Mai avem de așteptat câțiva ani, dar după ceva eforturi și câteva milioane bune de euro investiți vom putea circula cu vaporașe pe Bega, de la Timișoara în Serbia, dar și cu bicicletele pe malul canalului.
Palatul Administrativ a găzduit joi lansarea proiectului „Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega”, care beneficiază de 11,7 milioane de euro din partea Uniunii Europene. Este vorba de un proiect de colaborare transfrontalieră între România și Serbia la finalul căruia este așteptată reluarea navigației, dar și creșterea colaborării economice și turistice. Pe lângă banii europeni, la finanțare își mai aduc contribuția Administrația Bazinală de Apă Banat, Consiliul Județean Timiș, Secretariatul Provincial pentru Cooperarea Interregională și Autoguvernarea Locală a Regiunii Autonome Vojvodina din Serbia și Compania publică de gestionare a apelor „Vode Vojvodine” Novi Sad.
„Cred că acest proiect este important pentru întreg Banatul istoric, pentru că leagă județul Timiș de regiunea Voivodina, din Serbia. Vorbim de un proiect care va deschide o nouă cale de comunicare, un nou parteneriat. Sper ca implementarea acestui proiect va duce la o dezvoltare economică a întregii zone, aici discutăm și de posibilitățile de dezvoltare turistică, ținând cont că în cadrul proiectului, partenerii noștri din Serbia vor continua cu pista de biciclete de la graniță, vom deschide un nou punct de trecere a frontierei și pentru pistă, și pentru canalul Bega. Cred că anul 2021 va coincide cu finalizarea acestui proiect și reluarea circulației pe canalul Bega”, a declarat Călin Dobra, președintele CJ Timiș, la lansarea oficială a proiectului.
Pentru Titu Bojin, actualul șef de la Apele Române, cel mai important punct din acest proiect este legat de reabilitarea ecluzei de la Sânmihaiu Român. Exact de aceasta depinde reluarea circulației navale pe Bega în cele două țări. Desigur, el nu putea rata această ocazie să se refere și la „prietenul” său, Nicolae Robu.
„Acest proiect este așteptat de mult timp. Cea mai importantă componentă este lucrarea de realizare a stăvilarului de la Sânmihaiu Român, care acum nu funcționează, și a barajului de la Sânmihaiu Român. De asemenea, înainte de baraj va fi amenajată o insulă în scop turistic. De ce nu, la finalul proiectului, dacă vaporașele lui Robu vor fi funcționale, putem să discutăm și de a merge mai departe înspre Tisa, Dunăre, și așa mai departe, să ne întâlnim la Viena, cum se întâmpla acum 70 de ani. În acest moment, este lansată achiziția națională de proiectare și execuție a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român”, a anunțat Titu Bojin.
Conform proiectului, lucrările la canalul Bega ar urma să demareze în primăvară, dacă pe partea română vorbim mai ales de reabilitarea nodului de la Sânmihaiu Român, pe partea sârbă cel mai mult se va lucra la realizarea pistei de biciclete de la granița cu România până la Zrenjanin, aceasta continuând pista deja deschisă pe malul Begăi în România. Este vorba de 43 de kilometri de pistă ce vor trebui făcuți de la zero. De asemenea, va trebui realizat și punctul de trecere a frontierei, atât de pe pista de biciclete, dar și pentru vaporașe.
Lucrările sunt de durată, acestea ar putea fi finalizate până la finalul lui 2021.
„Noi zicem că, în principiu, probabil în toamna anului 2021, ar trebui să fie încheiat proiectul. Abia acum putem discuta de navigabilitate pentru canalul Bega și putem discuta de ce înseamnă beneficiile acestui proiect, în ideea în care sunt, sigur, deja câteva vaporașe care circulă pe teritoriul Timișoarei, dar într-un regim forțat, pentru că sunt obligate să navigheze pe o distanță foarte scurtă. Proiectul prevede, la partea română, realizarea nodului hidrotehnic de la Sânmihai, cu tot ce înseamnă implicațiile ecluzelor, a posibilităților de tranzitare a vaporașelor, tot ce prevede barajul propriu-zis, clădirea administrativă, respectiv cantonul de la nodul hidrotehnic, și insula aflată înainte de a intra în zona barajului, care poate fi pregătită pentru a primi musafiri înainte de a trece înspre Serbia. În partea sârbă se continuă pista de biciclete de 37 de kilometri, care a fost realizată în etapa întâi la noi, se face o pistă de 43 de kilometri pentru biciclete, se repară două noduri hidrotehnice. Noi suntem liderii de proiect, sperăm ca după licitația care se va încheia, după părerea noastră, în luna martie, până în luna februarie fiind posibilitatea de depunere a ofertelor, să înceapă din primăvară realizarea obiectivelor care trebuie atinse în acest proiect”, a detaliat Titu Bojin.
Ultima dată, pe Bega au circulat șlepuri cu marfă până în 1958, iar navele de transport pasageri au fost oprite în 1967. Desigur, excepție face celebrul vaporaș Pelicanul care a circulat pe Bega în anii 80, dar și după, sporadic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!