Primul tramvai turcesc destinat Timișoarei a trecut de faza de testare în Europa și a fost livrat către Timișoara. Garnitura a fost testată în laboratoare specializate din Germania, Cehia, Spania și Turcia, așa cum informa PMT în luna aprilie. La sfârșitul săptămânii trecute a plecat spre Timișoara, iar joi, 24 iunie, camionul cu trailer de 91 de tone care transportă tramvaiul a intrat în țară prin Vama Giurgiu. Vineri la prânz, garnitura era încă în zona Drobeta Turnu Severin, transportul agabaritic fiind programat să ajungă vineri seară la Timișoara și să fie descărcat aproape de miezul nopții direct pe șine, la Catedrala Mitropolitană. Traficul ar urma să fie restricționat sau închis în zonă, dar reprezentanții primăriei încă nu au anunțat ce fel de restricții se impun.
Garnitura este prima dintr-o serie de 21 de tramvaie cumpărate de Primăria Timișoara cu 11,58 de milioane de lei bucata. Fiecare mijloc de transport pe șine are 29,95 metri lungime, 2,40 metri lățime și o capacitate pentru 200 de călători, conform documentației PMT. Autonomia unui tramvai trebuie să fie, conform caietului de sarcini de la licitație, de 63 de kilometri, asigurată printr-o sursă de furnizare a energiei electrice, montată pe tramvai. Potrivit reprezentanților primăriei, este cea mai mare autonomie din lume.
Una sau două luni de teste
După descărcarea tramvaiului de pe trailer direct pe șinele din zona catedralei urmează testele pe traseul liniei 1. S-ar putea să fie probleme, așa cum anticipau încă de la semnarea contractului specialiștii de la Bozankaya.
„Când aducem primul tramvai la Timișoara, avem nevoie de una sau două luni pentru teste. Aveți foarte multe macazuri și asta este o mare problemă. Ai nevoie de un tramvai cu patru motoare și patru cutii de viteză. Va fi o problemă la întreținere, vă spun asta. Trebuie să testăm acest tramvai, poate timp de o lună, iar apoi, în două luni, putem trimite între 4 și 6 tramvaie. Primul tramvai este problema. Acest tramvai va fi o noutate absolută în lume. În multe orașe sunt tramvaie care pot circula pe baterii, poate 5 km, poate 3 km. Folosim același sistem și la autobuzele noastre electrice. Acestea pot circula până la 300 km cu o singură încărcare pe zi. Acesta va fi și sistemul pe care îl vom folosi la tramvaie. De aceea, ele vor putea merge 63 km fără a avea nevoie de rețele catenare”, explica atunci Murat Bozankaya, președintele companiei turcești contractată de primărie.
Testele ar putea dura chiar și două luni, estimează viceprimarul Timișoarei.
„După aproape jumătate de secol vom vedea un tramvai în Timișoara care a fost proaspăt scos de pe linia de producție și nu cumpărat la mâna a două. Ultimul tramvai «nou» este din anii 70’. Din acest motiv, el va fi testat pe șinele din oraș pentru următoarele 1-2 luni. Tramvaiul deja a trecut printr-o serie mai lungă de teste în mai multe laboratoare specializate din Europa pentru omologare”, a transmis Ruben Lațcău.
Vor fi făcute aproximativ 70 de teste la Timișoara, printre care teste de frânare sau simularea gradului de încărcare. Tramvaiul ar urma să fie umplut cu saci cu nisip, iar la Timișoara vor veni specialiști din Europa care să verifice noua garnitură. Abia apoi se poate depune documentația pentru „agrement tehnic” la Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Urmează omologarea
„Omologarea tehnică a tramvaiului este făcută de AFER, care a verificat proiectul tehnic și acum va verifica și produsul. Acest lucru presupune testarea tramvaiului în condiții speciale, testare care poate să dureze până la o lună. Este vorba despre aproximativ 70 de teste care includ, printre altele, teste de frânare în anumite condiții sau simularea gradului de încărcare. Testările pe teren se vor face pe traseul liniei 1”, ne-a declarat Bogdan Marta, consilier personal al primarului Timișoarei.
