi mai reduse în ceea ce priveşte politica de personal şi resursele financiare.
Ce să înțelegem, de fapt, din acest studiu? Aflăm chiar de la concluzie, unde se propune „înfiinţarea unui serviciu public de administrare, întreţinere şi exploatare locurilor de parcare şi staţionare din Municipiul Timişoara, gestiunea acestuia fiind organizată prin modalitatea gestiunii directe”. Acest nou serviciu va fi înființat printr-o hotărâre de consiliu local, va avea personalitate juridică și buget propriu și va prelua baza materială și personalul angajat al Serviciului de Administrare Parcări de la SDM.
Mai pe românește, primăria înființează un nou SDM, dar care să gestioneze numai sistemul Timpark, direct în subordinea PMT. Adică să facă exact ceea ce face SDM, societate al cărei unic acționar este Consiliul Local Timișoara.
Despre studiul făcut public recent de primărie nu se știu prea multe, nici măcar cine l-a întocmit, pentru că nu este semnat. Documentul poate fi analizat pe site-ul municipalității, unde va sta timp de 30 de zile, după care, pe baza lui, va fi întocmit un proiect de hotărâre care ar trebui să intre în dezbatere publică înainte de a intra în atenția consilierilor locali.
editor Dan Oancia
Pe aceeași temă:
TimPark, regândit de noua administrație. Fritz vorbește despre abonamente de parcare în cartiere
Trimite articolul
XAcești idioți aveau nevoie de un studiu ca sa realizeze ca nu sunt suficiente parcări in oraș ??? Faceți fraților cate un SDM pe fiecare cartier. Cu cate minim 100 angajați fiecare. Ca sa reușiți sa sifonați la maxim bugetul local. Incredibil in cata incompetenta ne mai scăldăm încă 3 ani !
alti bani de la prosti altadistractie pt. idioti!
din text, copy paste: “Studiul are drept scop fundamentarea necesităţii şi oportunităţii înfiinţării serviciului public pentru administrare, întreţinere şi exploatare a locurilor de parcare şi staţionare din Municipiul Timişoara”
Adica: vrem sa facem ceva schimbari, hai sa facem un “studiu” care sa demonstreze ca ce vrem noi e rezolvarea unor probleme. Nu cumva trebuie invers, adica scopul sa fie rezolvarea unei probleme a cetatenilor, si in urma studiului sa rezulte metoda de rezolvare? Ei, daca e nevoie de bani sa fie dati la gasca cea noua, tot felul de ong uri si evenimente “culturale” sau instalatii arhitecturale temporare(doara facem noi rost de voluntari care sa si lucreze ceva), de ce nu?
Banuiesc ca votantii “pluseristi”, care sunt mult mai educati decat cei “hauristi” sau “pesedaci”, sunt revoltati de acest “studiu” de nivel premiul nobel, avand scris fix in cuprinsul lui un asemenea scop. Acesti votanti educati, fiind si foarte implicati social asa cum ne-au tot dovedit, revoltati de faptul ca sunt efectiv luati de idioti cu asemenea “scop”, vor incepe strangerea de semnaturi pentru referendumul de demitere, impostura fiind inacceptabila. Sau poate disonanta cognitiva ii impiedica sa recunoasca ce fraieri au fost, se poate si asta, caz in care dragi hauristi pesedisti si nevotanti, haideti sa-l demitem pe donimic asta, nu mai avem ce sa asteptam sa ne demonstreze ceva, e suficient ce ne a aratat.
Fara Timpark, taxe si abonamente, parcari atatea cate sunt gratuite pentru toti- primul venit primul servit pentru ca sunt facute din banii nostri ai tuturora, pe domeniul public adica al tuturora, parcarile private sa fie cu taxa, in rest fara.
-
si cu aia care au 10 masini cu numere de franta parcate pana gasesc fraierul sa le vanda ce facem?
E un inceput, dar nu definitiv.De ce numai un singur SDM mai mic.Eu cred ca ar trebui 4: Nord,Sud,Est si Vest.Si peste acestea sa fie ala pe care il doreste Fritz.Desigur cite un Director general pentru fiecare.Te respect Fritz pentruca tu esti acela pe care si l-au dorit timisorenii.Fa-ti o cafea Fritz si la noapte mai gindeste.Cine stie ce iti mai trece prin cap.
