Trei firme vor să aducă autobuze electrice cu o lungime de 18 metri în Timișoara. La licitația lansată încă din 8 februarie 2019 de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, pentru „achiziționarea a 56 de autobuze electrice cu lungimea de cca. 18m destinate transportului public urban de călători, operabile în condiții de șes”, pentru Timișoara și Brașov, s-au înscris societăți din China, Turcia și Polonia.
Pentru Timișoara se vor cumpăra 44 de autobuze electrice de cca. 18 m, cu 15 stații de încărcare rapidă și 44 de stații de încărcare lentă. Mijloacele de transport în comun pentru Timișoara au fost licitate în lot cu cele de la Brașov, iar firmele interesate au fost următoarele: New Kopel Car Import/ Shlomo Motors LTD (terț) – importatori israelieni ai autobuzelor BYD din China, Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr A. Ș. din Turcia și Solaris Bus & Coach din Polonia. Toate societățile se laudă cu autobuze sustenabile care circulă deja pe străzile marilor orașe din Europa.
Ce s-a întâmplat cu evaluarea
Ofertele au intrat încă din primăvara anului trecut în evaluare, procedură care ar fi trebuit să fie gata în șase luni. Numai că nu s-a întâmplat așa. Până la data limită de depunere au fost formulate 26 de solicitări privind diferite aspecte, de ordin tehnic, juridic sau financiar.
„Având în vedere lipsa experților cooptați din partea unor organisme/ instituții care dețin specialiști ce ar putea analiza specificațiile de natură tehnică ale produselor ce fac obiectul acestei achiziții, precum și faptul că membrii comisiei nu dețin pregătire în acest sens, evaluarea tehnică se desfășoară cu dificultate (…) Vă rugăm să aprobați prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor (…) începând cu data de 10 octombrie 2019, până la semnarea raportului procedurii de atribuire și transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii de atribuire”, se arată într-un document semnat de Remus Uretean, director general DGA, MDRAP, în septembrie 2019. Solicitarea a fost aprobată de fostul ministru al Dezvoltării, Daniel Suciu.
Din comisia de evaluare fac parte Adela Steliana Ralea, șef Serviciu Achiziții Direcția Generală de Achiziții MDRAP, președinte, consilierii Simona Scarlat, Mihai Bentan și Alexandra Băloi și Antonia Dudău, șef serviciu.
Cum trebuie să fie mijloacele de transport
Cele 44 de mijloace de transport în comun cu motor electric trebuie să fie articulate, cu planșeu jos (podea integral coborâtă), facilități pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj (…). Ele ar urma să fie încărcate de la stațiile care vor fi amenajate în cadrul aceluiași proiect.
„Toate autobuzele electrice vor permite atât încărcare lentă, cât și încărcare rapidă. Conform prevederilor prezentului caiet de sarcini, ofertantul declarat câștigător va livra împreună cu autobuzele electrice stațiile de încărcare lentă (un număr de posturi de încărcare lentă egal cu numărul de autobuze livrate), respectiv stațiile de încărcare rapidă (în număr total de 15 pentru Timișoara)”, se arată în caietul de sarcini.
Autobuzele trebuie să reziste la temperaturi cuprinse între -25 și +45 grade Celsius, la praf, ploaie, ceață, noroi, zăpadă, chiciură, gheață, apă cu sare, produse petroliere, materiale și soluții antiderapante.
„Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minimum 130 persoane, din care minimum 44 de persoane pe scaune, plus conducătorul auto. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călătorii din autobuzul electric prin montarea de scaune rabatabile. Aceste scaune rabatabile vor fi amplasate în sectorul pentru persoanele cu dizabilități”, mai scrie în documentație.
Mijloacele de transport cu motor electric vor avea viteza limitată la 70 km/h, o durată de funcționare de minimum 15 ani, o durată de utilizare fără reparație generală de minimum opt ani și o durată de utilizare a bateriilor electrice de minimum cinci ani.
Vor putea merge, fără să fie încărcate, minimum 84 kilometri, în condițiile în care funcționează cu sistemul de încălzire sau climatizare la capacitatea maximă de utilizare și cu încărcare maximă de persoane.
Potrivit caietului de sarcini, scaunele vor fi realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, proprietăți antigraffiti, vopsea înglobată, antivandalism cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie, ușor lavabilă. Autobuzele vor fi prevăzute cu sistem de supraveghere video, atât în interior, cât și în exterior. Vor fi cel puțin opt camere digitale color, care vor înregistra și sunetul, la rezoluție înaltă.
Liniile pe care vor circula
Tot în cadrul documentației sunt prevăzute și liniile pe care acestea ar urma să circule: E4 – două bucăți, M35 – două bucăți, 40 – patru bucăți, E7 – șapte bucăți, 33 – șase bucăți, E1 – cinci bucăți, E8 – trei bucăți, 21 – două bucăți, M44 – o bucată, E2 – cinci bucăți, M22 – două bucăți și E3 – trei bucăți.
Firma câștigătoare a licitației va trebui să livreze autobuzele electrice Timișoarei în 48 de luni de la semnarea contractului, adică cel târziu în 2024, dacă se reușește anul acesta semnarea contractului.
Conform licitației, valoarea estimată a contractului pentru cele 44 de autobuze articulate destinate Timișoarei este de 157 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 33 de milioane de euro, la care se adaugă și 15 stații de încărcare rapidă – 8,92 mil. lei cu TVA și 44 stații de încărcare lentă – 6,5 mil. lei cu TVA. Vorbim despre sume estimate pentru aceste achiziții, valoarea finală a acestora urmând să o aflăm abia după finalizarea licitațiilor.
La Cluj circulă deja încă din 2018 autobuze electrice de 12 metri, produse de Solaris cu 620.000 de euro bucata. Primăria de acolo a reușit să atragă fonduri elvețiene pentru achiziționarea mijloacelor de transport.
