„În cadrul celui mai mare proiect cu fonduri europene din consiliul judeţean şi anume sistemul integrat de management al deşeurilor în judeţul Timiş întâmpinăm o mare dificultate şi trag un semnal de alarmă tuturor primăriilor privind ultima procedură care o avem în cadrul proiectului, şi anume serviciul de colectare şi transport al deşeurilor prin prisma căruia ADID – Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Deşeuri – unde toate primăriile din judeţ şi consiliul judeţean sunt membri, are obligaţia de a demara, împreună cu consiliul judeţean, licitaţia privind operatorii pe cele cinci zone de colectare şi transport deşeuri”, spune Călin Dobra, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş.
Pentru a demara această ultimă procedură de licitaţie, spune Dobra, este obligatoriu ca toate primăriile din judeţul Timiş să adopte prin hotărâre de consiliu local regulamentul de salubrizare al serviciului de operare şi transport deşeuri şi documentaţia de atribuire a serviciului respectiv. Astfel, în momentul obţinerii tuturor hotărârilor consiliului local se vor putea demara licitaţiile pe toate cele cinci zone din cadrul sistemului integrat de management al deşeurilor.
„Totodată, atenţionez, conform adresei primite de la Autoritatea de Management Pos Mediu, şi a adreselor iniţiate de consiliul judeţean şi ADID, responsabilitatea fiecărei unităţi administrative în parte şi în acelaşi timp sarcina consiliului judeţean de a duce la bun sfârşit acest proiect, cu riscul acţionării în instanţă a celor care blochează finalizarea proiectului şi implicit posibilitatea returnării unor finanţării parţiale sau totale ale proiectului Sistem Integrat de Management a Deşeurilor (aproape 50 de milioane de euro – costul întregului proiect). Prin documentul de poziţie semnat de reprezentanţii tuturor primăriilor, fiecare şi-a asumat obligaţia de a duce la bun sfârşit implementarea acestui proiect”, atenționează Dobra.
Există câteva cazuri specifice – sunt unii de bună credinţă care au subscris în totalitate la proiect, sunt unii care au serviciul propriu de salubrizare.
„Aceştia trebuie să înţeleagă că se va închide această activitate în momentul intrării operatorilor zonali. Sunt unii care au contracte de servicii de operare cu diferiţi operatori de colectare deşeuri şi care nu vor să iniţieze proiect de hotărâre de consiliu local şi să aprobe documentaţiile respective, pentru a nu rezilia contractele aflate în derulare. Ei sunt obligaţi să facă contract cu operatorii locali de către documentul de poziţie pe care l-au semnat la ADID. Dacă nu facem contracte cu operatorii zonali riscăm să pierdem finanţarea, pentru că nu încheiem proiectul. Este foarte important ca toţi reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale să conştientizeze importanţa şi necesitatea realizării acestui proiect, proiect care, la finele implementării lui, va duce la gestionarea deşeurilor pe raza judeţului Timiş într-un mod legal şi în concordanţă cu condiţiile de mediu, proiect care va duce la creşterea gradului de colectare selectivă a deşeurilor şi la un mediu mult mai curat pentru judeţul Timiş”, precizează vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş.
În ceea ce priveşte licitaţia cu viitorii operatori zonali, Consiliul Judeţean Timiş a stabilit două tarife maxime – la mediul urban, primul tarif va fi 10,01 lei de persoană pe lună, iar la mediul rural acesta este de 4,42 lei de persoană pe lună. Practic, operatorii care vor intra în această licitaţie pot propune doar tarife mai mici faţă de aceste preţuri maxime.
În localităţile Timişului colectarea se face acum de operatori cu care primăria are contract sau chiar de către primărie, banii pe care îi plătesc oamenii venind la primărie, apoi, dacă e cazul, primăria plăteşte operatorul de salubritate. O dată cu intrarea acestor operatori zonali în acţiune, oamenii vor plăti preţul colectării gunoiului direct către aceştia, practic contractele se vor face direct cu cetăţenii, nu cu primăriile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!