Societatea Academică din România (SAR) a lansat la finalizarea anului școlar 2021 raportul național al proiectului Școli curate 2020-2021. Echipa locală din județul Timiș formată din elevii ambasadori Natanael Iriciuc, Darius Pau, Sorana Cîrstinoiu, Francesca Feraru și Alexandra Trușcă, coordonați de către Andrada-Oana Mazilu, a analizat modul în care autoritățile publice au acționat, principalele concluzii fiind:
- 62 de administrații locale care nu acordau burse în anul 2020, acordă burse în anul 2021
- Toate autoritățile locale care acordau burse în anul 2020 continuă să acorde burse și în anul 2021
- în cazul a 44 dintre autoritățile locale, s-a înregistrat o creștere a fondurilor destinate investițiilor în unitățile de învățământ preuniversitar
- 24 de localități, care în anul 2020 nu alocau niciun leu pentru investițiile în școli, au bugetat în 2021 credite bugetare în acest sens
- Suma tuturor fondurilor acordate de administrațiile publice locale pentru investiții în anul 2021 reprezintă 143.060.348 lei. În 2020, această sumă atingea valoarea de 106.242.266 lei, așadar, se înregistrează o creștere de 34,65%, ceea ce înseamnă 36.818.802 lei, aproximativ 7.7 milioane de euro
Grație proiectului „Școli curate”, Societatea Academică din România și-a propus creșterea numărului de administrații locale care respectă dreptul elevilor la burse școlare (prevăzut de art. 82 din Legea educației naționale), precum și creșterea sumei globale pe care unitățile administrativ-teritoriale din cele cinci județe o alocă pentru finanțarea investițiilor în școli și a cheltuielilor cu reparații capitale/consolidări (obligație prevăzută de art. 105 alin. (2) din Legea educației).
Prin urmare, pentru primarii de localități și aleșii locali au fost realizate niște recomandări:
1. Instituirea în sarcina prefecților și a inspectoratelor școlare a atribuției de a realiza anual un Raport privind respectarea obligațiilor legale în domeniul educației de către autoritățile publice locale, indicatorii pe care trebuie să se fundamenteze raportul urmând să fie stabiliți prin ordin al ministrului educației, pentru a permite actualizarea constantă a acestora (e.g. acordarea burselor școlare; subvenționarea transportului – fie că vorbim de cel local sau județean; alocarea de fonduri pentru investiții; reparații capitale și consolidări; naveta cadrelor didactice etc.);
2. În exercitarea prerogativei constituționale consacrate de art. 123 alin. (5) din Legea fundamentală, prefecții să atace în contencios administrativ bugetele unităților administrativ-teritoriale care nu conțin fonduri destinate investițiilor în școli și plății burselor școlare, contravenind astfel dispozițiilor art. 105 alin. (2) din Legea educației naționale;
3. Parlamentul și Guvernul să asigure alocarea, prin bugetul de stat, a unor sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, pentru ca administrațiile locale cu buget redus să poată finanța plata burselor școlare și a cheltuielilor cu investiții în școli, respectiv reparații capitale/consolidări ale edificiilor școlare;
4. Ministerul Educației, în colaborare cu Asociația Comunelor din România, Asociația Orașelor din România, Asociația Municipiilor din România, precum și alte organizații neguvernamentale relevante, să elaboreze un ghid al obligațiilor autorităților locale cu privire la serviciul public de educație, care să cuprindă, holistic, toate îndatoririle primarilor și a consiliilor locale în materie de guvernare a sistemului de educație;
5. Partidele de proveniență ale primarilor din România (Partidul Social Democrat, Partidul Național Liberal, Uniunea Democrată a Maghiarilor din România, Partidul Mișcarea Populară, Uniunea Salvați România, PRO România, Alianța Liberalilor și Democraților) să își asume, printr-un angajament național, că vor solicita aleșilor locali să își respecte obligațiile legale în domeniul educației.
