Primul tramvai turcesc achiziționat de Primăria Timișoara cu fonduri europene ajunge în capitala Banatului în luna noiembrie a acestui an, speră reprezentanții municipalității.
Turcii de la Bozankaya, firma care a câștigat licitația PMT, ar fi promis că cele 16 tramvaie turcești din contractul semnat la sfârșitul lunii iulie 2019 vor ajunge în oraș până la sfârșitul anului viitor.
„Deocamdată se lucrează, fără probleme, la prototip. În luna noiembrie va veni primul tramvai, acesta este calendarul, apoi se face omologarea, care durează două luni, iar până la sfârșitul 2021 le vom avea pe toate 16 din contract. Așa ne-au promis cei de la Bozankaya. După ce avem omologarea se dă comanda pentru celelalte 15”, a declarat, pentru TION, Culiță Chiș, șeful Direcției de Drumuri din cadrul Primăriei Timișoara.
Contractul spune că prima garnitură din cele 16 tramvaie turcești trebuie livrată în 18 luni, însă oficialii PMT spun că au promisiuni serioase că prototipul ajunge în noiembrie 2020 la Timișoara.
PMT poate cumpăra între 16 și 40 de tramvaie
Reprezentanții PMT au semnat, în 26 iulie 2019, contractul cadru cu firma Bozankaya din Turcia, care prevede achiziția a între 16 și 40 de tramvaie. Costă aproape 2,5 milioane de euro tramvaiul, iar valoarea totală a contractului este de 185,3 milioane de lei cu tot cu TVA, echivalentul a 38 de milioane de euro.
Municipalitatea vrea să cumpere 21 de tramvaie noi, mai ales după ce a obținut finanțare de la Uniunea Europeană pentru trei proiecte de câte șapte garnituri. Evident, primăria va asigura cofinanțarea. Ultimul proiect s-a aflat până nu demult pe lista de rezervă și a fost aprobat recent de UE. În curând urmează să fie semnat un act de prelungire a contractului cadru cu firma Bozankaya.
Noutate absolută în lume
Turcii vor putea produce mult mai ușor tramvaiele Timișoarei, după ce îl vor scoate pe primul din fabricație. Prima garnitură va fi o noutate absolută în lume, susținea, în vara anului trecut, președintele societății turcești, pentru că va avea o autonomie de 63 de kilometri.
„18 luni pentru livrarea primului tramvai este foarte puțin. La primul tramvai încercăm totul. Dacă putem face asta în 15 luni, în 12 luni în niciun caz, vom încerca. Când aducem primul tramvai la Timișoara, avem nevoie de una sau două luni pentru teste. Aveți foarte multe macazuri și asta este o mare problemă. Ai nevoie de un tramvai cu patru motoare și patru cutii de viteză. Va fi o problemă la întreținere, vă spun asta. Trebuie să testăm acest tramvai, poate timp de o lună, iar apoi, în două luni, putem trimite între 4 și 6 tramvaie. Primul tramvai este problema. Acest tramvai va fi o noutate absolută în lume”, explica Murat Bozankaya.
Garanție de 6 ani
Potrivit conducerii primăriei, un tramvai va avea 200 de locuri, cu 30 mai multe decât erau prevăzute în caietul de sarcini. O garnitură va avea o garanție de șase ani, perioadă în care toate lucrările de mentenanță și întreținere sunt asigurate de către turci.
Tramvaiele Timișoarei sunt expirate de zece ani, îndeplinind condițiile de casare încă din 2010. Au fost produse între anii 1962 și 1973, vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat de STPT fiind de 41,5 ani. Garniturile vechi ale Timișoarei sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă, care costă foarte mult.
Bozankaya, firmă cu o cifră de afaceri de 2 milioane de euro/zi, a livrat prima garnitură pe șine în anul 2001, în Houston, apoi în Phoenix, în SUA, printr-o colaborare cu Siemens. În momentul de față, fabrica turcească poate produce un metrou și jumătate pe zi.
Articole pe aceeași temă:
Trimite articolul
XAm ajuns f rau ca tara daca umparam tramvaie din Turcia. Oricum Timisoara ca oras e varza, chiar si in in tara gasesti orase de dimensiuni similare mult mai ok. Nu mai zic de occident. Un oras plin de semianalfabeti si nesimtiti veniti din toata tara. Bleah!
-
Varza esti tu
-
Pleaca frate in alta parte,căci respiri aerul degeaba ba pinochio,mars inapoi de unde ai venit
-
Timisoara intr-adevar suge ceapa. Nu eram in stare sa cumparam tramvaie produse in tara?
Si 6 ani garantie la un produs care ar trebui sa tina 20+ ne face oficial niste fraieri.-
Cine rahat iti da tie garantie pe un ansamblu de piese aflat in rulare, garantie 20 de ani? Pe masina iei maxim 5 ani.
