Proprietarii de clădiri istorice care depun eforturi financiare considerabile pentru a le reabilita sunt scutiți de către Primăria Timișoara (PMT) de la plata impozitului pe clădire. Facilitatea se aplică pe o perioadă de 5 ani consecutivi, începând din anul imediat următor celui în care a fost făcută recepția lucrărilor.
Aici se încadrează clădirile istorice care au fost reabilitate conform prevederilor Legii nr. 153/2011 privind măsurile de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor. Scutirea se menține inclusiv în cazul soțului supraviețuitor și în cazul moștenitorilor legali, însă nu se aplică în cazul în care clădirea este înstrăinată.
„Măsura vine ca o recompensă acordată proprietarilor care depun eforturi financiare consistente pentru a-și îndeplini obligațiile de întreținere, protecție și punere în valoare a clădirilor pe care le dețin. Potențialii beneficiari sunt cei cu imobilele proaspăt reabilitate, ale căror lucrări au fost recepționate anul trecut, până cel târziu la data de 31 decembrie”, transmit reprezentanții municipalității.
Pentru a beneficia de această scutire, proprietarii trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Să fi realizat și finalizat pe parcursul anului 2022 lucrările de intervenție prevăzute de art. 6 din Legea nr.153/2011 privind măsurile de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, actualizată;
- Să nu aibă datorii la bugetul local;
- Să depună la Registratura Municipiului Timișoara cererea de scutire a impozitului, până cel târziu în data de 31 martie 2023.
Cererea de scutire include următoarele documente justificative, certificate ca fiind conforme cu originalul:
- Buletin/carte de identitate a solicitantului în cazul persoanelor fizice/copie certificat de înregistrare fiscală în cazul persoanelor juridice;
- Dovada proprietății asupra clădirii, respectiv extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile, în copie. În cazul asociațiilor de proprietari, se va depune extras de carte funciară in extenso, nu mai vechi de 30 de zile și tabel cu persoanele care fac parte din asociația de proprietari, semnat și ștampilat de către administratorul acesteia;
- Notele tehnice de constatare (conform conținutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 la lege) în care sunt specificate măsurile de intervenție pentru reabilitare, care se elaborează de către experți tehnici atestați în scopul stabilirii stării tehnice a clădirii din punctul de vedere al asigurării cerințelor esențiale de calitate a construcțiilor, în condițiile art. 11, alin. (3) din Legea nr. 153/2011:
- „rezistenţă mecanică şi stabilitate” (A1+/A2);
- „securitate la incendiu” (C);
- „siguranţa în exploatare” (B);
- Autorizația de construire pentru executarea lucrărilor de intervenție, emisă în condițiile Legii nr. 50/1991 republicată și actualizată sau acordul la notificare prealabilă și avizul favorabil al Direcției Județene pentru Cultură Timiș, conform art. 11, alin. (8) din Legea nr. 153/2011 actualizată pentru lucrările care nu necesită autorizație de construire;
- Procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor din care să rezulte că s-au realizat lucrările de intervenție consemnate în notele tehnice de constatare și data finalizării lucrărilor;
- Avizul Ministerului Culturii sau al Direcțiilor Județene pentru Cultură, potrivit prevederilor legale;
- Declarație pe proprie răspundere a deținătorului imobilului (în cazul proprietarului unic)/a reprezentantul legal al asociației de proprietari/a reprezentantul desemnat al proprietarilor (în cazul în care aceștia nu sunt constituiți în asociație de proprietari), din care rezultă că lucrările de intervenție au fost realizate pe cheltuială proprie (conform O.G. 30/2011, art. 89, alin. 8), însoțită de dovada efectuării lucrărilor pe cheltuiala proprie (copie facturi, chitanțe fiscale) atât pentru materialele de construcție utilizate, cât și pentru lucrările efectuate.
Aceste documente, însoțite de cererea de scutire la plata impozitului, se depun la Registratura Municipiului Timișoara până în 31 martie 2023.
Vă reamintim, în ceea ce privește clădirile istorice, Regulamentul pentru reabilitarea acestora s-ar putea schimba din nou. Proiectul se află în etapa de consultare publică. Una dintre principalele schimbări este faptul că Primăria Timișoara nu mai vrea garanție imobiliară pentru sprijinul financiar acordat în vederea reabilitării clădirilor istorice. Propunerea de Regulament poate fi consultată AICI, iar ulterior, cetățenii pot trimite recomandări și sugestii pe adresa de e-mail reabilitare.monumente@primariatm.ro.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XNu inteleg ce echitate sociala este asta. Practic, aia si-au reabilitat proprietatile si ar trebui sa fie obligati sa o faca, respectiv penalizati daca nu o fac si asta afecteaza caracteristicile urbanistice specifice zonei. Afara capeti amenda si daca nu ai contract cu firma pentru tunsul ierbii sau inlaturarea zapezii din fata casei. La noi, prostimea rasplateste aristocratia pentru ce? Platim toti ca unii oricum deja imbuibati sa isi repare casele? E super, buna guvernare locala promisa.
-
hahahahaa. sper ca ai fost la vot.
-
in sensul ca rad de tine ca ai fost degeaba, indiferent de ce ai votat, si acum te plangi de “promisiunile” unora ce merita funia.
-
Abureala marca Fritz. Niciuna din cladirile istorice nu fost reabilitata pe baza Legii 153/2011, pentru ca cerintele prevazute in acea lege sunt imposibil de indeplinit. Toate reabilitarile s-au facut conform Legii 50/1991 republicata, adica pe procedura clasica de autorizare. Sa ne spuna reprezentantii primariei cate cladiri s-au reabilitat pe baza Legii 153/2011 si dupa aceea sa se laude cu scutirea de impozit, care in fapt nu se aplica nimanui.
Daca va uitati la fotografia de la inceputul articolului puteti vedea cum arata acoperisul cladirii considerata de catre primarie etalon pentru restaurarea unei cladiri monument.