Primul tramvai nou al Timișoarei, fabricat în Turcia, a ajuns în oraș la sfârșitul lunii iunie. A intrat imediat în testele pentru omologare, care ar fi trebuit să fie gata în luna septembrie.
„(…) și suntem în grafic. Noul tramvai funcționează conform așteptărilor celor de la Autoritatea Feroviară Română (AFER), departamentul specializat din Ministerul Transporturilor. Aceasta este autoritatea responsabilă pentru omologarea tramvaiului conform legii în vigoare, performanța fiind comparată cu specificațiile tehnice. Această omologare este necesară pentru orice produs feroviar nou introdus pe piața europeană, iar cel mai important aspect este siguranța pasagerilor”, explica viceprimarul Ruben Lațcău la începutul lunii august.
Edilul spunea atunci că omologarea garniturii „va fi finalizată în septembrie și pasagerii se vor putea bucura de noua achiziție la scurt timp după, când acesta va intra în circulație cel mai probabil pe linia 1”.
Numai că planurile de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg, astfel că introducerea lui în circulație se amână.
„În mod normal, termenul pe care constructorul și AFER și l-au asumat pentru agrement era 4 octombrie. Testele sunt făcute de AFER, dar nu AFER face propriu-zis testele, este o altă instituție, ONFR (Organismul Notificat Feroviar Român), care face testele. Ei fac testele, dar nu au toată aparatura necesară (…), nu dețin toate echipamentele care pot face testele de pe contractul încheiat cu Bozankaya. Cei de la Bozankaya au căutat un laborator în Germania, ai cărui reprezentanți vor veni în Timișoara și vor relua testele. Câteva au fost începute deja. Mai rămăseseră patru teste de făcut, unul singur nu se putea face de către ONFR, cel de tracțiune”, ne-a explicat acum viceprimarul Timișoarei.
Încă o lună de probe
Noile estimări arată că mai e nevoie de încă o lună de probe, la modul optimist, mai explică Ruben Lațcău, astfel că ar putea fi gata omologarea abia în prima jumătate a lunii noiembrie. Apoi mai e nevoie de câteva teste și la STPT – Societatea de transport public din Timișoara.
„Estimarea este că va lua peste o lună peste timpul pe care și l-a asumat, până finalizează cu compania din Germania, trimit la AFER, care aprobă. Asta e la modul optimist, undeva în prima jumătate a lui noiembrie. În momentul în care se vor termina aceste teste, tramvaiul va primi un agrement. Pe baza agrementului, el poate circula în Europa. El va fi apoi livrat către STPT, care va face niște teste proprii și apoi îl va recepționa. Dacă în noiembrie se primește agrementul, tramvaiul va circula cu călători înainte de finalul acestui an”, ne-a declarat viceprimarul Timișoarei.
Potrivit acestuia, tramvaiul turcesc „a făcut față cu brio tuturor testelor”, iar pe unele dintre ele „chiar le-a depășit de departe”. Garnitura ar putea circula pe liniile 1, 2, 6 și 9 doar, pentru că are impusă „o limită de viraj recomandată”.
Sunt așteptate încă de 20 garnituri
Odată ce vor fi finalizate testele, la Timișoara ar trebui să ajungă și restul de garnituri din contractul încheiat de primărie. Bozankaya „își asumă” să livreze două tramvaie pe lună și să crească treptat ritmul. Reprezentanții primăriei spuneau că „până la sfârșitul anului viitor, și deci înainte să înceapă Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023, vor fi în funcțiune toate cele 21 de tramvaie noi”.
Garnitura aflată acum în teste este prima dintr-o serie de 21 de tramvaie cumpărate de Primăria Timișoara cu 11,58 de milioane de lei bucata. Fiecare mijloc de transport pe șine are 29,95 metri lungime, 2,40 metri lățime și o capacitate pentru 200 de călători, conform documentației PMT. Autonomia unui tramvai trebuie să fie, conform caietului de sarcini de la licitație, de 63 de kilometri, asigurată printr-o sursă de furnizare a energiei electrice, montată pe tramvai. Potrivit reprezentanților primăriei, este cea mai mare autonomie din lume.
Contractul cu turcii de la Bozankaya a fost semnat în 26 iulie 2019, de fosta administrație a orașului. Era pentru cel puțin 16 tramvaie noi, dar primăria a obținut în cele din urmă fonduri europene pentru 21 de tramvaie.
editor Dan Oancia
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XMultumim Nicolae Robu! Ai ales cel mai scump tramvai pentru care durata de intrare in circulatie va fi cea mai lunga. Am zice ca e o greseala, daca povestea nu s-ar fi intamplat cu vaporasele, au fost cumparate pentru ca apoi sa stea 2 ani pe uscat din lipsa de cadru legal. Dar macar acum sunt mega-utile, nici nu pot sa-mi inchipui ce ne-am face fara ele! Si s-a mai intamplat si cu masinile electrice cumparate de Ultracinstit.
-
Mucles, Fritz și Lațcău trebuiau să trimită documentația de omologare în timp util. N-au făcut-o.
