„Deschidem centrul Timișoarei pentru bicicliști. De astăzi (vineri – n.r.) găsiți în dezbatere pe site-ul Primăriei Timișoara proiectul colegilor noștri consilieri Ana Munteanu (consilier local suspendat din partid – n.r.), Ovidiu Merean și Dan Reșitnec (fost consilier local – n.r.), prin care anulează două Hotărâri de Consiliu Local (HCL) ce interzic folosirea oricăror mijloace de locomoție nemotorizată în zona centrală. În momentul în care el va fi adoptat, efectul imediat va fi eliminarea amenzilor suplimentare codului rutier prevăzute în cele două HCL-uri și mutarea deciziei cu privire la traficul prin centrul orașului la Comisia de Circulație din Primăria Timișoara, comisie tehnică, formată din specialiști în siguranța traficului și reprezentanți ai Poliției”, transmitea USRPLUS Timiș, vineri, 13 august, prin intermediul unui comunicat de presă.
Reprezentanții partidului spuneau că mai înaintează Comisiei de circulație din cadrul PMT două propuneri: „permiterea tranzitului zonei centrale la o viteză scăzută, de 5 sau 10 km/h și realizarea unor semnalizări în concordanță” și „limitarea accesului în zonele aglomerate (Piața Operei și străzile Alba Iulia, Vasile Alecsandri, Florimund de Mercy, precum și bucata din str. Eugeniu de Savoya delimitată de aceste două străzi din urmă) seara (orele 18-22), exclusiv pe perioada vremii bune (lunile mai-septembrie); în restul timpului pedalatul cu viteză scăzută este și aici aplicabil”.
Proiectul, greu de găsit pe site-ul PMT
Proiectul de hotărâre promis de vineri nu a putut fi analizat însă de atunci pe site-ul primăriei, astfel că timișorenii au început să întrebe, pe rețelele de socializare, unde găsesc documentele. USRPLUS a răspuns că proiectul „va apărea luni”, dar nici luni nu a fost de găsit. De altfel, nici acum nu este ușor de găsit pe site-ul primăriei.
Proiectul ar fi fost totuși publicat, dar cine îl caută la secțiunea Proiecte de hotărâre pe luna august nu poate da de el, pentru că ar fi fost urcat, potrivit celor din primărie, încă de vineri, 13 august, dar cu data de… 24 martie. Explicația era că proiectul ar fi fost depus la PMT din luna martie, adică la câteva zile bune de când USRPLUS a anunțat inițial că „elimină amenzile abuzive pentru cei care circulă pe două roți prin centrul Timișoarei”. Ar fi apărut acum pe site (în august – n.r.) cu data de 24 martie din cauza unei cutume de pe vremea fostei administrații. Nici reprezentanții municipalității nu au anunțat acest lucru și nici cei ai USRPLUS.
De altfel, USRPLUS Timiș dădea asigurări încă din 15 martie că proiectul de hotărâre „va parcurge în perioada următoare toți pașii prevăzuți de legea transparenței: va fi publicat pe site-ul primăriei, se va afla pentru 30 de zile în dezbatere publică și apoi va urma votul în consiliul local”.
Proiectul propus de consilierii USRPLUS, adică cel care a fost publicat pe site-ul PMT, nu face referire la limitele de viteză și acces stabilite de aceștia după întâlnirea cu bicicliștii de săptămâna trecută, pe care aleșii promiteau că le înaintează, de fapt, Comisiei de circulație.
Proiectul de hotărâre datat 24 martie 2021 are un referat de aprobare semnat de primarul Dominic Fritz și un raport de specialitate semnat de Dumitru Domășnean-Urechiatu, director interimar al Poliției Locale. Documentele spun că aleșii sunt puși să voteze revocarea a două hotărâri de consiliu local – 428/02.08.2013 și 266/04.07.2017 –, cele care modifică și completează „anexa la HCL 371/30.10.2017” privind constatarea și sancționarea contravențiilor în Timișoara.
