Pe scurt, SMTT anunțase că vor fi suspendate liniile M11, M29, M30, care merg spre Ghiroda, și M35, care merge la Giarmata Vii, iar că persoanele care dețin abonament pe aceste linii își pot primi banii înapoi pentru perioada de la care abonamentele devin inactive, adică începând de la 19 iunie. Motivul invocat: „neplată a facturilor restante de către primăria comunei Ghiroda”.
Tot marți, dar spre seară, într-un videoclip postat pe Facebook, Ionuț Stănușoiu, primarul comunei Ghiroda, a venit cu o replică. Acesta spune că facturile în cauză, într-adevăr, nu au fost achitate, însă motivul ar fi o majorare de tarif pe care o consideră ilegală și pentru care există și un proces în instanță. Miercuri, viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, cel pe care Stănușoiu îl descria drept „primarul de facto al Timișoarei”, a venit și el cu o replică: majorarea de tarif a fost făcută în concordanță cu statutul SMTT, iar primarul Ghirodei este un „procesoman”.
Ce spune primarul Ghirodei
În filmarea postată pe Facebook, Stănușoiu prezintă situația legată de facturile neplătite pornind de la ședința în care a fost aprobată majorarea de tarife. Acum, valoarea acestora se ridică la aproximativ un milion de lei. În declarația sa, Stănușoiu s-a luat direct de Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei, și Călin Badiu, directorul SMTT, ambii membri USR.
„În ședința (din toamnă – n.r.) în care s-a decis majorarea tarifelor pentru transportul public din municipiul Timișoara și din comunele periurbane, (Primăria Ghiroda – n.r.) a ridicat un mare semn de întrebare și le-a spus colegilor din asociație că nu poate fi majorat acel tarif fără a avea hotărâri de consiliu local. Practic, consiliile locale ar fi trebuit să ne mandateze pe noi, ca primari, să votăm acea majorare a tarifelor. La acea ședință nu s-a întâmplat acest lucru. Comuna Ghiroda, prin primar, a sesizat acest lucru și s-a abținut la vot, după care am mers mai departe în instanță și am solicitat anularea acelei hotărâri AGA, pe motiv că nu respectă legislația în vigoare. (…)
Astăzi (marți – n.r.), constat că primim o adresă prin care ni se spune că se suspendă transportul public începând din 16 (19, potrivit SMTT – n.r.) iunie 2023, pentru neplata facturilor. Este adevărat, în ultimele luni, Primăria Ghiroda nu a achitat facturile de transport, dar pentru un simplu motiv, solicitat în scris la fiecare factură. Toate facturile au fost restituite către SMTT, cu următoarea mențiune: «suntem de acord să plătim facturile, dar pe prețul de dinainte de majorarea tarifelor». Diferențele de preț care ar rezulta le vom achita doar după ce vom avea hotărârea instanței. Problema nu este de bani, ci de modul în care se fac lucrurile astăzi în SMTT”, a explicat primarul Ionuț Stănușoiu.
Potrivit acestuia, primul termen în dosarul menționat ar urma să fie pe 29 iunie. Totuși, acesta dă asigurări că transportul în comun nu va fi suspendat în Ghiroda, chiar dacă acest lucru ar însemna plata facturilor restante.
„Un lucru pot să vă spun clar. Cu siguranță, transportul public din Ghiroda nu va fi suspendat începând din 16 (sau 19 – n.r.) iunie. Acest lucru nu se va întâmpla, sub nicio formă. Repet, niciun mijloc de transport public din Ghiroda și Giarmata Vii nu va fi suspendat pe acest motiv, așa prost cum merge ele. Sunt zeci de sesizări de la cetățeni, sunt zeci de curse pe care aceste mijloace le sar. Sunt lucruri pe care le-am prezentat de fiecare dată SMTT-ului, dar nu e momentul să vorbim de calitatea foarte proastă a serviciilor pe care le prestează operatorul (STPT – n.r.) pentru SMTT”, a adăugat Stănușoiu.
Acesta a mai spus că, „miercuri, la prima oră”, Primăria Ghiroda va trimite o nouă adresă către SMTT și că „va face pașii legali ca transportul public din Ghiroda să nu fie suspendat”. În aceeași ordine de idei, primarul a amintit că și Primăria Timișoara a avut datorii de 90 de milioane de lei către operator, însă în municipiu nu s-a pus niciodată problema suspendării transportului public. Astfel, el a vorbit despre o „răzbunare politică” pentru procesul deschis după majorarea tarifelor. Comuna Ghiroda, cu cele patru linii metropolitane care o tranzitează, ar fi, după municipiul Timișoara, cel mai mare contribuabil în SMTT.
