Dacă ardelenii se pot acum mândri cu o autostradă integral circulabilă de la Deva la Sibiu, aceasta după ce vineri a fost oferit circulaţiei şi ultimul tronson aflat în lucru, bănăţenii sunt în pericol să rămână fără un traseu integral de la Timişoara la Deva.
Ultimul lot din Timişoara – Lugoj şi cele trei loturi din Lugoj – Deva nerealizate au fost începute foarte târziu şi acum sunt în pericol să rămână fără finanţare pentru că nu vor fi terminate la timp. Amânări, contestaţii, probleme de tot felul, toate acestea au dus la întârzieri ”periculoase”.
Din fericire, a fost descoperită soluţia problemei, numită fazare. ”Minunea” a fost pentru prima dată pomenită de ministrul Dan Şova, atunci când el ghida epopeea drumurilor româneşti. AMPOST, autoritatea de management în domeniul alocării banilor europeni pentru drumuri, a emis instrucţiunile cu numărul 13 (sperăm ca 13 să fie cu noroc!) în luna martie a acestui an, prin care se aprobă aceste fazări şi se stabilesc modalităţile de aplicare a procedurii. Într-un fel, prin această măsură se ascunde gunoiul sub covor, în loc de a se încerca terminarea (probabil imposibilă din cauza timpului scurt avut la dispoziţie de către constructori), și se oferă posibilitatea terminării unei cât mai mari părţi din lucrări, fără perspectiva de a pierde banii.
Compania de Drumuri admite că există posibilitatea fazării, iar pe lista traseelor care ar urma să fie incluse în această operaţiune se numără lotul 2 din autostrada Timişoara – Lugoj, respectiv cele trei loturi de pe Lugoj – Deva ce sunt în lucru, se arată într-un răspuns oficial transmis forumului peundemerg.ro
De lucrat se lucrează la aceste drumuri, la lotul 2 al autostrăzii de la Timişoara spre Lugoj chiar fiind înaintate.
Ce înseamnă această fazare efectiv? E greu de estimat, dar probabil se va ”trage” mai tare pe anumite bucăţele de loturi pentru a se termina înainte de închiderea exerciţiului financiar, aceasta cu riscurile ataşate de a nu se termina prea curând loturile respective în întregime. Nouă nu ne rămâne decât să sperăm ca firmele constructoare să îşi dorească să termine mai rapid lucrările şi să scape de grija unor proiecte care îi cam încurcă. Un exemplu în acest sens a fost cel al primului lot din Timişoara – Lugoj, acolo unde cei de la UMB au lucrat rapid şi au făcut tot posibilul pentru a termina lucrările şi a trece la următoarele proiecte aflate în portofoliu.
O veste care ar putea fi bună este legată de lotul 2 Timişoara – Lugoj, în sensul că se va trage tare pe porţiunea care ar putea viabiliza cei zece kilometri ai lotului 1 din Lugoj – Deva acum nefolosiţi pentru că nu există nicio posibilitate de urcare pe autostradă în acea porţiune. Dacă se va termina mai rapid porţiunea dintre Topolovăţul Mare şi Şanoviţa, în dreptul primei localităţi fiind realizată şi o intrare pe autostradă, s-ar putea ajunge mult mai uşor pe drumul rapid, fără a se merge pe drumul naţional până lângă Lugoj.
Citiți principiile noastre de moderare aici!