Articole pe aceeași temă:
Vom avea 44 de autobuze electrice articulate din China, Turcia sau Polonia. Vin până în 2024
Liniile pe care vor circula autobuzele electrice cumpărate de București pentru Timișoara
E oficial! Ministerul Dezvoltării cumpără 44 de autobuze electrice pentru Timișoara, cu 33 mil. euro
Trimite articolul
XNeputinta sau nepricepere ori reavointa ??? Chiar nu exista o firma inRomania care sa poata efectua o tranzactie in conditiile caietului de sarcini ?!
-
Nu are voie. Ordinele vin direct de la Berlin iar firmele alese trebuie sa castige
S-a intamplat ca a venit PNL… si tre sa fure de undeva si aici
adevarul e ca din lista asta alea turcesti sunt cele mai ok
-
Gresut!
Din aceasta lista Solaris din Polonia sunt clar cele mai OK!!
Este producatorul european cu cea mare expertiza in autobuse electrice dupa VDL BV si ca dovada si multe orase Germane au optat pentru acest brand.-
Inclusiv cei din Cluj-Napoca au mers pe aceasta marca..
-
Prima data ca nu am inteles de ce limitate la 70 km/h, in conditiile in care unele circula pe linii in afara orasului si daca aceste linii se vor prelungii si trebuie sa circule pe drumuri nationale cu viteza de 100 km/h nu vor putea!
Si a 2-a oara ca in romanica incompetentii decid! La alegerea autobuzelor trebuia o comisie de 15-25 oameni din care sa faca parte soferi, mecanici, sefi de la directiile de transport, chiar 2-3 oameni de la cele mai mari firme de transport persoane din tara, 3-5 experti independenti care fac si expertizele auto pentru tribunale. Si pe baza de vot sa se aleaga castigatorul!
Nu pot sa aleaga 3 angajati ai ministerului care poate nici nu au pus piciorul intr-un autobuz de zeci de ani!
-
nu trebuie sa cricule cu 100km la ora, nu esti obligat, esti doar retardat. Daca drumu are limita de 100, nu trebuie sa depasesti 100km/h, dar sub poti merge si cu 50km/h. Nu fi prost cu BMW. GO SOUTH
-
Exista sanctiune in codul rutier pentru soferii care circula cu viteza nejustificata de mica. Numai pentru asta administratorul drumului trebuie sa impuna o viteza minima, ceea ce nu se intampla. La fel cum exista si ibligatia legala de a circula pe banda 1, iar banda 2 e doar pentru devansare, iar daca banda 1 e libera ESTI OBLIGAT sa circuli pe ea.
Dar politia rutiera nu exista!
Si daca tu imi spui la ce trafic avem noi ca e ok sa mearga unu cu 50 pe drum de 100 imi dau seama de ce tara asta nu mai are nici o scapare!
-
-
sofere mai bine vinzi covrigi la coltul strazii, cu soferia nu le prea ai! Ce sa caute expertii judiciari, nu experti auto cum gresit ii cataloghezi tu, ei se ocupa doar de reconstituirea dinamicii accidentului in cazurile grave cu morti sau raniti grav (tot asa sunt si expertii pe vehicule feroviare sau …avioane). Acestia sunt tufa de Venetia privind caracteristicile de tractiune, mentenanta si costurile de exploatare, cerinte de amenajare si echipare autovevhicul. Fiecare este bine sa se ocupe de felia lui, dupa cum un medic ortoped niciodata nu te va opera pe inima, desi este tot medic!
-
E greu cu logica, asa-i? Expertii aia nu vor conduce autobuzele, asa cum nici ortopedul nu te va opera pe inima. Dar sa faca parte dintr-o comisie de licitatie pentru un spital e mult mai abilitat ortopedul, decat secretara din ministerul sanatatii, asa cum expertul judiciar pe domeniul auto (ca exista si alte domenii de aia i-am spus expert auto) e mult mai abilitat sa faca parte din comisie, stiind mecanica, decat niste toape din minister.
Vrei sa iti si desenez?
-
Poate sa imi zica cineva din STP pt. ce mai merge un autobus la Metro, gol merge, gol vine, in conditii in care in oras astepti pâna mori dupa unul?
Pentru Domn Sofer:in toate tarile EU autobuzele de linie sunt limitate la 70km/h.Autocarele turistice sau tot linie dar distante lungi,sunt limitate la 100km/h.
probleme la fatade la autobuze la poduri la statia de masurare a aerului la tremvaie la centura la parcari;le subterane plm de tara e asta ?
Cata incompetenta si trafic de influenta, sa numesti in minister o comisie formata din 5 lingai de partid care nu au nimic in comun cu domeniul transporturilor. Comisia este formata din 4 proaste, probabil foste secretare, amante, femei de serviciu ori absolvente de facultati fantoma, care existau doar in acte, facultati la care te inscri si mai mergi dupa diploma, plus un ratacit probabil popa care evalueaza parametrii tehnici la autobuze! Doar in Romania analfabetii si cizmarii ajung la conducerea unei tari
La incompetența exista o singura universitate abilitata … de domeniu transporturi ….
Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului din Timișoara
Absolventi
– Bitea Florin – director STPT
– Cosmin Ligius Buboi – presedinte CA STPT si viitor primar SACALAZ ( absolvent la Bac la peste 30 de ani si absolvent la aceeasi
USAMVBT de mai sus)
Atat doar si mai sunt specialisti multi ……. Dar au fost sau obligati sa plece
Asta e “competenta” PNL.
Nu sant in stare sa faca nimic. Tot ce stiu e sa urle “mwe PSD”
Ne ia dracu pe toti cu asemenea “filozofi”