162,3 milioane de lei cu tot cu TVA (136.400.145 fără TVA) costă cele 44 de autobuze electrice cu o lungime de 18 metri pe care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației le cumpără pentru Timișoara, cu tot cu 15 stații de încărcare rapidă și 44 de stații de încărcare lentă. Ministerul a încercat să caute o firmă care să le livreze încă din februarie 2019, dar prima licitație a fost anulată. Abia în vara lui 2021 a găsit de unde să le cumpere, câștigătoarea licitației fiind anunțată Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS.
Marți, 24 august, PMT a semnat și contractul de furnizare cu turcii de la Karsan, în sala de consiliu a primăriei.
„Autobuzele electrice vor avea o capacitate de cel puțin 130 de persoane, din care cel puțin 44 pe scaune. Vor avea podea integral coborâtă și facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Vor rezista la temperaturi cuprinse între -25 și +45 de grade Celsius, la ploaie, praf, ceață, noroi, zăpadă, chiciură, gheață, apă cu sare, produse petroliere, materiale și soluții antiderapant. Vor avea scaune din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, cu proprietăți antigraffiti, antivandalism, vopsea înglobată, cu tapiţerie rezistentă la uzură şi murdărie, uşor lavabilă. Vor fi prevăzute cu sistem de supraveghere video la interior şi la exterior, cu cel puţin opt camere digitale color, cu înregistrare audio. Vor avea o durată de funcţionare de minimum 15 ani, din care opt fără reparație generală”, transmit reprezentanții Primăriei Timișoara.
Potrivit primarului Dominic Fritz, primul autobuz electric articulat KRS 18 EV va fi livrat în opt luni, adică ar trebui să ajungă în oraș cândva prin luna aprilie a anului 2022.
„Cam în doi ani, în 2023, le vom avea pe toate 44. Vrem să creștem numărul autobuzelor pe traseu”, a declarat edilul-șef, care a precizat că autobuzele vor circula mai întâi pe liniile expres, urmând să fie scoase, în general, pe cele mai aglomerate linii.
Mijloacele de transport electrice vor avea o garanție de șase ani, potrivit reprezentanților firmei turcești, iar în contract au fost incluse și 15 stații de încărcare rapidă, care vor fi amenajate la capetele de traseu, precum și 44 de stații de încărcare lentă. Valoarea totală a proiectului desfășurat pe fonduri europene, care include și 12 autobuze electrice pentru Brașov, cu tot cu stațiile de încărcare, este de 226.186.216 lei, iar finanțarea nerambursabilă este de 184.977.159 lei, în timp ce contribuția ministerului este de 720.000 de lei. Contractul pentru Timișoara are o valoare de 136.400.145 de lei fără TVA, adică 162,3 milioane de lei cu tot cu TVA, și o durată de 48 de luni. Cofinanțarea municipalității este de 8,3 milioane de lei, potrivit PMT.
Termenul limită pentru finalizarea implementării proiectului desfășurat cofinanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 este 1 ianuarie 2023.
Timișoara va avea mijloace de transport noi de la două companii din Turcia. Prima este Bozankaya, care livrează către STPT 21 de tramvaie, tot cu fonduri europene, în baza unui contract încheiat acum doi ani. Primul tramvai a venit în urmă cu aproape două luni la Timișoara și este în probe pentru omologare.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XO a revenit MAESTRUL FRITZ din concediu cu forte noi.Si arunca prima poveste din padurea fermecata?La astea cati bani mai trebuiesc platite ca si la tramvaie ba sant finantate din fonduri europene ba ca trebuie platite?Dar sa ne spuna ceva concret actual nu de perspectiva,cand se va face curatenie in oras,cand se vor face parcari,cand se vor finaliza lucrarile in parcuri ca de aste la anul si la multi ani cam ajunge
Felicitari romanilor nu sunteti in stare sa produce-ti un autobuz in romania sau macar sa face-ti un parteneriat sa cumparati un patent etc, v-a luati painea de la gura si da-ti la turcaleti sau la alti straini
-
Cu specialiștii noștri căutați de fabricile auto străine de la noi ori UE, dar TOATE contractele de miliarde ptr refacerea transportului public, le dam la străini, nici măcar din UE, ci LA TURCI. Licitații Smenuite de miticii din Ministere, Pe șpăgi uriașe, evident. Iarnoua ne livrează ciurucuri în loc de autocare nemțești, care sa tina mai mult
-
Buna observatia. Noi romanii suntem sensibili la observatiile care vin din “afara”….