Contractul cu turcii de la Bozankaya a fost semnat în 26 iulie 2019, de fosta administrație a orașului. Era pentru cel puțin 16 tramvaie noi, iar valoarea contractului avea 185,3 milioane de lei. O garnitură costă 11,5 milioane de lei cu tot cu TVA. Fostul primar Nicolae Robu a anunțat apoi că se dorește cumpărarea a cel puțin 21 de tramvaie, cu bani europeni. Au fost semnate și contractele pe fonduri europene, astfel că Timișoara va avea, în primă fază, 21 de garnituri noi. 80% din suma necesară vine de la UE.
Tramvaiele Timișoarei sunt expirate de mai bine de zece ani, îndeplinind condițiile de casare încă din 2010. Au fost produse între anii 1962 și 1973, vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat de STPT fiind de 41,5 ani. Garniturile vechi ale Timișoarei sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă, care costă foarte mult.
UPDATE ora 1.45. Tramvaiul nou a ajuns vineri noaptea la Timișoara
Tramvaiul din Turcia a ajuns în jurul orei 23 lângă Catedrala Mitropolitană. A fost așteptat de zeci de timișoreni curioși, dar și de cei din conducerea Primăriei Timișoara, care au supravegheat operațiunea de descărcare a garniturii pe șine, programată să dureze în jur de trei ore. S-au început pregătirile la ora 12 noaptea, pe Podul Maria, unde au fost chemați mai mulți angajați STPT, dar reprezentanții companiei de transport care au adus tramvaiul în România și angajații Bozankaya au vrut să facă singuri treaba. Aproape de ora 2, tramvaiul a fost coborât pe șine, chiar în timpul unei ploi torențiale.
Primul tramvai produs în Turcia a ajuns la Timișoara
Posted by tion.ro on Friday, June 25, 2021
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Primul tramvai Bozankaya, fabricat în Turcia, a pornit spre Timișoara
Trimite articolul
XTrebuie sa-i spuna cineva lui Latcau ca si in anii ’80 pana spre 89 au fost produse tramvaie noi la Timisoara la Electrometal. Prototipul Timis II a fost realizat in 1970-71.
Si dintr-un oras producator de tramvaie am ajuns sa aducem tramvaie din Turcia de la o firma infiintata in jurul anului 2000, plus-minus cativa ani…
-
Turcia e o dictatura, de ce o fiinantam cu bani, Dumnezeu si oamenii or sa ne traga niste picioare in cur , sa nu intrebam de ce , atunci
-
Tramvaiele sunt germane, mai omule. Firma e in Turcia, dar e o filiala a unui concern cu varful in Germania.
-
Au mai luat si altii autobuze turcesti(licenta germana) si sau facut praf in cativa ani, la 2500000 euro bucata, vreau sa fie asamblate de germani cu 100 de ani de traditie mecanica, nu tarani care sau apucat de treaba asta acu 20 de ani, asta e problema, daca costau 100000 de euro nu comentam, dar la 2 mil de euro vreau made in Germany sau made in Japan
-
Pariu ca în 6 luni va zdrăngăni exact ca cele vechi?
Garantat va zornai la fel ca cele noi aduse de Robu de la Arad (Armonia), în lipsa unor sine refăcute de la zero, nu doar cirpite în fiecare noapte. Din nou la noi totul se face doar de fatadâ: în loc sa se înceapă cu refacerea liniilor, adică o treaba nemțească, noi am făcut-o mioritic. Am luat tramvaie noi ca să le distrugem în timp record, ptr ca NU respectăm opinia specialiștilor, ci doar a votanților amatori, ușor de păcălit cu Bling Bling… Pe banii lor!
-
-
ionel retine un lucru, intotdeauna zgarcitul mai mult in paguba ajunge! De ce sa cumparam tramvaie din Austria asa cum a facut Oradea si se vede ce ritm de dezvoltare au avut in ultimii 15 ani, noi cumparam de la turcaleti. Nicioadata un produs sub lib=centa nu va avea calitatea celui produs in fabrica de baza. Ne-am lamurit si cu autobuzele lui Ciuhandu care a facut economie la scaune. Taranistul a gandit ca ii este mai usor lui tanti Veta din depou sa le spele. Astazi toate scaunele sunt negre de jeg dar nimeni de la STPT nu vede
-
Sunt pur si simplu prea scumpe pentru Made in Turkey, cu 2500000 euro iei tramvaie facute in Franta, Germania…
-
-
-
-
Da si a venit Revolutia- Dumnezeu si oamenii ne-au eliberat pe noi sclavii Romaniei, ne-am facut bagajele si am plecat pentru totdeauna satui de Romania si romani pe veci
-
“am plecat pentru totdeauna satui de Romania si romani pe veci”-pai si atunci ,ce cauti aici ?