Papagal-
papagal esti prea prost sa pricepi masina cu tramvaiul nu prea au nimic in comun. Un producator serios, pentru un tramvai nou ofera 1 milion de km garantie. Orice vehicul pe sine, adica tramvai sau locomotiva are o durata de viata garantata de minim 25-30 de ani! Este o alta ciorba care nu are nimic in comun cu trocile de bemewe a cocalarilor !
-
-
Pai tramvaie care sunt omologate nu are?
Platim si pentru cercetare, omologare si primim tramvaie din Seria Zero, adica cu greseli (Ca nu exista Serie Zero fara greseli de conceptie, proiectare, executie, etc)
Poate merge numai 62 km si atunci iar amanam termenele ca mai lipseste 1 km. Eu personal, nu stiu de ce le trebbuie asa autoomie de 63 km. Ajungea si una de 50, ca si asa, dacaramane in pana, poate merge sngur pana la primul tramvai din fata, care nu cred ca este la 63 km departare!
Dar acuma, chiar 63 de km era autonomia din caietul de sarcini? Nu era mai mare? Parca eu imi amintesc ca era ceva la 100 km.
Mai bine ne-ar fi dat tramvaie din seriile deja livrate si probate si nu sa inventeze acuma din nou roata ( tramvaie noi ).
-
Desteptule au 6 ani de garantie si intretinere inclusa numai comentatori aici … “O garnitură va avea o garanție de șase ani, perioadă în care toate lucrările de mentenanță și întreținere sunt asigurate de către turci.”
-
Pana vin turcii, se mai strica vreo trei. Ca alea de la Arad nu erau bune, de la 50 kilometri. Le cumpara altii, ca robu a ramas USL-ist, pe felie cu Firea.
-
x1xzero neuroni @ problema analfabetilor care ajung sa dedida achizitia unor porcarii intereseaza pe toti cei care contribuie prin taxe si impozite la banii primariei! Caietul de sarcini a fost facut de Robu, Culita si alti lingai de partid analfabeti tehnic care pretindeau producatorului, nu mai putin de 100 km autonomie pe baterii. NIMENI in lumea asta nu produce asa ceva, plus ca este o prostie sa cari tone de baterii pentru ca reteaua ta de contact este varza, fara investitii din anii 70!! In orice tara se folosesc tramvaie cu o autonomie de maxim 5-10 km atat cat sa nu ramana intr-o intersectie si sa ajunga la capat de linie. Daca in acest interval nu restabilesti alimentarea in catenara inseamna ca tu si Robu trebuie sa va aruncati in Bega
-
Am avut fabrica de tramvaie la Timisoara ce a ajuns tara asta vai de noi . Totul cumparam din strainatate .
Nu ma intereseaza daca sunt turcesti sau din Australia, sa le aduca odata ca sa nu mai asteptam o ora in statie. Ma indoiesc ca UE platea daca era ceva in neregula, dar daca cineva are informatii sa se duca la DNA.
-
Presimt ca vei astepta tot atat. Doar ca vei astepta dupa un tramvai nou.
“Bleah”, dar nu te muti in Serbia?
-
destept mai esti, pfff.
Foarte frumos tramvaiul asta turcesc. Din poza inteleg ca il expunem in Unirii, nu?
Noutate absoluta in lume. a se citi: altii nu-s batuti in cap sa dea sute de mii de euro pe baterii cand au fir de alimentare. Chiar daca vrei sa mergi cand se opreste curentu pui un generator in statia de alimentare nu cari tone de baterii aiurea, Dar ce poti sa te astepti de la o tara de retardati?
-
pai ai sa fii surprins: mergi in Sevilia si sa vezi acolo solutie de tramvaie cu acumulatori!
Intr-adevar nu le trebuie autonomie de zeci de km pentru ca au in anumite statii puncte de icarcare a acumulatorilor.
In general merg pe baterii acolo unde nu s-au mai tras fire din diverse motive sau au fost desfiintate.
O solutie eleganta si verificata deja in timp.
Dar lui tzafandache ot Bocsig ii trebuie experimente turcesti cand inca orasul e plin de sirme de alimentare.
Pentru urmatorii cel putin 10 ani aceasta solutie alesa eu zic ca nu se justifica deloc.
In plus exista fabrica de tramvaie moderne in Arad capabila de solutii fiabile pentru conditiile de acum.
Dar deh lui tzafandache ii trebuie tichie de margaritar ca in rest a rezolvat totul prin zona!
Directorul Chiș, un parvenit slinos, absolut mediocru profesional, care și-a cumpărat prin slugărnicie susținerea lui Robu, in detrimentul și paguba directă a cetățenilor urbei. Au făcut cerințele din contract, mulat pe spălării turci.