Bravo -
De anul asta se produc la Baia Mare autobuze electrice 100% romanesti, acum sa vedem cum se fac caietele de sarcini, cu specificatii pe care pot sa le acopere baimarenii, sau… sa castige cine trebuie licitatiile, in fct de “comision”
-
Mai exact de anul asta incepe asamblarea la Baia Mare de autobuze cu origine si productie China.
-
chinezarii zici? te ai informat bine, sau vorbesti asa sa pari deosebit.
Motor electric DANA TM-4
Sistem direcție Bosch/ZF
Sistem climatizare Valeo
Sistem frânare
Wabco (Westinghouse Air Brake Company)
Baterii CATL(astia is chinezi, intr-adevar)Mercedes e masina nemteasca? cam cat din masina crezi ca e produs de Daimler? Un simplu exemplu: cate folosesc motoare Renault?
Stii expresia aia “a vorbit si ion…”?
-
-
-
Bine ca esti tu in stare sa pui cratimele alea corect.
-
Felicitări tie ca ai reusit sa absolvi clasa a 4-a prin pile si șpagă, ca alta sansa n-ai fi avut având in vedere halul in care scrii
-
v-a rog s-a v-a verifica-ti grama-ti-ca
-
Astea si tramvaiele vin de la guvern, ei au facut licitatia. Scrie in primul rand al articolului. Unii comenteaza doar sa comenteze.
Nu cred ca-l mai prind primar…
Trebuia neaparat autobuse cu baterie in loc de extinderea retelei de firobuse evident ca sa fie costurile mai mari. Bateriile vor valora jumatate din pretul autobusului cand vor trebui inlocuite. Dar daca vom avea tramvaie cu baterie enorma de ce sa nu avem si autobuse…
-
Nici intretinerea si extinderea liniilor aeriene pentru firobuze nu se face pe gratis. In fapt, mai ales extinderea e foarte scumpa, si la fel e si schimbarea unei rute. Sa nu zic ca frecvent reteaua electrica pentru firobuze are probleme.
La cum evolueaza industria, sansele sa fie mai scazute costurile cu bateriile sunt foarte mari. Chiar daca costurile-s tot pe-acolo (ca semnificativ mai mari nu ma astept sa fie), cativa banuti in plus pentru o flexibilitate mai mare (de ex. pus autobuz electric pe linia lu’ tramvaiu’ 4 pana se termina refacerea liniei, in loc de autobuz cu motor cu ardere interna) io cre’ ca merita.
Cu autobuze electrice poti desfiinta tot, tramvaie, firobuze, autobuze cu motoare cu ardere interna, si adapta permanent rutele de transport dupa necesitati, cu costuri cvasi-nule, si cu costuri de exploatare minime fata de ce avem acuma – multe tramvaie si firobuze arhaice, si autobuze care consuma mult combustibil.
Ce jalnic am ajuns. Nici macar un autobuz electric nu santem in stare sa facem. Iti trebuie o baterie, ceva motoare electrice si un sasiu. Trist , toata industira dezvoltata in trecut a fost distrusa si vanduta la fier vechi. Chiar nu puteam folosi cateva fabrici din cele care le aveam.
Romania te iubesc asa zic guvernanti actuali.Am fabricat autobuze si microbuze troleibuze la AUTOBUZUL Bucuresti,am fabricat locomotive electrice,diesel la Bucuresti si Craiova,am fabricat vagoane la Arad,Caracal,Turnu Severin,am avut fabrica de tramvaie la Timisoara,am facut Aro care era competitiv cu Land Roverul.Fabricile astea trebuiau retehnologizate nu date la fier vechi.Noroc ca au mai venit investitori care au mai salvat ce sa putut salva din ele. Fabricam autobuze electrice la ora actuala la Oradea.Si noi nu cumparam tramvaie,autobuze de la turci nici macar dinto tara din UE garnituri de,metrouri de la spanioli,vagoane CFR stiu eu de unde dar nu cumva sa fie produse in Romania.Dece sa dam de lucru muncitorilor romani si dam bani la straini.Pardon scuze de la investitori si produse in Romania nu vine “SPAGA”aferenta
-
Tot planul a fost pus la punct de către cei din vest (actuala UE +USR-plus și alții care mai ling clanțele pe acolo). Dezvoltarea României deranja pe mulți și au avut grijă de asta.
Doamne, parca-i un dric imens!
Multumim Firea, pardon, Fritz.
Eu ma intreb ce tonaj au, cu firobuzele a fost problema. O sa dea vina pe ele ca sunt drumurile proaste.
Nu ne trebuie, prea scumpen si nu sunt fiabile, turci impletea covoare acu 30 de ani, brusc sunt mai buni decat germanii, francezii si americanii ? Nu cred.