Reprezentanţii Ordinului Arhitecţilor din România – Filiala Timiş şi-au făcut marţi publică poziţia privind licitaţia lansată de Primăria Timişoara – contractul de servicii pentru întocmirea documentaţiei tehnico-economice (studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie) aferentă obiectivului de investiție „Reorganizarea circulației rutiere pe inelul I de circulație și reproiectarea infrastructurii rutiere și de transport public (Pasaj Piața Victoriei)”. Colegiul Director al OAR Timiş îi cere primarului Nicolae Robu să retragă procedura de achiziţie publică şi să modifice tema de proiect.
„Lipseşte din documentaţia de atribuire orice referire la situaţia specifică a locaţiei. În mod special ne referim aici la regimul de protecţie a Ansamblului urban interbelic Corso (…) Credem că investiţia propusă generează riscuri majore pentru ansamblul sus numit în sensul Legii 350/ 2001 (…) deci riscul de a afecta negativ patrimoniul construit şi posibilitatea prezenţei unor vestigii arheologice a căror descărcare şi evaluare poate transforma proiectul în unul nerentabil. Mai departe, aceeaşi lege prevede obligativitatea întocmirii unui PUZ în situaţia în care se realizează o schimbare de destinaţie raportat la documentaţiile de rang superior în vigoare. Elementele de temă nu conţin referi în acest sens, astfel că este de aşteptat ca ofertanţii să depună documentaţii incomplete raportat la situaţia reală, nefiind informaţi complet şi corect asupra statutului juridic şi dimensiunii simbolice a terenului şi locului”, se arată în adresa semnată de preşedintele filialei Timiş a OAR, Vlad Gaivoronschi, şi ceilalţi membri ai Colegiului Director.
Totodată, arhitecţii sunt nemulţumiţi că prin fişa de date se solicită să se nominalizeze minim o persoană de specialitate pentru proiectare lucrări de drumuri şi poduri, un inginer cu experienţă în proiecte similare.
„Considerăm că este o lipsă de interes şi seriozitate pentru Timişoara şi unul din locurile ei cele mai importante a încredinţa un proiect de o asemenea compexitate unei firme cu un inginer, cu o specializare care poate rezolva probleme de trafic, dar nu problema intervenţiei agresive în spaţiul public cel mai important al oraşului”, mai precizează reprezentanţii OAR Timiş. De asemenea, aceştia atrag atenţia că forma temei de proiectare „contravine flagrant” unui studiu aprobat anterior în Consiliul Local Timişoara cu privire la reorganizarea circulaţiei rutiere pe inelul I şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public.
De cealaltă parte, primarul Nicolae Robu se declară mirat că arhitecţii reacţionează acum. „Acum reacţionează Ordinul Arhitecţilor? Eu nu mai înţeleg aceşti oameni. Chiar nu-i pot înţelege. Acum s-a făcut acel proiect? Acum? Cum pot să fie nemultumiţi în momentul în care se desfăşoară licitaţia? Trebuia să fie nemultumiţi înainte de licitaţie, nu acum, când licitaţia este lansată, ea se desfaşoară şi nu se poate întâmpla altfel, ci numai şi numai în termenii care au fost stabiliţi. Deci nu se pot face modificări pe parcurs”, a afirmat Robu.
Oricum, primarul crede că arhitecţii ar fi trebuit mai bine să se preocupe de modul în care arată treptele Catedralei Mitropolitane după „reabilitare”. În opinia edilului, lucrarea ar fi putut arăta mult mai bine.
„Mai bine ar fi fost atenţi să arate bine treptele Catedralei. Ar fi făcut o treabă mult mai bună, că am dat o grămadă de bani acolo. Dacă e să facem un sondaj, nu ştiu dacă lumea e chiar încântată de aspectul pe care îl au treptele Catedralei. După părerea mea, ar fi putut arăta mult mai bine. Nu cred că este soluţia potrivită şi nu este numai părerea mea. Bucăţile vechi sunt depozitate, eu mi-am făcut datoria să vorbesc cu Preasfinţitul Paisie şi domnia sa mi-a spus că sunt păstrate în condiţii corespunzătoare de către Mitropolie. Mai departe nu m-am interesat”, a adăugat Robu.
Înlocuirea treptelor Catedralei Mitropolitane din Timișoara a costat aproximativ 100.000 de euro, jumătate din bani provenind de la bugetul local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!