Sectorul de cale ferată Timișoara Est – Ronaț Triaj este, teoretic, al treilea sector al proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad. Primul este Caransebeș – Lugoj, al doilea este Lugoj – Timișoara, iar ultimul este Ronaț Triaj – Arad. Cele patru sectoare au fost împărțite în două licitații de proiectare și execuție, cu câte două loturi fiecare. Valoarea totală a contractelor este de aproximativ nouă miliarde de lei. Doar pentru primul sector încă există probleme cu contestațiile, în rest celelalte sunt, teoretic, în desfășurare.
Contractul pentru porțiunea Timișoara Est – Ronaț Triaj a fost semnat în noiembrie, la Aeroportul Internațional Timișoara, câștigătoarea licitației fiind asocierea Webuild SPA-Participazioni Italia SPA-Salcef SPA. Valoarea acestuia este de 1,44 de miliarde de lei (aproximativ 300 de milioane de euro), fără TVA. În cadrul acestui contract ar trebui modernizate sau realizate 13,86 kilometri de linie ferată, două stații tehnice (Timișoara Est și Timișoara Nord), două ramificații în linie curentă, patru pasaje superioare, cinci pasaje inferioare, trei poduri peste ape, o clădire de mentenanță și o clădire de călători nouă cu anexe.
Grindeanu, „apel către dialog”
Proiectarea ar fi trebuit să dureze șase luni. Au existat, însă, mai multe discuții. Unele purtate direct de ministrul Sorin Grindeanu cu primarul Dominic Fritz. Altele, mai tehnice, au fost între funcționari ai primăriei și angajați ai CFR sau ai ministerului. Ulterior, au apărut și observații pe avize. Observații care, potrivit ministrului, ar însemna lucrări suplimentare, cu costuri care ar depăși valoarea aprobată.
„Fiecare are impresia, atunci când ajunge într-o funcție, că toți cei de dinaintea lui au fost cretini și că trebuie șters totul cu buretele și că de la el începe istoria. Cam așa se întâmplă și cu administrația locală de la Timișoara. (…) A fost un proiect acceptat și chiar promovat de Primăria Municipiului Timișoara. A venit această oportunitate pentru țara noastră numită PNRR. (…) Pe baza acestor proiecte deja acceptate s-a primit finanțare. Că între timp au fost alegeri, că s-au schimbat guverne, asta este altceva. Nu am făcut decât să iau un proiect pe care l-a promovat un fost ministru, Cătălin Drulă. (…)
Au promovat acest proiect care are finanțare. Să vii acum și să spui «noi mai vrem ceva, vrem exproprieri în plus» – pot să fie idei foarte bune, nu le contest – doar că lucrurile au plecat cu ceva ani în urmă într-o anumită direcție. Poate o administrație trecătoare să dea cu piciorul la 300 de milioane euro doar pentru că i se pare unui arhitect că trebuie să facem exproprieri în plus în zona Baader? (…)
După cum știți, în zona Baader a fost cuprins un sens giratoriu suspendat. Se dorește o altă soluție. Le-am cerut colegilor de la CFR să fie constructivi (în discuțiile cu primăria – n.r.), în limitele proiectului și sumelor deja aprobate. Au avut loc discuții, dar încă primim avize, ca urmare a discuțiilor, cu tot felul de observații. (…) Bineînțeles că există o marjă de modificare a proiectului, dar schimbările majore cer bani în plus. Dacă îi dă primăria, nu e nicio problemă”, a declarat Grindeanu.
Ministrul a mai spus că vrea ca punctul său de vedere să fie văzut ca un „apel către dialog” către municipalitate, nu neapărat ca un atac.
Răspunsul primăriei: „Suntem surprinși că lucrurile propuse chiar de CFR și agreate de toată lumea sunt acum din nou contestate”.
Reprezentanții primăriei se declară uimiți de ieșirea ministrului. Aceștia spun că „discuțiile” la care face referire Grindeanu ar fi cele purtate în Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism (CTATU) ale cărei ședințe sunt transmise public, pe Facebook. De altfel, CTATU a și fost entitatea care a emis „un aviz cu condiții”. Acesta avea legătură cu sensul giratoriu de la Baader, iar noua soluție, una de altfel mai ieftină, ar fi fost agreată inclusiv de CFR. În rest, potrivit reprezentanților primăriei, tot ministerele sunt cele care emit avizele necesare firmei care întocmește proiectul tehnic.
„Această investiție va marca viața a jumătate de milion de oameni pentru zeci de ani de acum înainte. De aceea, reprezentanții Primăriei Timișoara au avut mai multe întâlniri cu CFR și firma de proiectare pentru optimizarea soluțiilor din cadrul acestui proiect. În același timp, echipele primăriei înțeleg foarte bine ce se poate și nu se poate schimba în această etapă. De aceea ne-am pus cu toții la aceeași masă pentru a găsi soluții pentru timișoreni ce pot fi introduse în proiectul tehnic, care nu este încă elaborat.
La Baader, intenția inițială a CFR a fost de a construi un imens sens giratoriu suspendat, la intersecția a două artere majore: inelul II de circulație și radiala Demetriade. În forma inițială, toți experții în urbanism și trafic au avertizat că această soluție va cauza ambuteiaje masive, blocând complet accesul din sudul Timișoarei către mall. Astfel, în urma acestor discuții, chiar CFR a venit cu o soluție care nu doar că este mai ieftină de implementat, ci este și optimă. Mai exact, separarea celor două artere printr-un pasaj. Acest lucru, într-adevăr, necesită exproprieri într-o zonă industrială, cu hale dezafectate, exproprieri cu care CFR a fost de acord.