Clarificări cu HCL-urile
Hotărârea votată în anul 2013 pe timpul administrației Robu interzice „circulația pe biciclete în Piața Victoriei și strada Alba Iulia în perioada 1 mai – 31 octombrie a fiecărui an, în intervalul orar 18-22, fără avizul Comisiei de circulație din cadrul PMT”. Hotărârea din 2017 se referă la interdicții pentru trotinete, role și hoverboarduri și stabilește zona de promenadă.
În toamna anului 2015, reprezentanții PMT au decis să interzică de tot circulația pe două pe mai multe străzi din centrul Timișoarei, nu numai în Piața Victoriei și pe str. Alba Iulia, dar nu prin HCL, ci printr-o decizie a Comisiei de circulație. S-a întâmplat chiar înainte de finalizarea lucrărilor de reabilitare din Cetate, iar bicicliștii nu mai aveau voie să pedaleze pe străzile Sergent Constantin Mușat, Vasile Alecsandri (tronsonul Piața Unirii – Libertății), Lucian Blaga (tronsonul Piața Unirii – Piața Huniade), Florimund Mercy, Francesco Griselini, Fără Nume, Radu Negru, Eugeniu de Savoya, General Praporgescu și Enrico Carusso, precum și pe câteva străzi care urmau să devină pietonale – Janos Bolyai, Augustin Pacha, Dimitrie Cantemir și Victor Vlad Delamarina.
Ca să fie clar, USRPLUS a transmis, vineri, 13 august, că „deschidem centrul Timișoarei pentru bicicliști”, dar cu câteva limite de viteză și acces, trimițându-i pe timișoreni să analizeze proiectul de hotărâre. Proiectul nu spune nimic despre limitările gândite de aleșii locali, care, spuneau ei, urmau să fie înaintate Comisiei de circulație. Nimeni din primărie nu a făcut publică propunerea oficială către Comisia de circulație.
Reacțiile au fost destule și pe rețelele de socializare. Dacă bicicliștii care s-au întâlnit cu aleșii locali au părut mulțumiți, unii timișoreni au comentat că nu sunt de acord cu propunerea USRPLUS.
Sancțiunile pentru bicicliști au rămas cuprinse între 870 și 1.160 de lei, conform Codului Rutier, în timp ce cele pentru cei care se plimbă cu alte mijloace alternative au rămas între 200 și 400 de lei – dacă persoana care folosește mijlocul de locomoție interzis are vârsta între 14 și 18 și între 400 și 800 de lei – dacă persoana care folosește mijlocul de locomoție interzis are vârsta de peste 18 ani.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XNici eu nu l-am gasit, poate a fost dosit de doamna ana labila. Si l-o fi bagat adanc, ca la cum se comporta cred ca nu prea are parte.
Da chiar se aștepta cineva să le iasă ceva celor de la ussr ?
În afară de dat din gură, de arătat cu degetul și de isterizat populația pe feisbuc, nu prea sunt în stare de nimic.
Ce se mai aude cu prostia aia #farapenali ?
-
S-a transformat în #rezist+ #cumulțipenali 🙂
usere nu e in stare sa duca sacul de gunoi la pubela, ce proiecte, ce legi
Dragi timisoreni, ati mai luat tepe (Ciuhandu, Robu) dar ca asta cu Fritz si USR-ul …
Asa va trebuie daca puneti botul la toti flamanzii. O sa ajunga Timisoara o comuna vestita in toata tara.
Hai, frecati-o cu biciclete si trotinete toata ziua, ca altii fac infrastructura. Adica centuri, poduri, viaducte, parcari etajate si atrag investitori ce construiesc fabrici. Noi desenam dungi pe asfalt sa se care biciclistii si trotinetisti pe acolo. Si nici alea de doamne-ajuta.
Hai, trotinati, trotinati!