Universitatea de Vest Timişoara caută metode noi de predare, care să fie centrate pe nevoile studenţilor, astfel încât ei să primească informații cât mai utile pentru carieră.
Proiectul „Sistem integrat de perfecționare psihopedagogică continuă pentru cadrele didactice universitare în Universitatea de Vest din Timișoara” prevede ca un grup iniţial de cadre didactice să folosească experienţa colegilor de la Universitatea din Maastricht, iar ulterior, informaţiile legate de procesul de predare de acolo să fie împărtăşite şi altor colegi din UVT. Scopul este acela de a modifica actualul sistem de predare, centrat pe profesor, către unul centrat spre student.
„Avem un centru de dezvoltare academică, implicat, ne dorim şi un proces educaţional de calitate, să dezvoltăm o cultură a educaţiei centrate pe student. E o noţiune studiată ştiinţific: dacă te centrezi pe student, creşte satisfacţia actului educaţional şi scade abandonul. Vrem să formăm cadrele didactice cu un concept de educaţie centrată pe student. Am decis să apelăm la Universitatea din Maastricht pentru a putea oferi un training pentru cadre didactice la o universitate de calitate, iar cea din Maastricht este recunoscută pentru tehnicile inovative de predare”, a declarat Irina Macsinga, prorector al UVT.
Un grup de profesori de la Timişoara a fost integrat în programul din Olanda.
„A fost selectat un grup de colegi din fiecare facultate, care, după un program de pregătire cu cei de la universitatea din Mastriucht, să aducă experienţa şi către alte cadre didactice. Ne propunem formarea spre educaţia orientată pe student. Am selectat 12 colegi iar ei au fost integraţi în programul de la Maastricht. De asemenea, cei de acolo au vizitat Timişoara şi a avut loc un schimb de informaţii. Cei de aici au fost în vizită la Maastricht unde au văzut cum se implementează sistemul lor”, a declarat profesorul Marian Ilie, director de proiect.
Corina Turşie, lector în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, a făcut parte din grupul celor care au făcut deplasarea în Olanda, ulterior devenind profesor pentru colegii ei timişoreni.
„După 12 ani de predare intervine rutina iar eu am căutat alternative. Atunci am descoperit metoda de la Maastricht. Participând la ore acolo am văzut că sunt diferenţe, important era ca sistemul să se poată adapta. Acum şi noi ne propunem să avem predarea centrată pe student. Cea centrată pe profesor e cea tradiţională, el transmite informaţii către studenţi, iar aceştia sunt ca un burete, absorb cât mai mult. Apoi vine examenul, el trece acel examen. Ulterior nu mai ştim ce se întâmplă cu informaţiile dobândite. Toţi ne propunem să avem absolvenţi, dar trebuie să avem grijă ca în spatele acelei diplome să existe ceva. Cei de la Maastricht au structurat diferit procesul de învăţare, inaccesibil nouă acum, lucrează pe grupe mici, de 8 – 15 studenţi. Se lucrează foarte mult pe competenţele studenţilor. Lucrând cu grupe mari de studenţi, aşa cum e la noi, e mai greu. Noi am venit motivaţi din Olanda, se poate face la fel şi la noi, dar aceasta prespune că şi studenţii trebuie să muncească mai mult, să se implice, lor le revine 50 la sută din totalul procesului de învăţare”, a declarat Corina Turşie.
„O să vedem impactul schimbărilor, studenţii îşi evaluează cadrul didactic periodic. Iar noi vom lua măsuri în consecinţă. Contează foarte mult motivaţia celui care face schimbarea. Noi putem împărţi o grupă mare în grupe mai mici, chiar dacă aceasta ar putea însemna şi mai multă muncă. Centrarea pe student e posibilă, dar e dependentă de dorinţa şi implicarea profesorului”, a mai declarat Marian Ilie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!