Anul acesta au fost depistate peste 500 de depozite clandestine de gunoaie la Timișoara, iar reprezentanții PMT anunță semnarea unui protocol cu Garda de Mediu pentru a putea pune „o frână serioasă fenomenului de abandon al deșeurilor”.
„În Timișoara, doar în acest an, am identificat peste 500 de depozite clandestine de deșeuri, acest fenomen luând amploare în ultimii ani. În urma semnării acestui protocol, polițiștii locali, împreună cu comisari ai Gărzii de Mediu și angajați ai Serviciului de Salubritate din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara vor putea desfășura acțiuni comune de prindere a celor care transportă și abandonează gunoaie pe domeniul public. Astfel, pe lângă amendă, se va putea confisca și mașina folosită la transportul ilegal de deșeuri. Cu toții ne dorim un oraș curat, iar aceste acțiuni comune vor putea pune o frână serioasă fenomenului de abandon al deșeurilor”, transmite primarul Timișoarei, Dominic Fritz.
Garda Națională de Mediu are competențe în aplicarea legislației naționale, iar Direcția Poliția Locală Timișoara are competențe în aplicarea unei părți a legislației naționale și a actelor normative locale, iar Serviciul Managementul Deșeurilor și Salubritate gestionează activitatea de salubrizare în Timișoara, mai informează PMT. După semnarea acestui protocol se va putea aplica „legislația completă pentru stoparea fenomenului de abandon al deșeurilor”, conform celor din instituția de pe C.D. Loga.
„Aprobarea acestui protocol va fi dezbătută în următoarea ședință de plen a Consiliului Local Timișoara”, spun reprezentanții PMT.
Oficialii PMT susțin că protocolul este foarte necesar, deși de la finalul lunii august a apărut o lege care spune că au competențe în domeniu atât Garda de Mediu, cât și Jandarmeria și Poliția Locală.
Conform Ordonanței 92 din 2021, articolul 21 spune că „(3) În cazul deșeurilor abandonate și în cazul în care producătorul/deținătorul de deșeuri este necunoscut, inclusiv în cazul în care proprietarul terenului pe care sunt abandonate deșeurile nu este cunoscut, cheltuielile legate de curățarea și refacerea mediului, precum și cele de transport, valorificare, recuperare/reciclare, eliminare sunt suportate de către unitatea administrativ-teritorială. (4) După identificarea producătorului/deținătorului de deșeuri, acesta este obligat să suporte atât cheltuielile prevăzute la alin. (3), efectuate de unitatea administrativ- teritorială, cât și pe cele legate de acțiunile întreprinse pentru identificare”.
Iar articolul 61 prezintă faptul că „(2) Controalele privind colectarea, reciclarea, valorificarea, tratarea, eliminarea și transportul deșeurilor se efectuează de către reprezentanți ai Gărzii Naționale de Mediu și au în vedere, în mod deosebit, originea, natura, cantitatea exprimată în tone și destinația acestora. (3) Controalele prevăzute la alin. (2) se efectuează și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române, de ofițeri și subofițeri din cadrul Jandarmeriei Române, dacă este cazul, precum și de personalul poliției locale, în vederea îndeplinirii atribuțiilor stabilite prin normele juridice în vigoare”.
editor Dan Oancia
Trimite articolul
XProblema este ca se screme guvernul de 2 ani sa aplice legea cu garantiile la PET-uri. Acum cica se va aplica peste minim 1 an. De ce? In Germania, Croatia, cum de poate sa se aplice de zeci de ani? Sunt slugile marilor magazine care nu vor sa se complice cu garantiile. Si inca ceva. Ce-i aia 50 de bani? Vreti sa nu mai fie sticle pe jos? Macar 2 lei bagati garantia. In Germania este 0,25 euro. Ca si conducatori, nu faceti nimic-nu ca ne-am astepta sa faceti ceva. Sper ca o sa dispareti, ca si celelalte gunoaie.
Aplaud initiativele pentru un oras (si o planeta) mai curat!
Dar poate ar trebui sa o luam un pic si invers: inainte erau acele ocazii de a scapa de gunoi numite curatenia de primavara si curatenia de toamna. Erau 4-5 zile groaznice, dar se strangea tot ce oameii nu mai aveau nevoie si nu se poate arunca la cos.
Acum avem intr-adevar posibilitatea sa ducem anumite deseuri la centre de colectare speciale, dar e atat de complicat incat iti cam vine sa renunti. Mobilierul trebuie dezasamblat, nu primim plastic, nu stim plasticul unde se poate duce (nu ma refer la PET-uri ci – eu stiu – o masuta de copil de plastic, care nu se poate pune in pubela galbena). Nu primim brazi artificiali, nu primim polistiren, nu aia, nu aialalta… La centrele de reciclare de material plastic – lucram doar cu persoane juridice, te costa asa, trebuie minim un camion, trebuie contract etc. etc.
Poate luand-o asa invers, cum am zis, ar trebui primaria sa se streseze mai mult cum sa ajute cetatenii sa scape cat mai usor si fara dureri de gunoiul pe care il strang. Daca ei vor ecologic – nu ma deranjeaza. Selectiv – nu ma deranjeaza. Dar sa il pot arunca!!!
Deci dl-e primar, la mine (cetatean al acestui oras) te-ai gandit vreodata ce nevoie am eu? Doar cand ai avut tu nevoie sa te votez, nu?
Pe urma da, sunt de acord, hai sa-i ardem si pe nesimtiti…
Era buna curatenia de primavara si cea de toamna!..mai aruncau oamenii ce nu mai aveau nevoie prin case…asa, arunca pe unde apuca si cand apuca!
Amenda + munca in folosul comunitatii? Pls pls pls pls??!
Nici Garda de Mediu nici Politia Locala nu au competenta legala sa opreasca vehicule aflate in mers incarcate cu deseuri deci………se incheie protocol degeaba, ce s-a confiscat pana acum ….prin noroc ca erau aia opriti.
Primaria sa incheie protocol cu o directie din subordine asta n-am mai auzit-o e noua pe piata:))
Concluzie : cine se ocupa de fapt de subiect nu prea are parghiile legale sa faca o chestie de la cap la coada , singura care ar putea, dupa ce intra in vigoare noul OUG 92/2021 , sa si opreasca vehiculele incarcate cu deseuri si sa faca confiscarea este POLITIA ROMANA! :))