Primul dintre ele, „Implicarea angajatorilor în mediul penitenciar”, a vizat pregătirea, în vederea reintegrării sociale, a 49 de persoane private de libertate. Astfel, instituția a dezvoltat mai multe relații cu mediul de afaceri şi comunitatea locală prin organizarea unor mese rotunde, seminarii de incluziune socială şi noi oportunităţi de afaceri, întâlniri şi dezbateri. S-a discutat despre implicare socială prin integrarea în muncă a deţinuţilor şi a fost organizată chiar şi o Bursă a locurilor de muncă pentru aceste persoane.
Deţinuţii au fost invitaţi şi să-şi facă… proiecte de viaţă. La programul „Construirea unui plan de prevenţie şi contingenţă” au participat 20 de deținuți din Penitenciarul Timişoara. „Aceștia au învăţat să evalueze importanţa anticipării a ceea ce poate să nu meargă bine în viitor, să construiască planuri de prevenţie şi contingenţă şi să-şi pună la punct un proiect de viaţă pentru perioada imediat următoare liberării”, a precizat Magdalena Radu, purtătorul de cuvânt al instituţiei.
Un alt proiect, „O zi în penitenciar”, a fost realizat în parteneriat cu Liceul „Tudor Tănăsescu”. Opt elevi de la unitatea de învățământ au fost implicaţi într-o experienţă simulată, în mediul penitenciar, care le-a permis să simtă ceea ce înseamnă să fii închis, să cunoască câte puţin din toate laturile vieţii în penitenciar din perspectiva unei persoane private de libertate. S-a dorit astfel prevenirea comportamentelor deviante în rândul tinerilor, prin conştientizarea consecinţelor faptelor antisociale.
Toate aceste programe au fost derulate în cadrul proiectului „Creşterea şanselor de incluziune socială a persoanelor aflate în detenţie prin o mai bună educaţie, informare a societăţii şi îmbunătăţirea activităţilor în penitenciar”, proiect derulat de Administraţia Naţională a Penitenciarelor din România şi finanţat prin Fondul Social European.
Ce va fi anul viitor? În 2011 va fi pus în practică un program nou, intitulat „A educa pentru a repara”, care va demara chiar în luna ianuarie. Acesta va cuprinde două mari părţi: prima etapă se referă la „Gestionarea conflictelor” şi urmăreşte să dezvolte competenţe de comunicare, descentrare socială, recunoaşterea emoţiilor şi rezolvarea problemelor, iar a doua, numită „Competenţe Restaurative”, urmăreşte să dezvolte raţionamentul moral al persoanelor private de libertate, pentru ca aceştia să înţeleagă conceptele de victimă, prejudiciu şi reparaţie.
M.M. Hojda
Citiți principiile noastre de moderare aici!