„Școala curată” este un proiect-pilot demarat în 2019, care are voluntari elevi din întregul județ și care se ocupă de bunul mers în școli prin monitorizarea alocării și cheltuirii banilor publici în folosul educației.
Trimite articolul
Xsi unde plm se vor duce banii astia? ha?
ce mandru sta ala cu masca pe figura…saracul inca mai crede in pericolul Covid. I-am vazut pe unii tampitzei cu masca pah figura in aer liber la 38 Celsius…irecuperabili.
-
Si cu ce te deranjeaza pe tine? Probabil pentru ca esti frustrat de aia…
-
Io l-as califica de tampit mai degraba pe unu’ care nu-si da seama ca exista situatii in care masca e justificata si la 45 de grade. Daca cele trei persoane fara masca sunt vaccinate, si ala cu masca a fost de curand expus la virus, fara insa musai sa fi fost si testat, sau inca asteptand rezultatul testului, masca e cat se poate de justificata – nu ca ar fi vreun risc pt. cei trei, ci pt. ca exista un risc inca insuficient studiat ca cei trei sa duca virusul la altii, nevaccinati. Da’ na, e mai usor sa-ti bati gura decat sa gandesti.
Bursele era mai bine sa ramana centralizate, sume fixe pe fiecare categorie. Asa doar ii invata cu politici gen salarii negociate individual din companiile private, politici care oricum nu merg creaza doar frustrari si barfe, umbla toti sa isi spuna sau sa isi afle salariile “secrete”. Cu bursele, odata ce copiii au prieteni, vorbesc intre ei, rude, cunostinte – si afla ca pentru aceleasi rezultate (merite) unul ia o suma frumusica iar celalalt ia praful de pe toba – ca e pe primarii cat da, chiar pe scoli uneori, daca mai adauga fonduri de prin proiecte – deja ai facut praf ideea de echitate. Celui care este dezavantajat in aceasta comparatie ii trece cheful, sau ii scade bucuria. Toti umbla cu laude de sine in gura, si declaratii pompoase, insa la echitate… zero. Sunt ocupati sa creeze privilegii cu patru maini, inca de la prunci incepand. Cum sa dai burse diferite (si inca destul de consistent) – pentru aceleasi merite? In invatamantul de STAT?! Pai zi ca e de cartier atunci, de sat, de orasel, de primarii – invatamantul ala, daca permite asa inegalitati. Si nu e singura, asta cu bursele. Dar unii parinti dau din coate unde sa isi duca la scoala copiii inclusiv pe criteriul cat de mari sunt bursele… plus cat de infipte sunt scolile, desigur – proiecte, contacte, in ce cercuri pot intra copiii. Ca acuma e cu dinastea, cum ar veni odata amplasati in locul strategic, devin si destepti, motivati si invatati. Reinventam teorii stiintifice, cum ar fi cele ce raspund la intrebarea “ce factori asigura succesul in viata – dotarile naturale, efortul si munca depuse sau mediul?” Contactele si pilele, restul vin pe urma… nu numai ca privilegiatii pe tacute sau pe față sunt motivati, incurajati, si primesc din resursele publice partea leului, dar ceilalti sufera tratamentul opus – descurajati, umiliti, ignorati si obisnuiti sa nu spere nimic, deoarece viata au grija altii sa o faca nedreapta. Urate comportamente, oamenii cu influenta asupra altora au fost “scapati” din fraiele moralei si fac dupa cat ii lasa lacomia de bani si putere, versus o constiinta tot mai inexistenta. Din pacate fac si asupra copiilor, ca de aia zic de scoala – le distrug optimismul si gandirea de mici – astfel distrugand viitorul. Sa se asigure ca doar cei formati de ei pentru “performanta” au un cuvant de spus mai incolo, “cotizantii” lor de o viata, familii, cunostinte, fel de fel de afiliati… Aferim.