Parintii tai nu au fost romani ? Dar bunicii ?Te-ai saturat si de ei? Da-le otrava ca sa scapi de ei.Merita! Pentru educatia pe care ti-a dat-o,-
Cine e multumit si fericit aici, sa ramana aici cine nu ,Liber sa se mute 2000 de km mai la vest printre oamenii liberi, departe de sclavie. Bunicii mei au luptat pentru tara asta in al doilea razboi mondial atat in Est cat si in Vest, cand bunicul meu a murit la 80 de ani a refuzat sa mearga la un spital sa se trateze, a murit acasa ca acu 100 de ani, parintii mei au muncit pentru tara asta si eu la fel dar repet Libertate- nimeni sa nu mai fie tinut pe aici cu arcanul, cu forta, legat de glie, cine sa saturat sa plece unde vede cu ochii, cine e multumit, fericit, sa ramana, nicio problema
-
-
-
Deci vara asta tot hardughiile alea vechi numite pompos tramvaie si tramvaiele alea fierbinți fără aere conditionat
Nu -s curios, prea scump, nu avem bani pentru ele, toata lumea pe bicicleta
-
Tu esti o categorie specială de idiot. Sper din tot sufletul sa ai vasectonomia făcută, pentru ca nu avem nevoie de mai multi ca tine. Du-te frate in Belarus daca iti place asa mult comunismul. Sau mai bine Corea de Nord. Clima seama cu cea românească….
Deci, ai un drum asfaltat recent in zona catedralei. Ai un trailer de 91 de tone si un tramvai de vreo 50.
Acum vii cu ele si cu o macara să faci un spectacol din punerea pe sine a tramvaiului.
Nu se poate face asta intr-un depou undeva, fără riscuri?
Scoți camioanele de mare tonaj din oraș ca să nu stici drumurile si vii cu monstru ăsta doar ca să dai senzația că muncești.
???
-
Ai auzit de forta distribuita?
-
n-am @ lasa teoria cu forta ta distribuita. Doar niste cretini aduc in centru o incarcatura, cand foarte usor putea fi descarcata direct pe sine la Timisoara Est, statie cu acces la rampa si la cateva zeci de metri de linia de tramvai. Optiunea cu catedrala este pentru soborul de preoti care vor face o slujba anti deraiere
-
Primaria trebuia sa le refuze, sa nu le accepte , sunt prea scumpe, si costisitor de intretinut, costurile de operare sunt prea mari
-
Da, astia sunt nebuni la cap, delirici, trebuiau descarcate in depou si de acolo aduse pe sine in centru ca sa fie prezentate cetatenilor, eventual
-
-
Si un camion cu piatră de 40 de tone are masa distribuită pe mai multe roti si tot nu are voie să intre in centru, dar dacă are 140 de tone e ok.
-
-
mda…circ ieftin care cu siguranta urmeaza sa isi lase amprenta, la propriu.
-
În țara in care se inaugurează WC-uri cu primar si sobor de preoti, coborîrea unui tramvai din trailer e ceva. Doar că se putea face mai discret.
-
Aici e Timisoara/Temeswar/Temeschburg, nu un satuc din Moldova, rad oamenii de noi, nu ne mai iau in serios, si sa vezi tu atunci probleme pentru toti, pentru toata tara, nu numai pentru Timisoara
-
-
numai intr-o dictatura cumperi tramvaie de unde vrei. in ue trebuie facuta licitatie.
ca in alte clipuri vazute pe internet tramvaiul coboara de pe remorca pe sine pe o rampa, nu cu o macara. in afara ca e un traaseu lung drept nu stiu alt motiv pentru care s-a ales centrul orasului,
-
La 2500000 euro iei Siemens made in Germany, care au inventat tramvaiul, nu niste tarani care sau apucat acu 20 de ani de ele, ce licitatie, la pretul asta…
-
La momentul respectiv a fost un articol si ziceau ca.s cele mai ieftine. Stii tu preturile la Siemens? Oricum firma castigatoare a fost dictata de la Bucuresti. La fel se intampla cu multe.
