„Optimizarea” făcută de Primăria Timișoara la Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) și, drept urmare, și la Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT) a atras critici virale din partea primarului comunei Ghiroda, Ionuț Stănușoiu.
Comuna din estul Timișoarei, de altfel membru fondator al SMTT, ar fi urmat să se retragă din proiectul desfășurat la comun cu Timișoara și Dumbrăvița pentru achiziționarea unor troleibuze pe baterii, pentru care există și finanțare europeană de 12,5 milioane de euro. La ședința Consiliului Local Ghiroda din 31 ianuarie, a fost pe ordinea de zi inclusiv un proiect de hotărâre prin care să fie aprobată această retragere.
„Ultimele curse pe care ei le-au scos din circulație din grafic, și anume 12 la număr pe Ghiroda, decizia nu a fost discutată cu locuitorii comunei, în primul rând. Aici era problema fundamentală. Iar după o discuție informală în consiliul local am stabilit că nu putem să stăm să privim nepăsători cum Timișoara face ce vrea ea în Ghiroda. Pentru că, până una-alta, noi am delegat atribuțiile transport către SMTT. Credeam că se merită, dar așteptam ca SMTT-ul să reprezinte interesele comunei Ghiroda. (…)
Costul real este 7 RON pe kilometru. Din banii de bilete sau de abonamente se plătesc către operator poate 5 RON pe kilometru. Diferența de 2 RON o achită consiliul local din bugetul comunei. Pentru a avea transport public funcțional, și operatorul STPT trebuie să fie plătit integral pentru ce prestează ca transport public între Ghiroda și Timișoara. De aici a plecat discuția că ieșim din parteneriatul pentru achiziționarea acelor troleibuze. Asta nu înseamnă că ieșim din SMTT”, explicase, printre altele, primarul, în cadrul ședinței de consiliu local.
S-a mai discutat și de lipsa de șoferi de la STPT, de autobuzele electrice care stau „trase pe dreapta” pentru că nu există stații de încărcare, dar, până la urmă, primarul a concluzionat că „semnalul de alarmă a fost tras” și a retras proiectul de pe ordinea de zi, chiar înainte ca acesta. Asta și pentru că proiectul privind troleibuzele ar putea atrage fonduri nerambursabile însemnate.
Contactat de Tion, primarul Ionuț Stănușoiu ne-a asigurat că, în acest moment, nu mai există posibilitatea ca Primăria Ghiroda să se retragă din colaborarea cu Timișoara și Dumbrăvița.
Va exista un fel de „Ghirozeana”?
Totuși, de-a lungul discuțiilor, Stănușoiu a vorbit și de posibilitatea ca Ghiroda să își facă un propriu serviciu de transport public. Acest lucru s-au putea întâmpla odată cu ieșirea completă din SMTT sau chiar și în paralel cu activitatea curentă din cadrul acesteia. Amintind de situația asemănătoare dintr-o altă comună de lângă Timișoara – Giroc cu autobuzele de la Giroceana –, consilierii locali au explicat că, pe termen lung, din cauza retragerii din proiect și din SMTT, ar putea să fie „deschisă o cutie a Pandorei”. De exemplu, Primăria Timișoara ar putea să nu lase alți operatori să folosească stațiile STPT, chiar pentru Giroceana existând un ultimatum în acest sens.
„În ultimă instanță, societatea Consiliului Local Ghiroda va presta serviciul de transport public spre și dinspre Timișoara, cu autobuzele companiei primăriei. Asta va fi măsura finală, în cazul în care tot ce înseamnă transport public în zona metropolitană a municipiului Timișoara și SMTT vor ajunge pe butuci. Că luăm această hotărâre astăzi, că nu o luăm, avem măsura asta de back-up în oricare dintre situații. Din păcate, la cum arată cifrele astăzi, spre asta ne îndreptăm. (…) Nu putem spune că fără STMT vom avea transport public normal sau fiabil în zona metropolitană. Discutăm doar de autobuze sau troleibuze. În doi-trei ani vom vorbi și de tren, care va fi integrat în rețeaua metropolitană de transport public. (…)
Cu actuala conducere și cu actualul vicepreședinte al SMTT, Ruben Lațcău, nu ai cum să mergi în direcțiile pe care le discuți pentru că tot timpul, pe parcurs, se schimbă direcțiile fără să mai intereseze pe nimeni ce s-a discutat înainte. Prima discuție a fost alta cu SMTT: ADP Ghiroda SA dezvoltă serviciul de transport public cu cinci autobuze ale Primăriei Ghiroda. Ce înseamnă asta? Cum prestează STPT cu troleibuz – și rămâne cu acesta (M11 – n.r.) pe Ghiroda – la fel și Comuna Ghiroda, cu ADP Ghiroda SA, preia liniile M29, M30, M35 și MX (M27 – n.r.), cel care merge la Remetea, cu autobuzele noastre, și prestează serviciu public pentru a veni să suplinească lipsa de personal și de autobuze a STPT”, mai adăugase conducătorul comunei în cadrul ședinței.