Ca sa fie inca un rand de joburi pentru oamenii din partid: directori, sefi, ajuncti, consilieri, secretare etc. Scria asta cumva in fituica in baza careia usr si friz au convins electroratul si castigat Primaria? Doar genereaza joburi aceasta administratie. Au vazut ca nu le merge sa ii dea jos pe sclavetii lui robu si sa ii puna pe ai usereului in loc? Nu-o problema: lansam alte institutii cu o ierarhie intreaga, cu o organigrama stufoasa, sa fie sa manance si gura lor. Extrem de dezamagit de usr, poate nu mai fac pragul la urmatoarele alegeri.
Nici un cuvant despre cei cu masini inmatriculate in alte judete, care s-au mutat la Timisoara si care ar trebui sa contribuie cu plata impozitului AICI !!!! DE CE SA-L TIN EU PE ALTUL AICI GRATUIT ???…DREPTURI EGALE – PLATA LA FEL !!!!!!
Taxe mai mari, pot sa inteleg, dar, sa plateasca toti, pentru ca toti isi parcheaza masina aici…bani mai multi, sa fie folositi pentru infrastructura si parcari, iar daca nu, sa plece incompetentii !!!!!!
-
Vrei sa spui cei din alte localitati, nu cei din alte judete. De exemplu si cei din Ghiroda, sau Buzias. Desigur, “imensa” suma care s-ar strange, ar fi cheltuita la vreo 2, hai, 3, evenimente “culturale” de inchis niste strazi cateva ore aiurea. Ai idee cat e bugetul Timisoarei si cat din el lrovine din TVA? ai idee cat de putin inseamna impozitul pe masina raportat la cheltuielile facute de cineva din alta localitate in Timisoara? Intr-adevar, cel din alt oras cotizeaza la buget doar 99.999 procente din cat cotizeaza un bastinas, netinand cont de chiria platita unui timisorean cinstit care si plateste impozitul oe chiria incasata. E un motiv bun de iscat ditamai taraboiul cu egalitatea, vinituri, persoane “exotice” etc. Pentru frustrari, incercati ceva activitati fizice. Pentru xenofobie, mergeti la un psiholog.
-
Mestere, daca esti venit din alt judet, sa fi sanatos. Faptul ca platesti chirie in oras, nu este problema mea(in momentul in care decizi sa te muti, iti asumi anumite cheltuieli suplimentare). Nu ma intereseaza expresiile : vinitura sau persoana exotica, nu le-am inventat eu, si daca citesti ce am scris, nu am folosit aceste cuvinte.
Daca solicitarea de a plati egal taxe, acolo unde folosesti masina, ti se pare frustrare, sau xenofobie, cu tot respectul, esti idiot amice !!!!
Repet, NU E NORMAL CA EU SA PLATESC TAXA SI TU, NU, PENTRU CA AMINDOI FOLOSIM MASINA IN ACELASI ORAS(daca te-ai mutat la Timisoara).
Pentru tranzit sau concediu, turism, alta este situatia…ca sa intelegi ce doream sa spun.-
Ai sarit esentialul si te-ai legat de detalii: Nu contribui tu mai mult decat cei veniti din alte parti(nu se constituie un fond special din impozitul auto si doar ala sa fie folosit pt infrastructura rutiera), si nu e vorba de cei din alte judete ci de cei din alte localitati, fie si din minunatul judet Timis, daca ai idee despre impozitele locale. Nu, nu ai scris explicit cuvantul “vinitura”, insa tot ce ai scris denota o astfel de gandire. Da, nu e “normal” sa nu platesti impozitul auto unde locuiesti, dar e nesemnificativ. E mult “mai anormal” ca timisorenii sa nu plateasca impozit din chiriile incasate, calculeaza tu de cate ori mai mult inseamna asta la o chirie de 300e pe luna vs o taxa de 100 ron pe an. in caz ca ti e greu sa calculezi, iti zic ca aproximativ e vreo 1000 Ron, adica de 10 ori mai mult
Ei, cand te apuca sa scrii cu litere mari despre ceva total nesemnificativ pt buget, vs atata hotie din buget facuta de administratie si “prietenii” sai, sau nu te isterizezi pentru “furaciunea” de 10 ori mai mare facuta de timisorenii cei preacinstiti care cazeaza “vinituri”, ai ceva probleme de intelegere a realitatii.
Iti recomand inca o data sport si eventual psiholog, apoi poti sa citesti cate ceva despre impozite si buget, precum si sa te uiti la executia bugetara a orasului.
-
-
-
Pai de 25 de ani se tot incaseaza taxe si rezultate ioc!
De ce crezi ca va fi altfel daca maresc taxele?
