Reprezentanții Primăriei Timișoara anunță că „două treimi din producția de energie termică pe cărbune a municipiului Timișoara ar putea trece pe gaz”. Este vorba despre proiectul de cogenerare de înaltă eficiență, prin care ar urma să fie instalate 10 motoare pe gaz la CET Sud, care vor produce și energie electrică. Documentația aferentă acestuia a fost acum actualizată astfel încât să poată beneficia de finanțare națională.
„Este cel mai ambițios proiect de modernizare al sistemului de termoficare al Timișoarei. Viitorul Timișoarei este unul verde, în care reducem drastic sursele majore de poluare. Ambiția este să trecem de la sistemul actual, care este și costisitor, și poluator, la un sistem care produce atât energie electrică, cât și termică într-un mod eficient”, anunță primarul Timișoarei, Dominic Fritz.
Instalarea a zece turbine de înaltă eficiență pe gaz ar produce aproape 290.000 MWh/an de energie electrică și 260.000 MWh/an de energie termică.
Jumătate ministerul, jumătate primăria
De fapt, miercuri, 31 iulie, într-o ședință convocată de îndată, consilierii locali au aprobat două proiecte de hotărâre: unul pentru „aprobarea Studiului de Fezabilitate, Analizei Cost Beneficiu și a indicatorilor tehnico-economici aferenți”, iar altul pentru depunerea proiectului pe Fondul de Modernizare al Ministerului Energiei.
Prin „Programul cheie 5: Cogenerare de înaltă eficiență și modernizarea rețelelor de termoficare – Sprijin pentru modernizarea și realizarea de centrale în cogenerare de înaltă eficiență și pentru modernizarea rețelelor de termoficare, Domeniu de investiții 5.1 – Suport pentru sprijinirea investițiilor de cogenerare de înaltă eficiența”, primăria ar putea primi 219 milioane de lei.
Costul total al investiției, însă, este de 442 de milioane de lei, cu TVA. Astfel, municipalitatea ar trebui să ofere o cofinanțare de aproape 223 de milioane de lei, sumă de asemenea cuprinsă în documentele aprobate de consilierii locali în ședința de miercuri. Din total, 75,5 milioane de lei ar fi cheltuieli eligibile, dar peste pragul maxim, 76,9 milioane de lei reprezintă cheltuieli neeligibile, iar 70,5 milioane de lei este TVA-ul, cheltuială de asemenea neeligibilă.
Inițial, valoarea totală a proiectului era de aproximativ 250 de milioane de lei și se dorea obținerea unei finanțări prin PNRR, dar majorarea valorii totale a investiției, spun reprezentanții primăriei, este determinată de actualizarea prețurilor de pe piață, precum și de o modificare la HG 907/2016 pentru a include o marjă de 25% din buget pentru valoarea investiției.
În orice caz, după obținerea finanțării, termenul estimat pentru implementarea proiectului este de 30 de luni.
Trimite articolul
X“OMV Petrom a afișat un profit net aproape triplu în S1 2024.”
cate e legatura? o sa fie evidenta mai incolo.
Și Loganul vecinului are motorul pe gaz, cogenereaza. 😁