Discuțiile s-au mai întins câteva zeci de minute. Până la urmă, întrebarea care a rămas cumva fără răspuns a fost dacă merită ca Ghiroda să plătească anual 2,5 de milioane de lei – cel puțin atât plătise în 2023 – pentru serviciile pe care SMTT le-a oferit până acum.
Stănușoiu ne-a explicat că eventuala achiziție a celor cinci autobuze va mai avea loc doar dacă SMTT va da asigurări clare că va păstra pentru cinci ani, neafectate, cursele către Ghiroda. În prezent, însă, situația nu arată prea bine.
De unde au pornit amenințările primarului
Vă amintim, pe 22 ianuarie, viceprimarul Ruben Lațcău a vorbit de „optimizările” care s-au aplicat pe transportul în comun din Timișoara și zona metropolitană chiar din aceeași zi. Pentru că, din cauza ordonanței de reducere a unor cheltuieli bugetare, șoferii nu mai pot face la fel de multe ore suplimentare, au fost scoase câteva curse de seară și din weekend de pe mai multe linii. La Ghiroda, de exemplu, au fost scoase 12 curse de pe liniile de autobuz M29 și M30 și de troleibuz M11, motiv de supărare pentru edilul-șef al comunei.
„În urma unei decizii fundamentate și aprofundate, reprezentantul comunei Ghiroda din Consiliul Director al Societății Metropolitane de Transport Timișoara (SMTT) și-a prezentat demisia din acest consiliu vineri, 26.01.2024, ca un act de protest împotriva unor decizii care amenință integritatea și eficiența transportului public metropolitan. Diminuarea numărului de curse a fost doar unul dintre motivele care au condus la această demisie”, au transmis, sâmbătă, reprezentanții Primăriei Ghiroda.
Pe aceeași temă:
UPDATE. „Optimizări” pe transportul în comun din Timișoara. Se elimină curse
Ionuț Stănușoiu, primarul Ghirodei, și-a dat demisia din SMTT „în semn de protest”
Trimite articolul
XDe ce ar lasa Primaria Timisoara statiile STPT la dispozitia mokka a comunelor limitrofe?
-
Pentru ca SMTT e o asociere intre Timisoara si comunele limitrofe pentru a oferi servicii de tranport in zona metropilitana. Pentru ca o foarte mare parte a angajatilor din Timisoara, si care aduc venituri imense la bugetul local al Timisoarei locuiesc in zona metropolitana. Pentru ca si reciproc, multi timisoreni calatoresc catre comunele din jurul orasului. Pentru ca in bugetul STPT intra de la primariile comunelor limitrove milioane de lei anual (2.5 numai de la Ghiroda)> Iti ajung motivele astea? Si nu, nu e ‘mokka’ Oamenii care calotaresc pe aceste linii, timisoreni sau ‘sateni’ platesc bilete sau abonamente, primariile din jur platesc catre STPT.
-
Teoria e superba, practica mai putin. Subventiile de la comunele din zona metropolitana intra de fapt la SMTT. De acolo ajung la SPTT cand da Dumnezeu. Aici e de fapt radacina problemei. Aici si la “ordonanta austeritatii” de care primarii coalitiei de guvernare se feresc ca de foc sa vorbeasca. Deh, vin alegeri. Cine limba lunga are, loc pe lista nu mai prinde.
-