Dumnezeu al mare USR ul a decoperit roata.In Timisoara nu sant locuri de parcare pentru treaba asta pe care o stie fiecare prost si o vezi zi de zi a trebuit un studiu de 15 pagini?????”bugetul local au fost puși deoparte 200.000 de lei “si ma rog cu bani astia ce mare studiu vor sa faca sau este o noua metoda de sifonarea banului public????Sa faca parcari nu strategi,studi si alte ABURELI.Ca parcarea propusa pe Take Ionescu au spus ca este inutila
Se poate incepe o discutie sofisticata in care se poate arata imbecilitatea si reaua vointa a actualei administratii! Dar timpul nostru e important asa ca o scurtam la atat: fRITZY SI usr TREBUIE SA PLECE!
-
Bine,bine sa plece dar cine sa ii vina in loc???Ca nu FRITZ a castigat alegerile Robu le a pierdut ca a fost un vot impotriva lui Robu.Vorba aia am scapat de dracu si am dat peste masa.Tot felul de studi,proiecte,infintarea de posturi stintifico fantastice pentru LIPITORI DE AFISE din USR,audite de tot felul,angajari de firme externe ca angajati din primarie nu sant in stare sa castige un proces,numai si numai ABURELI marca USR dar un proiecte o lucrare ZERO
din textul maretului studiu, cu copy paste: “Studiul are drept scop fundamentarea necesităţii şi oportunităţii înfiinţării serviciului public pentru administrare, întreţinere şi exploatare a locurilor de parcare şi staţionare din Municipiul Timişoara”
Adica: vrem sa facem ceva schimbari, hai sa facem un “studiu” care sa demonstreze ca ce vrem noi e rezolvarea unor probleme. Nu cumva trebuie invers, adica scopul sa fie rezolvarea unei probleme a cetatenilor, si in urma studiului sa rezulte metoda de rezolvare? Ei, daca e nevoie de bani sa fie dati la gasca cea noua, tot felul de ong uri si evenimente “culturale” sau instalatii arhitecturale temporare(doara facem noi rost de voluntari care sa si lucreze ceva), de ce nu?
Banuiesc ca votantii “pluseristi”, care sunt mult mai educati decat cei “hauristi” sau “pesedaci”, sau “penelepre” sunt revoltati de acest “studiu” de nivel premiul nobel, avand scris fix in cuprinsul lui un asemenea scop. Acesti votanti educati, fiind si foarte implicati social asa cum ne-au tot dovedit, revoltati de faptul ca sunt efectiv luati de idioti cu asemenea “scop”, vor incepe strangerea de semnaturi pentru referendumul de demitere, impostura fiind inacceptabila. Sau poate disonanta cognitiva ii impiedica sa recunoasca ce fraieri au fost, se poate si asta, caz in care dragi hauristi pesedisti penelepre si voi nevotanti, haideti sa-l demitem pe donimic asta, nu mai avem ce sa asteptam sa ne demonstreze ceva, e suficient ce ne a aratat.
Turiștii care sosesc în Timișoara unde or să parcheze? Există posibilitatea ca Timișoara să fie Capitală Culturală Europeană în viitorul apropiat.
Nu ne mai taxati in plus pentru alte parcari!
-
De acord, fara taxe, abonamente…cata vreme parcarile sunt facute din banii nostri, pe domeniul public
-
ba ovidiu, tu din aia 200 lei din impozit vrei sa ai locuri de parcare oriunde mergi, panselute inflorite peste tot, parcuri amenajate, trotuare curatate si spalate si 16 benzi de circulatie in directia in care mergi tu.
iti dau eu 200 lei pe an sa faci toate astea, ce zici, te bagi?
parcarile trebuie platite peste tot, nu te obliga nimeni sa ai masina, masina e un “lux” si nu o necesitate. lux care vine cu alte cheltuieli care ar trebui sa le ai in vedere cand iti dai toti banii de la saltea pe o masina mai bengoasa decat a lu vecinu de la 3.