-
Primaria trebuia sa le refuze, sa nu le accepte , sunt prea scumpe, si costisitor de intretinut, costurile de operare sunt prea mari
-
-
Daca trailerul e la Tr.Severin e clar, vor fura tramvaiul…. 🙂
Gandire de tractoristi aduc tramvaiul pana in centru pe trailer desi mult mai usor era sa il transporte pe calea ferata pana la gara de Est cu rampa si la cateva zeci de metri de linia de tramvai. Cineva vrea sa il stropeasca cu agheasma sa iasa energia negativa a lui Lae :))
In anii 90cand nemtii ne-au donat vechiturile, tramvaiele au fost transportate pe calea ferata, mai ieftin, mai rapid si fara sa aglomereze traficul rutier
-
Andra doar o simpla intrebare vad ca esti mare specialista in transporturi feroviare.La care companie de transport feroviar exista vagoane pe care se poate incarcare tramvaiul asta de aproape 32 de metri
-
Tramvaiele sunt prea mari pentru un oras mic ca Timisoara, mai mici , mai compacte, mai ieftin de operat, de intretinut….
-
-
Si vrei sa inchirieze tren si 1 vagon sa transporte 1 tramvai? Plus de de unde sa fi venit cu trenul? Ocupi linia? Pt o bucata nu merita sa aduci pe linia ferata, trenul e rentabil la zeci de vagoane pline. Comentam ca ne.am nascut nemultumiti.
Se putea sa lipseasca eminentul Culita, care cu chiu cu vai abia a terminat facultatea dar care de peste 20 de ani e mare director in primarie. Acest politruc impreuna cu tractoristuli Robu au cerut in caietul de sarcini ca tramvaiul sa aiba o autonomie care nu se regasea la nici un producator de tramvaie. Motivul? Reteaua de alimentare a retelei de contact din Timisoara este invechita si subdimensionata. Robu si Ciuhandu au investit doar in lucrari cu care sa prosteasca alegatorii nu in ceva util si necesar! Doar in Romania apar politrucii de partid la miezul noptii in costum si cravata ca sa defileze in fata presei, sa mai iasa din anonimat. Robu, Culita, Cojan, Kristof, Iapa inca mai spera sa isi faca loc pe aleea cu statui din parcul Central
Oare ce merit are DONIMIC in achizitionare acestor tramvaie de “TOPAIE”aici la descarcarea lui.A am uitat era chiar in “ZONA”si a vazut ca a sosit si a venit sa ajute la descarcare ca in rest nimica.Daca putea mai si anula contractul de cumparare.Ca sa “SALVEZE”Coletermul,sa mai cumpere ceva mochete,birouri.calculatoare si ceva angajari de cadre USR la primarie.Unicul lucru pentru care trebuia sa fie acolo este ca a reusit sa pacaleasca Timisoara si sa fie votat
Circ mare, maaaaa.
O sa iasa popii si o sa dea cu flostomocul, ca sa sfiinteasca munca facuta de otomani. Si ca sa nu se miste mult prea mult popimea le aduce tramvaiul in fata.
Si acuma ce ne dfacem daca nu va trece de faza de omologare? Daca se va constata c a aceea mult “necesara” autonomie de 70 km este un til nerealizat? Ca ca sa sevarta rotile , asta stiu toti constructorii de tramvaier.
PS. Daca Robu mai era la putere ar fi asteptat tramvaiul personal in centrzu, cu legatura de fan in fratze.
n orice caz, tramvaiele sunt tramvaie si sunt curios ce si cat vor rezista prin Timisoara. La 2,5 meleoane euroi bucata sunt relativ scumpe, si daca nu se va realiza aceea autonomie, sunt un mare fssss
“dar și de cei din conducerea Primăriei Timișoara, care au supravegheat operațiunea de descărcare a garniturii pe șine”Dar se putea alt fel?Ca doar si Olguta la Craiova a fost la predarea celor 5 locomotive de la privat la Suedezi,ne laudam cu meritele alt cuiva.Ca noi nu santem in stare de nimic sa facem cu care sa ne laudam
Arata bine. Sper sa treaca omologarea repede si sa incepem sa le folosim. Turcii fac treaba buna. Sunt sigur ca isi vor achita cu bine partea lor din contract.
-
Da, optimismus, ca sa trecem mare, eu am doua biciclete, n-am nevoie de tramvaie la 2500000 euro bucata, copiii nostri invata in containere iar prin spitale n-au de nici unele, nu ne lipseau
bai pisatilor,de ce va trebuie o luna sau doua?nu aveti,CE?arda-va jaru de incompetenti..va trebuie BANI,sau CE futa-va dzo???