Răspunsul lui Lațcău
Viceprimarul Ruben Lațcău a oferit declarații presei miercuri. Acesta a spus că noile tarife practicate de SMTT au fost stabilite în urma unui audit, în acord cu regulamentul de funcționare al asociației. În aceste condiții, Lațcău îl caracterizează pe Stănușoiu drept „procesoman”.
„Suspendarea despre care dânsul vorbește este datorată unui fapt foarte simplu: Primăria Ghiroda nu a plătit de șase luni de zile transportul public. S-au strâns undeva pe la 1 milion de lei datorii curente și încă un milion de lei din facturile restante din regularizările din anii anterior. Deci, vorbim de undeva la două milioane de lei, pe care primăria Ghiroda îi are de plătit către SMTT/STPT. Pe partea de regularizări istorice, a fost o înțelegere la nivelul asociației să existe o regularizare eșalonată, dar vorbim de facturi de șase luni de zile, pe care nu le plătește. Problema este nu doar că nu le plătește, dar în mai multe adrese, în mod repetat, a spus că nu va plăti facturile. Sunt mai multe procese pe care primăria Ghiroda le-a intentat SMTT-ului. Contestă actul constitutiv, modul în care funcționează asociația, subiecte de transport în comun. Este dreptul lui. Ce nu este dreptul lui este să nu plătească facturile șase luni de zile. Șoferii care fac curse către Ghiroda își primesc salariile, nu pot să aștepte până domnul Stănușoiu își va termina excursiile procesomane și va concluziona că trebuie să plătească facturile. (…)
A spus că se vor plăti aceste facturi, mă bucur. Ca atare, procesele dânsului pot să meargă înainte, sunt sigur că ne va mai da în judecată și pe alte spețe. Nu vrem să interferăm cu această vocație de procesoman pe care și-a găsit-o și acest rol pe care și l-a asumat în asociație. Este dreptul lui, dar facturile trebuie plătite la zi. Colegii mei mi-au comunicat că, dacă nu se vor plăti aceste facturi, transportul va fi sistat. Decizia de sistare a fost luată astfel încât impactul să fie minim pentru locuitori, pe 19 iunie, după ce se termină școala”, a declarat Lațcău.
Acesta mai respinge acuzațiile de „răzbunare politică”, spunând că doar la Ghiroda există asemenea probleme cu SMTT-ul. În plus, a explicat că auditul făcut în toamnă a arătat că tariful practicat până atunci, de 6 lei pe kilometru, ducea SMTT-ul și STPT-ul în pierderi. Cât despre lipsa unor hotărâri de consiliu local în toate comunele, faptul acuzat de Stănușoiu, Lațcău spune că acestea nu sunt necesare, potrivit statutului ADI-ului, fiecare membru delegând, printre altele, și modul de stabilire al tarifelor către asociație.
„Această așteptare a domnului Stănușoiu, de a beneficia de un preț care nu mai corespunde cu prețul pieței, este o așteptare naivă, pe care o putem considera optimistă, dar care nu se bazează pe nimic concret. Nu cred că compania care furnizează electricitate Ghirodei furnizează la același preț ca în 2017. Nu cred că mașinile primăriei își cumpără benzină la prețul din 2017. Nu cred că salariile pe care le plătește angajaților din subordine sunt la nivelul din 2017”, a încheiat Lațcău.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XCe se mai joaca pionii astia de-a oamnii politici. Mi-ar fi jena sa ma mai trezesc in rolul lor.
Zici Ionut si tragi apa la Ghiroda..sau Dunarea…sau…apa pe str Dunarea…Omu pur si simplu nu intelege, ori ii desenati ce trebuie sa faca, ori trebuie sa-i explice cineva…Deci dle vice 3 dimineata, daca la primaria Ghiroda v-ati fi prezentat cu un candidat viabil, astazi nu mai era nevoie de vulcanizatorul Ionut la primarie .Cu neStima
Pana una-alta primarul asta tanar de la Ghiroda este cel mai bun primar de comuna periurbana si dezvoltarea pe care a cunoscut-o Ghiroda in ultimii ani este exponentiala fata de oricare alte zone. In comparatie cu pacaliciul ala de Latcau sau Fritz, Ionut este parfum. Cine spune altceva ori e prost ori e trol de partid…de fapt e cam acelasi lucru…
-
Uuuu, vulcanizatorul Ionut, tu esti ? Dezvoltarea e inertiala odata cu programele de finantare disponibile, ptr ca era ramasa in urma iar daca te uiti putin la restul vei vedea ca e tot in urma, nu uita ca esti la final de al 2-lea mandat… Vb de parfumul de pe Dunarea? Sau discutam de cadourile asfalt-apa-canal sedako ?
-
Mda, ați dat drumul la construcții în neștire și pe lângă asta și făcute prost și asta numiți voi dezvoltare… Vai de capul vostru