Data de 23 aprilie, anunţată de Şova ca cea până la care se va desemna un câştigător pentru cele patru loturi de autostradă nealocate încă pe Timişoara – Lugoj, respectiv Lugoj – Deva, a trecut şi deocamdată nu se ştie absolut nimic. Mai mult, pe Timişoara – Lugoj situaţia s-ar putea complica.
În cadrul unei emisiuni televizate, la Realitatea TV Dan Şova a explicat că nu are pârghii legale pentru a interveni în cazul comisiei care atribuie contractele pentru cele patru tronsoane de pe Coridorul IV, în condiţiile în care doar tronsonul Timişoara – Lugoj a fost atribuit, însă acest lucru este contestat, iar trei loturi pe tronsonul Lugoj – Deva stau în aşteptare.
“Acolo este o comisie numită de fostul ministru Anca Boagiu în timpul doamnei Drăghia (fost director general al CNADNR – n.r.), în activitatea căreia nu se poate interveni. Acolo au fost patru tronsoane şi s-a atribuit un tronson: Timişoara – Lugoj, iar trei stau în aşteptare. Lugoj – Deva, loturile 2,3 şi 4, stau în aşteptare”, a declarat ministrul.
Această comisie a atribuit la licitaţie, pe 21 august 2012, un singur contract pe tronsonul Timişoara – Lugoj unei firme situată pe locul II, iar firma aflată pe primul loc a făcut contestaţie. Această contestaţie a fost admisă, însă firma respectivă a rămas în continuare exclusă, prin hotărâre judecătorească, deoarece nu îndeplinea unele condiţii formale ale acelei licitaţii.
“Abia pe 18 aprilie 2013 s-a comunicat hotărârea definitivă a Curţii de Apel. Asta a fost joi, 18 aprilie, iar vineri, 19 aprilie, deja s-a întrunit comisia, dau din nou lămuriri şi vor da o nouă atribuire, conform îndrumărilor date de instanţă. Principiul pe care noi îl agreăm este să dai celui de pe locul I. Contractele trebuie atribuite celui care dă preţul cel mai mic şi îşi asumă soluţia tehnică, una universală , a mai declarat Dan Şova.
“Loturile 2, 3 şi 4 de pe Lugoj – Deva nu au fost niciodată atribuite, deci se află în fază de judecare. Nu-mi dau seama ce se întâmplă acolo, dar vreau să înţelegeţi că, legal, nimeni nu poate interveni în activitatea comisiei: nici eu, nici premierul, nici preşedintele României. Dacă cineva ar interveni în activitatea acestei comisii, DLAF şi Comisia Europeană şi-ar pune problema fraudei. Ei (membrii comisiei – n.r.) nu au avut nici un rezultat. Din 21 august anul trecut stau. Această comisie refuză să atribuie contractul celui de pe locul I, nici nu ştiu cine-i pe locul I. Refuză de opt luni să facă ceva. Există o prevedere în Ordonanţa de urgenţă nr. 34 privind achiziţiile publice care spune că trebuie să te pronunţi în 20 de zile şi se poate prelungi termenul o dată, fără să mai spună cât. Au trecut alea 20 de zile şi au mai luat un termen şi stau în termenul ăla. Din punct de vedere legal, nu am ce face , a mai menţionat Şova.
Ministrul delegat a precizat că singurul lucru pe care îl poate face în privinţa acestei comisii este ca, după desemnarea unei firme şi încheierea procedurii, să ceară un control, pentru a vedea ce s-a făcut timp de opt luni. Conform legii asupra comisiei are competenţă Unitatea Centrală de Verificare a Achiziţiilor Publice, din Ministerul Finanţelor Publice. “Dacă noi intervenim acolo, Dumnezeii de la UCVAP, de la Unitatea Centrală de Verificare a Achiziţiilor din Ministerul de Finanţe a doua zi fac scrisoare la Bruxelles şi spun că interferăm în activitatea comisiei şi că suntem suspecţi că vrem să influenţăm şi să facem nu ştiu ce fraude. Situaţia aceasta mi se pare absolut hilară, o cunoaşte foarte bine şi premierul. Şi premierul este foarte supărat. Se cunoaşte situaţia şi la Bruxelles şi la DLAF şi toată lumea spune că trebuie să lăsăm comisia să-şi facă treaba , a mai declarat ministrul Dan Şova.
Desemnarea ofertei castigatoare pentru autostrada Lugoj-Deva, asteptata in cateva saptamani
Citiți principiile noastre de moderare aici!