Deși unele șantiere ar fi trebuit închise până la final de 2015, de exemplu, pe strada Podeanu încă nu se poate circula așa cum ar trebui. Artera de un kilometru lungime de lângă Stadionul Dan Păltinișanu, extinsă la patru benzi, nu va fi deschisă șoferilor prea curând. Cei de la Enel încă nu au îngropat toate cablurile, așa că firma contractată de primărie nu a putut trece la asfaltare. Șantierul pe Dr. Aurel Păunescu-Podeanu ar fi trebuit să fie închis încă din toamna anului trecut. Strada despre care vorbim va avea, în final, patru benzi, trotuare și piste pentru bicicliști, spații verzi noi și aproape 230 de locuri noi de parcare.
Valoarea lucrării de pe Podeanu este de 5,5 milioane de lei, fără TVA, lucrările fiind executate de firma Sylc Con Trans.
Primul șantier, pe Martirilor
Primul șantier nou din anul 2016 va fi deschis pe Calea Martirilor, stradă care va avea și ea patru benzi de circulație. După ce Consiliul Județean Timiș a extins șoseaua dintre Timișoara și Giroc la patru benzi, autoritățile locale au promis că vor lărgi și Calea Girocului. Contractul a fost semnat încă din toamna anului 2015, licitația fiind câștigată de asocierea formată din firmele Super Construct și Electroechipament Industrial. Vreme de doi ani va fi șantier în zonă. Primarul Nicolae Robu ne-a dezvăluit că a semnat deja ordinul de începere a lucrărilor, dar că a trebuit să le oprească.
„Am dat ordin de începere a lucrărilor, după care am dat ordin de sistare, nu mai avesa sens să începem, au trecut câteva săptămâni fără să se lucreze, este un tip care se scade din perioada de implementare pe care o are firma la dispoziție. Pe Martirilor va fi primul șantier din 2016”, a declarat, pentru Tion.ro, primarul Timișoarei.
Lucrarea privind extinderea și reabilitarea Căii Martirilor vizează tronsonul de la strada Lidia (n.r. Mareșal Constantin Prezan) și până la ieșirea din oraș, spre Giroc. În 13 octombrie 2015, atunci când a anunțat, pentru a doua oară, semnarea contractului, primarul Nicolae Robu spunea că se va lucra în așa fel încât să se mai poată circula civilizat în zonă. Practic, va fi extinsă partea carosabilă, vor fi amenajate piste pentru biciclete, dar nu peste tot, pentru că spre ieșirea din oraș strada este mai îngustă, trotuarele vor fi refăcute, iar intersecțiile Calea Martirilor – strada Mureș și Calea Martirilor – strada Gavril Musicescu vor fi reamenajate. Sunt prevăzute și diferite lucrări la rețelele edilitare. Valoarea lucrării este de aproximativ 8 milioane de lei, fără TVA, ceea ce înseamnă aproape 2,2 milioane de euro, cu tot cu TVA.
În același timp ar trebui să se lucreze și pe Inelul IV de Circulație, pe bucata de la strada Constructorilor până la Măcin. Acesta este, practic, ultimul inel al orașului, după care urmează centura de ocolire. Sunt deja ani buni de când autoritățile locale promit că îl închid, lucrările începând pe vremea fostei administrații și oprindu-se în zona Pădurii Verzi, iar acum se lucrează la un drum de 1,6 kilometri, cu trotuare și piste de biciclete. Vorbim, practic, despre un tronson nou, în zona de est a orașului, dar și despre un racord la strada Demetriade. De lucrări se ocupă firmele care au construit pasajul subteran Michelangelo: Drumuri Municipale, ca lider de asociere, cu firmele Instgat SRL și Cons Electrificarea Instal. Valoarea proiectului este de 6 milioane de lei, fără TVA, adică de puțin peste 1,6 milioane de euro, cu tot cu TVA, iar șantierul ar trebui să fie gata în opt luni de la începerea lucrărilor.
„Mai avem Inelul IV – tronsonul Constructorilor până la Măcin, acesta și Martirilor înseamnă primele lucrări mari pe care le vom începe de îndată ce vremea va permite. După aceea, sper să se finalizeze pe parcursul iernii licitațiile la Popa Șapcă și Jiul și să dăm drumul la lucrări”, ne-a mai spus Robu.
Anul pasajelor Popa Șapcă și Jiul
Despre lărgirea celor două pasaje pe sub calea ferată – Jiul și Popa Șapcă – s-a vorbit în nenumărate rânduri. Ba încep lucrările la unul, ba la altul, ba la amândouă, edilul Nicolae Robu s-a gândit și s-a răzgândit în mai multe rânduri. Dacă este să ne luăm după multitudinea de declarații, lucrările ar fi fost gata deja. Suntem însă la faza de licitații, pentru Pasajul Popa Șapcă anunțându-se șase firme.
La sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut, edilul-șef spunea că s-a încheiat perioada de depunere a ofertelor și că specialiștii vor alege din cele șase firme care s-au prezentat la licitație, cu „oferte serioase”, pentru a extinde la patru benzi strada Popa Șapcă și Bd. Antenei, precum și trecerea pe sub calea ferată la Popa Șapcă. Lucrarea prevede, totodată, și racordul cu Inelul 2 de trafic auto, care se va face printr-un sens giratoriu, ce urmează a fi amenajat pe Bd. Antenei.
Practic, strada Popa Șapcă ar urma să aibă 14 metri pe partea carosabilă, mai exact patru benzi de circulație, câte două pe sens, de la Punctele Cardinale până la intersecția cu Cimitirul Eroilor, se arată în proiect. Lucrarea a fost estimată la 44,2 milioane de lei, fără TVA, adică 12,3 milioane de euro, cu tot cu TVA. Prețul ar putea scădea însă, în funcție de oferta aleasă câștigătoare.
Licitația pentru lărgirea Pasajului Jiul a fost lansată în luna septembrie a anului trecut, chiar înainte de a da drumul licitației pentru Popa Șapcă. Pasajul Jiul ar urma să fie lărgit, iar strada cu același nume să aibă cinci benzi de circulație, trotuare și piste pentru bicicliști, pe ambele părți ale pasajului. În acest caz, lucrările au fost estimate la 28 de milioane de lei, fără TVA, adică peste 7,6 milioane de euro.
Lărgirea pasajelor CF Jiul și Popa Șapcă a fost promisă și de către fosta administrație, condusă de Gheorghe Ciuhandu, primele studii de fezabilitate în acest sens datând chiar din anul 2006. Primarul Nicolae Robu anunța, și în 2013, și în 2014, și în 2015, și în 2016… că va începe în curând execuția lucrărilor, ba la unul, ba la altul, ba simultan. În toți acești ani s-au schimbat și sursele de finanțare, fie se promiteau bani de la guvern, fie se vorbea despre credite, fie despre asumarea pe venituri proprii, cum a și rămas până la urmă.
Estimările făcute de primărie arată că lucrările ar urma să fie gata „în șase până la nouă luni, cu o mobilizare excepțională a firmelor care câștigă licitație”.
Șantiere mai mici în cartiere
Pe lângă aceste lucrări deosebit de importante, municipalitatea pregătește alte lucrări cu fonduri din bugetul local. Și strada Take Ionescu ar urma să intre în șantier, dar și alte artere din diverse cartiere.
„Vom da drumul șantierului și pe Take Ionescu, unde facem o ușoară lărgire, să putem amenaja și locuri de parcare și să rămână patru benzi, vor fi lucrări în stilul celor de pe Coposu, vom face pe reparații. Cum trece iarna, ne apucăm. Vrem să le atacăm pe toate deodată. Cele mai importante sunt pasajele Popa Șapcă și Jiul”, ne-a mai declarat Nicolae Robu.
Anul trecut, autoritățile locale au promis și ridicarea unui nou pod peste Bega în zona Jiul, în acest caz suntem la faza de proiectare, precum și reabilitarea mai multor poduri peste Bega, despre care nu s-a mai discutat mare lucru.
Totodată, în curând, dacă este să ne luăm după promisiunile oficialilor primăriei, ar putea începe și lucrările la pasajul Victoriei și la Inelul I de Circulație. Studiu avem deja, bani au fost puși deoparte la Direcția Tehnică, dezbatere publică am avut…
Marile investiţii anunţate de conducerea Primăriei Timişoara în centrul oraşului – construirea pasajului rutier Piaţa Victoriei, reproiectarea infrastructurii de transport, cu reorganizarea circulaţiei în sens unic şi amenajarea unei parcări subterane cu 700 de locuri – sunt estimate la aproximativ 51 de milioane de euro.
Șantierul ar urma să dureze patru ani, lucrările făcându-se treptat. Conform unei prezentări mai vechi făcută de primarul Timișoarei, costurile sunt următoarele: lucrări de amenajări rutiere la suprafață, noi porțiuni de carosabile, noi benzi, refacerea benzilor existente, amenajare de trotuare, de piste de biciclete în jurul centrului istoric, plantări de copaci – 2,7 milioane euro; extinderea liniei de troleibuz – 0,3 milioane euro; semaforizare, iluminare și utilități în subteran – 14 milioane euro; parcarea subterană – 15,6 milioane de euro, Pasajul Victoriei – 2,3 milioane euro.
„Astea sunt cifrele reale şi sunt estimări ale proiectanților. Toată experiență noastră arată că la licitație prețul e undeva la circa 70% din prețul estimat de proiectanți, care lucrează cu anumite nomenclatoare de preţuri”, explica Nicolae Robu atunci când a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru această investiție.
Rămâne de văzut pentru ce lucrare vor fi bani până la urmă și ce șantier va fi deschis mai întâi, pe lângă Martirilor, Inelul IV și lucrările din cartiere.
Citiți principiile noastre de moderare aici!