-
Taxele si impozitele se “amesteca” la nivel central, apoi se distribuie catre local, in baxa unor criterii. Intre care si numarul de domiciliati in localitate. Deci daca Ovidiu, interpelat asa frumos de tine, decide sa locuiasca in Tm fara forme legale (ca atatia altii, inclusiv atatia altii care isi parcheaza aici si 2-3 masini de persoana, situatie datorita carora timisorenii legali ajung – cu logica de lacomi incapabili a primariei – sa plateasca pentru parcarea riverana sau cum se numeste aia de langa casa – deci daca Ovidiu sau altii se trec pe alta localitate, taxele si impozitele astea de care razi tu ca ar fi “mici” si “putine”, la distributia catre local se vor duce la acea localitate, nu la nesimtitii ce conduc TM si au decis sa faca si mai neplacuta viata aici pentru fix cei care sunt arondati pe localitatea asta! Si pentru informarea matale, pe langa acele taxe si impozite sumarizate de tine la 200 lei, cineva care locuieste aici isi face si cumparaturile in oras, isi duce copiii la scoala in oras, merge la medic si la analize, deci plateste si niste produse si servicii… care conteaza la bunastarea comerciantilor etc. Ia vezi cum le merg afacerile celor din orase cu putini rezidenti… si vorbeste pe urma. Inteleg ca reduci un om la exact ce biruri plateste si jubilezi de fericire cand peste alea se pun si altele – pai si dumneata exact cat platesti, astfel incat la o nevoie medicala sau cetateneasca sa te incadrezi exact in acea contributie?! Ca la analize, am vazut prin alte parti ca reiese ca fix “antreprenorii” prosperi adesea se invartesc sa plateasca mai nimic in raport cu castigurile si profitul lor, si nici pomeneala sa umble cu bicicleta sau tramvaiul sau sa isi rezolve orice au nevoie pe banii lor personali, din buzunar. Asa ca mai incet cu linia dreapta intre contributivitatea unor oameni cu low-medium income si cat ar “merita” sa beneficieze din chestiile publice, sau cat ar trebui, in opinia ta, sa ii impovareze localul sau centralul cu taxe marite, pana ii lasa chiriasi si pietoni pe toti, sa umble tarandu-si picioarele, ca sa fii matale mai fericit ca ce superior esti.
-
-
Asadar, toti papagalii de pana acum, inclusiv ciuhandu si vopsitul, nu au facut parcari!
Doar au supt taxe peste taxe pe niste locuri marcate sau nu pe strazile orasului laste de ceausescu!
Eui nu stiu decat sa puna taxe pe … nimic.!
Ar trebui incadrata ca ilegala miscarea prin care blochezi accesul la ceva public, tragi niste linii si pui niste placute, si ai tupeul sa impui costuri, ca autoritate inepta! In orasele unde s-a cut treaba asta, au crescut conflictele intre oameni, stressul, isi pazesc locurile platite, se enerveaza le creste tensiunea suna pe la locali ca ii blocheaza vecinii, aia nu vin sau vin preferential sau vin si lipesc o foaie si pleaca. La cativa ani au inceput sa le vanda de la primarie blocatoare de locuri, alta porcarie, unii le pun, se strica sau le sunt sabotate… calitatea locuirii in oras a scazut drastic (asta pt cei care va plangeti cum e acum, pe linia asta), si pentru non-soferi, deoarece primariile s-au lacomit si pt a avea mai multe locurinde inchiriat au ingustat trotuarele, au facut parcari unde era iarba verde sau locuri cu copaci. Am vizitat un astfel de oras mare de la noi la un interval de timp mai mare si mi s-a facut rau, fata de cum il stoam era ca iadul! Doua randuri de parcari langa blocuri, unde era spatiu verde si un rand de parcari, lejer… nici alea 2 nu ajungeau si nu era saptamana fara un scandal, la diverse ore, holbat pe geam incontinuu pt “monitorozarea” “locului meu, ca l-am platit”. DEZASTRU! La TM au “ramas in urma” cu haosul, dar vor sa recupereze… NU. Parcari cu plata justificata sunt doar cele pe care le construiesti, ca autoritate locala, faci niste etajate ca la mall, si aplici un regim de care constati matale ca merge ok! (mai tineti minte ca la mall au incercat complet contra plata si au renuntat?!). Fa daca esti in stare ceva nou si experimenteaza acolo! ATAT. Nu profita ca porcul ca ai gheara deja pe ceva care merge organic strici si blochezi aia si impui costuri, nefacand nimic concrer pt a rezolva o situatie, pe care zici ca vrei sa o “imbunatatesti”.
Pai mai profunzilor din primărie, in loc sa faceti studii, mai bine incepeati sa faceti o parcare etajata undeva. Din ce-mi aduc aminte se identificasera niste locatii de pe vremea lui Robu. Si dupa ce o gatati, aplicati taxe si implementati toate cacaturile de gadget-uri care va permit sa mai sifonati niste bani la prieteni.
-
Sunt parcari suficiente in oras dar sunt ale supermarketurilor si mall-urilor, primaria sa se inteleaga cu acestia sa poata fi folosite ca parcare de catre cetatenii din zona chiar si contra unei taxe, ideea e ca oricine doreste un loc de parcare sa aiba, numarul de masini a scazut oricum in oras, multi merg pe jos sau cu bicicleta.