În baza acestui acord, Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism – formată din experți în urbanism care reprezintă multe alte instituții și organizații, nu doar Primăria Timișoara – a emis un aviz cu condiții. Suntem surprinși că lucrurile propuse chiar de CFR și agreate de toată lumea sunt acum din nou contestate. Primăria Timișoara este în continuare deschisă dialogului pentru a găsi cele mai bune și pragmatice soluții pentru acest proiect necesar care va avea un impact major asupra calității vieții timișorenilor”, au transmis, pentru Tion, reprezentanții primăriei.
În legătură cu proiectul căii ferate care va străbate Timișoara, au emis în trecut opinii critice și cei de la Asociația Pro Infrastructura. Nu la mult timp de la semnarea contractului de proiectare și execuție, aceștia vorbeau de studiul de fezabilitate care „conține idei depășite” și care ar putea da naștere unui „fiasco urbanistic”. La câteva zile distanțe, oferise un punct de vedere și primarul Dominic Fritz. Asociația critica numărul mic de treceri pentru pietoni și bicicliști, dar și alte aspecte generale. Primarul abordase și câteva probleme mai specifice: sensul giratoriu suspendat de la Baader – unul care nu se știe cum ar afecta fluența și siguranța în trafic –, rampa de la pasajul din Ronaț care ar distruge stadionul de rugby sau numărul mic de stații metropolitane.
Pe două sectoare ar putea deja începe lucrările
În conferința de presă de vineri, Grindeanu a vorbit și de alte două sectoare ale liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad: al doilea, Lugoj – Timișoara, și al patrulea, Ronaț Triaj – Arad, dar și despre un altul conex: linia Timișoara Est – Aeroport.
„Pe lotul Lugoj – Timișoara, proiectul a fost predat, suntem în faza în care se discută cu supervizori. Probabil se va intra rapid în zona de execuție. Într-o fază înaintată este și Timișoara – Arad. Lunile viitoare vom intra pe execuție. (…) Săptămâna viitoare, CFR va lansa licitația pentru «Timișoara Est – Aeroport». (…) Finanțare există pe fonduri europene. Îmi doresc să vină companii puternice care să realizeze acest proiect cât mai rapid”, a declarat Grindeanu.
Revenind la linia ferată Caransebeș – Timișoara – Arad, ar mai fi de amintit și primul lot, Caransebeș – Lugoj. Contractul a fost întârziat de contestații, a fost dată o hotărâre definitivă din partea Curții de Apel București, dar chiar vineri, 7 iulie, pe SEAP a apărut o altă cerere către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Vă amintim, pe lotul 2, Lugoj – Timișoara, câștigătoare a fost desemnată oferta de 1,9 miliarde de lei a celor de FCC Construccion SA. Pe lotul 3, Timișoara Est – Ronaț Triaj, și lotul 4, Ronaț Triaj – Arad, lucrează WeBuild, pe contracte în valoare de 1,4, respectiv 2,4 miliarde de lei. Lotul 1, Caransebeș – Lugoj, cel cu contestațiile, are de asemenea o valoare estimată de 1,4 miliarde de lei, toate valorile fiind fără TVA.
Pe aceeași temă:
FOTO. Trenurile vor opri în apropiere de Iulius Town. Proiect gigantic al CFR cu bani din PNRR
Trimite articolul
XSe astepata cineva ca lucrurile sa mearga snur ???? Sint bugetari, nu stiu nimic altceva decat sa ceara salarii, sporuri, bani nemunciti…sa nu uitam grevele !!!!!
Da ți i drumul ca stam prost si la capitolul feroviar. E o investiție cruciala.
Păstrând proporțiile proiectelor, ceea ce a ținut de Guvern si CJT în Timișoara au fost sistematic întârziate. Dacă MNaB (Castelul Huniade) are 15 ani de când e voit ținut in condițiile cunoscute, de același guvern prin reprezentații lui care se rotesc pe la conducere n-am uitat de alte promisiuni, cum ar fi cazul Muzeului Revoluției, care ar fi trebuit să fie găzduit de Comenduirea Garnizoanei (un proiect deja istorie). Totodată, CJT nu putea să facă parcarea supraterană din centru tot din cauza sabotorilor de la Primărie. După ce au răzbit, uite că nici în următorii 4 ani nu va fi nici o parcare supraterană pe terenul lor. Biblioteca Județeană Timis, alături de descărcările de pe autostrazi sunt alte exemple, dar nu si singurele. Așteptăm să aflăm cine mai e de vină și in cazul acestor proiecte.
Pai w normal. A inceput campania electorala. Psd, cu Grindeanu varf de lance, da atacul la adresa USR, adica primaria TM
Opriti proiectul asta dezastruos! Variantele pasajelor prevazute prin oras, dublarea zidului si desfiintarea traversrilor vor creea probleme majore pt urmatoarele zeci sau sute de ani. Timisoara are nevoie de solutii inteligente, nu de distrugerea zonelor adiacente caii ferate. Opriti pasajul Ronat/ Afumati-Comoarei.