„Bilet de iertare” este bazat pe o întâmplare reală din anii 1800, în vremea sclaviei romilor în Ţările Române. El prezintă povestea unui sclav rom, al cărui destin stă sub semnul iubirii a două mame: cea sclavă şi cea boieroaică. Termenul de „iertare” era folosit în timpul robiei romilor și semnifica eliberarea sclavului rom.
„Filmul face parte dintr-un viitor proiect de lungmetraj care urmăreşte povestea lui Dincă, sclavul rom care a schimbat cursul istoriei în Ţările Române”, povestesc organizatorii.
Filmul a primit Mențiune Specială la TIFF, premiul pentru «Cel mai bun film de scurtmetraj» la «Ake Dikhea» – Festivalul Internaţional al Filmului Romani din Berlin şi «Best Narrative Director» la Festivalul Internaţional «Female Voices Rock» – SUA, transmit cei de la Asociația Untold Stories, pe Facebook.
Pelicula este produsă de Asociaţia Untold Stories, condusă de Alina Șerban, Mobra Films şi Dinadins. Distribuția filmului este alcătuită din: Oana Ștefănescu, Alina Şerban, Ionuț Habet, Emil Măndănac, Ioana Barbu, Bogdan Stamatin.
Alina Șerban este prima regizoare romă de teatru şi film din România, inițiatoarea teatrului cu mesaj social rom şi actriţă. A câştigat premiului pentru „Cea mai bună actriţă”, decernat de Uniunea Actorilor Germani în 2020 pentru filmul „Gipsy Queen”. Pentru promovarea culturii rome, ea a primit recunoaștere specială de la Guvernul României în 2019 şi „Tajsa Roma Cultural Heritage Prize”, acordat de Institutul European Rom pentru Artă și Cultură.
Scurtmetrajul este disponibil gratuit pe durata întregii zile de 20 februarie pe pagina oficială a Alinei Şerban şi pe pagina Asociaţiei Untold Stories. https://www.facebook.com/AlinaSerbanDirector/ https://www.facebook.com/AsociatiaUntoldStories/
Trimite articolul
XAbolirea se facuse deci pre-unionist in ambele principate? Interesant. Tre’ sa mai recitesc atunci si “Vasile Porojan” sa’mi reamintesc cand anume s’a facut.
Sclavie nu a existat NICIODATĂ în Țările Române. NICIODATĂ.
A existat ROBIE dar nu sclavie. Nuanțele astea sunt extrem de importante. De ce? Simplu: asupra sclavului ai drept de viață și de moarte cu impunitate însă în cazul robilor, uciderea acestora era crimă și se pedepsea cu moartea. Deci… nuanțe…
Ca să nu mai spun că viața țiganilor din țările române era mult mai bună decât cea a țăranilor șerbi care nu aveau un boier obligat să le dea de mâncare și să le asigure adăpost contra muncă sau lăutărie. Nu. Țăranul român era în general legat de glie, trebuia să producă pentru el și familia lui, fiind forțat prin lege să presteze 12 zile de muncă pe moșia boierului – 12 zile la 1859, 12 zile care au ajuns încet-încet la peste 100 de zile – și să-și plătească toate plocoanele de Crăciun, Paște – în vânat, deși nu avea dreptul de a vâna și era deci obligat să plătească un vânător, etc. Astfel că ajungea bietul țăran muritor de foame în miezul iernii…
După eliberarea țiganilor din robie aceștia s-au orientat spre meșteșuguri iar apoi spre negoț luând exemplu de la ovreime, a căror port țiganii Gabori – pe care îi simpatizez sincer și îi respect – au preluat și portul.
În concluzie și în robie și după ea, țiganii au știut cum să beneficieze de talentele lor și meșteșuguri: mari lăutari (Barbu Lăutaru, Ștefan Bănică), buni aurari, argintari, cocalari (meseria nu expresia modernă), lingurari, blidari, etc. și mai ales să rămână liberi, lucru pentru care îi respect.
Presupun că țiganii nu se vor vaccina pentru că nu prea ai cum să îi constrângi așa că s-ar putea să le rămână lor Rommania.
Avelo bahtalo, praleo!
-
Rudari, ursari etc. Obligat, ei sunt inlocuitorii.
Film propagandist, se doreste ridicarea tiganilor pe tron iar romanii sa se vada pe ei insine ca niste monstrii. Propaganda de tip SUA, vezi cum sa umplut SUA de apologisti care se pun in genunchi pe strada in fata negriilor.
De aseamnea tiganii nu au fost sclavi, au fost robi. Iar taranul roman putea sa aibe o viata mai nasoala.
Asa ca la buda cu acest film propagandist rasist!