Culmea absurdului, Capitala Europeana cu tramvaie din afara UE. Iar ne-ați făcut de cacao, Chis și Robu ! DNA sa vă ia !
-
Turcia e in Europa.
Tramvaiul Autentic de la Arad a fost deja in teste si in omologare la noi in Timisoara, dar noi trebuie sa dam bir turcilor.
Astfel Suleyman Magnificu lse intinde si extinde spre Vest,iar clamata Cacapitala, ieuropeana,ajunge tot un fel de pasalic..
Ba Lae, problema nu e ca cumperi din Turcia sa va pice si voua un leutz ceva. Problema este ca va bateti constant joc de transportul public si de oras. Tu si agariciul ala de agronom caruia i-ai dat o palarie prea mare pentru creierul lui de greiere. Daca dupa cariera ta academica stralucita asa vrei sa isi aminteasca lumea de tine, n-ai decat sa sustii personaje de genul asta.
bagam tramvaie prin Unirii, in forta?
Cat de prosti putem fi?… oricine stie ca bateriile nu tin la nesfarsit -Turcii asigura o garantie de 6 ani care poate in cel mai bun caz acopera oarecum bateriile, dupa care stie toata lumea ca bateriile sunt foarte scumpe deci vor trebui schimbate.. poate nici nu o sa tina 1-2 ani pt ca in teorie tramvaiu merge intruna toata ziulica… nu il iei sa il tii pe tusa
si cu ce deranja daca isi lua tramvaiul curentul de la sarma? care oricum va trebui sa ramana prezenta pt. restul tramvaielor?
Mi-ar fi placut sa le fi cumparat de la Arad. Nu inteleg de ce incercam sa bagam bani in economia Romaniei si a Regiunii de Vest. Din pacate din ce am vazut la TV au cam facul aelasi lucru si in Bucuresti cu autobuzele si s-a dovedit ca erau de calitate proasta.
-
Bravo!
Bine ar fi sa renuntati la culoarea asta tiganeasca, mov. Sa fie cum erau tot timpul tramvaiele, galbene. Sau rosii, ca sa fie vizibile.
-
culoare tiganeasca….:)) ti cu ripensia te oftici ha? nu totul se rezuma la fotbal, movul ii o culoare placuta si vizibila.
Pai cum asa breeeeeee … UE finanteaza tramvaie din Turcia ???
Asta inseamna ca UE le considera bune (bine … rumanii spun ca nu sunt bune, erau bune doar ca ae fabricau in rumania).
Tot saraci, tot pesedisti?
Bun!
N-arata rau dar din ce vad in poza (care e inversata), pare sa fie intr-o Timisoara dintr-un univers paralel. In poza, tramvaiul se pregateste sa intre pe sub Parcul Botanic, unde va avea o statie dupa care isi va continua drumul spre gara, spre deliciul si uimirea trecatorilor care abia acum au observat liniile de tramvai.
Inscrierile pentru Facultatea de Inginerie Aplicata din Stambul face inca inscrieri, Timisoara ofera tot concursul Politehnicii sa se desfinteze. Cum Facultatea de Stiinte Agricole nu exceleaza pe ogoarele judetului scurt timp vom avea doar Inalte Academii de Stiinte Politice si Gargara Politica Europeana. Foarte trist!
garantie 6 ani? ce pana mea inseamna asta…pai atata am eu la o masina de spalat care costa 200-300 de euro..pe care o mai pot prelungii inca 2 ani cu vreo 15 euro….pai cand dau 1 milion de euro ma astept ca si garantia sa fie pe masura.,….sunt multe consumabile care sigur nu sunt garantate de producator, dar macar restul…sasiu, boghiu…o garantie 10-15 ani macar
Lae tractoristul, subalternul-aghiotant Culita si a alti prosti cu carnet de partid au ratat de mai multe ori achizitia de tramvaie pe fonduri europene datorita conditiilor tembele impuse in caietul de sarcini. Acum cumparam rahaturi de la turcaleti care nici macar nu au mai fost produse vreodata, vom avea un tramavai prototip care in anul in care Timisoara este Capitala culturala abia incepe sa fie produs! Asta este logica si viziunea ciumpalacilor de partid, analfabeti functionali cocotati in functii de conducere
Robu a intrebat oare daca tramvaiele turcesti sunt omologate? Se pare ca e aceeasi firma cu care a facut si Firea “afaceri”.
Titlu din libertatea 28.10.2020
Firea a cumpărat 100 de troleibuze “fake”. La 6 luni de la semnarea contractului, Primăria Capitalei reziliază cu turcii de la Bozankaya!
Citeşte întreaga ştire: Firea a cumpărat 100 de troleibuze “fake”. La 6 luni de la semnarea contractului, Primăria Capitalei reziliază cu turcii de la Bozankaya!