-
Ai uitat de Soros si Bill Gates, sigur au si ei o vina in treaba asta.
-
gigele – citeste articolul, omologarea nu e gata, nu o face Fritz , ci autoritatile feroviare. ce sa trimita ? nu te mai lua dupa toti haterii
-
-
Sa nu uitam de minibuzurile alea de prin 2015 si conservele de pe canalul Bega (pe care nu le foloseste nimeni). Dezvoltare forță.
vreau sa stiu si eu motivarea pentru autonomia aia inutila si risipitoare. asta ar trebui sa fie fapt penal in mod automat
N-avem nevoie de ele, sunt prea scumpe.
Bănuiesc că vor circula doar vaccinatii cu aceste tramvaie
-
Da, vor circula cu ele doar vaccinați. Nevaccinații vor fi cazați la ATI sau pe lumea cealalata. Deja se livrează cate 200 pe zi. Dar sunteți atât de limitați încât nu realizați la ce riscuri va expuneți, nevaccinați.
-
MUSTA, TU EȘTI?
-
Șoșoacă, tu comentezi?
-
-
Cea mai misto parte: “Garnitura ar putea circula pe liniile 1, 2, 6 și 9 doar, pentru că are impusă „o limită de viraj recomandată”. Deci, chisculita nu a gandit prea mult. Nici el nici Bitea nu s-a gandit sa vada raza virajelor din oras, s-au gandit doar ce sa faca cu peschesul. Acuma ne apucam sa schimbam razele de curbura ale caii de rulare pentru tramvaiele tircesti? Linia 4, cea mai lunga din oras, nu poate beneficia de aceste “minunatii”… Se poate ca si linia 8 sa aibe vreo hiba… Ca sa nu mai pomenesc de linia 6. Sper ca barem la linia 5 au gandit proiectantii raza de curbura incat sa nu deraieze tramvaiele. De fapt stai asa, ca vor sa cumpere dispozitive de ridicare pentru tramvaiele deraiate. Dar oare se vor potrivi la tramvaiele turcesti?
-
8 are parti comune si cu 6 si cu 4. din moment ce nici pe 4 nu se poate inseamna ca o problema este in zona AEM – Buziasului. Sa vedem daca va merge pe noile linii 4/5 de pe Cetatii si Bogdanestilor . sau si alea au fost proiectate aiurea
-
Problema e la banatul – sensul de la aem e destul de larg…
-
Esec in forma continuata sau jaf din banul public
-
Robi,Robi, tine pt noi , hei, tine pt noi
Cand e gol sarim in sus ….
La orase nu la Palmisoara circula tramvaie
Aici la acest mic oras nici Bonskaya nu a ajuns
Nu a ajuns nici la Cluj, nici la Oradea
A ajuns la Timișoara
Vai si amar… Dar circulam la primăvară…
Cum bai?!!! Am luat tramvaie de mare capacitate care nu pot circula pe cea mai aglomerata linie, linia 4?!!
-
pai da, ca era important sa mearga pe baterii pana la Arad, nu sa poata lua curbe de 90 de grade in Timisoara. multumim lui Lae vopsitu’
Atâta lălăială pt 21 tramvaie amărâte … asta este imaginea incompetentei !
Las’ ca vor circula pe linia… 3 😀
Cum e turcu si pistolul !!!! o zicala veche …dar plina de esenta…cum drk sa comanzi turcilor sa iti faca un kkt de tramvai?componente china montate in turkei
E CLAR APRILIE !
Sa vina Injineru’ Lae sa-l repare!
Una dintre greșelile frecvente care se tot repetă de către administrațiile ultimilor 10 ani (inclusiv cea acruală) este cea legată de propaganda și marketingul fastuos realizat înaintea lansării fiecărui proiect de o avengură mai mare.
Este greșit și neprofesionist să te lauzi și să livrezi termene nerealiste ce nu sunt onorate, setând un nivel al așteptărilor ridicat iar după aceia să dezamăgești.
Genul acesta de abordări și propagande nu mai sunt considerate normalității și numai fac cinste oricărei instituții.
Concluzia mea este că și atunci ca și acum se lucrează cu personal diletant și neasumat.
Să ne înțelegem, Timișoara este capitala BANATULUI și o puternică forță social-cultural-economică în regiunea de VEST a României, nu un oraș oarecare. Puțin mai mult respect și asumare, domnilor și doamnelor pentru tradiția, istoria și recunoașterea de care se bucură acest important și onorabil oraș la nivel Național și Internațional.
Numai bine și pe viitor.
Mint Latcau si Fritz, cum minteau Robu si calu’!
Las’ ca aduce Fritz sapte tramvaie noi, de la Merkel – i le da Merkel pe naspa, inainte sa plece.
Niste derbedei.
-
NU MINTE NIMENI NU SUNT BUNE PTRU TIMISOARA E DAUNA TOTALA SE INTRERUPE CONTACTULLA PRIMELE 6 VOM FI DE RISUL EUROPEI BRAVO ROBU INFANTILUL.
Robi,Robi, tine pt noi , hei, tine pt noi
Cand e gol sarim in sus ….