Reprezentanții Primăriei Timișoara se laudă cu un nou regulament de publicitate stradală, care „a fost prezentat consilierilor locali” și „urmează să intre în dezbatere publică”, regulament care nu a fost încă făcut public. Serviciul Comunicare din cadrul PMT a prezentat pe scurt noile reguli, într-un comunicat de presă, iar consilierii locali au primit, de fapt, o ciornă. Pentru că noul regulament încă nu e gata. Nu a fost trimis nici măcar jurnaliștilor.
Potrivit primarului Dominic Fritz, „Timișoara nu mai are regulament de publicitate stradală din 2013, când vechiul regulament, ce data din 2009, a fost abrogat de drept”.
„Timișoara e copleșită de bannere, mesh-uri, vitrine țipătoare, lipsă de bun gust și măsură. Noul regulament de publicitate, la care lucrăm, elimină stridențele și arbitrariul și readuce civilizația în spațiul public. Fie că e vorba de centrul istoric, fie de cartiere, problema e aceeași, peste tot: lipsa de reguli clare care să ne spună cum trebuie să arate orașul”, spune primarul Dominic Fritz. Acesta susține că lipsa de reguli stricte are consecințe și asupra felului în care se derulează unele lucrări pe bani publici. „Acest vid de reglementare a permis să se facă orice și a favorizat afacerile care au avut intrare directă în primărie. Nu mică ne-a fost surpriză când o firmă de construcție (cu care primăria are un contract în zona centrală) ne-a spus că pentru ei e foarte profitabilă lucrarea, pentru că pot să vândă spațiul publicitar pe schelă mai departe. Iată un alt motiv de ce unele firme au un interes să nu termine prea repede”, explică primarul Timișoarei.
Două zone mari de publicitate în oraș
Reprezentanții PMT susțin că noul regulament stabilește „patru zone de publicitate în oraș”, dar par să fie doar două, din care una cuprinde alte trei zone.
Astfel, vom avea zona de publicitate restrânsă (ZPR) care se împarte în ZPR 1 (Cartierul istoric Cetate, Parcul Civic, Botanic, Zona C.D. Loga și Bd. M.Eminescu, Fabric, Elisabetin, Iosefin, Campusul Universitar, Abator, Pestalozzi, Piața Badea Cârțan, Take Ionescu, Str. Oituz-Popa Șapcă), ZPR2 (interior inel IV – ZPR1) și ZPR3 (axe de circulatie majoră), precum și zona de publicitate lărgită ZPL – teritoriul administrativ al Timișoarei, cu excepția ZPR.
„În ZPR1 va fi permisă doar amplasarea firmelor și mesh-urilor sub formă de plasă de protecție pe schele, panouri publicitare citylight pe domeniul public cu modul electronic de transmitere a datelor, citylight în lateralul refugiilor de călători, panouri pentru informații de interes public, culturale, sportive.
În ZPR2 vor fi permise, pe lângă cele de mai sus, bannere pe clădiri, ecrane luminoase pe clădiri, steaguri publicitare pe catargele existente, denumirile firmelor inscripționate pe vitrine/uși de acces, copertine inscripționate cu denumirea firmei.
În ZPR3 vor fi permise doar bannere verticale și indicatoare direcționale.
În ZPL vor fi permise toate tipurile de mijloace de publicitate (inclusiv tip unipol de mari dimensiuni)”, transmit cei din primărie.
Reguli noi și pentru mesh-uri
„Astfel, vor fi eliminate mesh-urile din zona de publicitate restrânsă, cu excepția celor de pe schele. În ZPR1, având în vedere că aici se află numeroase clădiri istorice, acestea (adică mesh-urile – n.r.) vor fi permise doar dacă se reproduce și imaginea construcției după restaurare, iar publicitatea comercială este permisă pe cel mult 25% din suprafața asupra căreia se intervine. Aceste mesh-uri se vor autoriza odată cu autorizarea organizării de șantier, autorizația fiind valabilă pe toată durata acestuia”, mai spune Serviciul Comunicare al PMT.
De aici înțelegem că mesh-ul va fi permis în centru doar dacă înlocuiește cumva plasa de protecție și reproduce și imaginea construcției după restaurare, după cum, câteva rânduri mai sus, același serviciu al PMT ne explică faptul că „în ZPR1 va fi permisă doar amplasarea firmelor și mesh-urilor sub formă de plasă de protecție pe schele”.
Conform definiției specialiștilor din publicitate, mesh-ul este un material flexibil din PVC care se folosește în special pentru fațadele clădirilor, avantajul față de banner fiind că permite circulația aerului și este mai ușor. Este utilizat în special în domeniul printurilor medii și mari pentru decorarea fațadelor.
„În zona istorică vom fi foarte stricți. Vom permite doar amplasarea firmelor și mesh-urilor sub formă de plasă de protecție pe schele, doar dacă se reproduce imaginea construcției după restaurare și publicitatea comercială pe cel mult 25% din suprafață. Mesh-urile direct pe fațade le vom interzice complet în centru. Prin noul regulament, toate vitrinele spațiilor comerciale vor fi curățate astfel încât să poți vedea de afară ce se întâmplă înăuntru. Asta înseamnă că anumite tipuri de afaceri nu o să-și mai aibă locul în zona istorică a orașului”, precizează primarul Dominic Fritz, pe Facebook.
Și în ZPR2 va fi voie cu mesh-uri pe schele doar dacă reproduc imaginea construcției după restaurare, iar publicitatea comercială va fi permisă pe cel mult 50% din suprafața asupra căreia se intervine.
Vitrine fără reclame și transparente
Noul regulament propune interzicerea acoperirii cu orice mijloc de publicitate a suprafețelor vitrate, pentru ca vitrinele să nu mai fie acoperite de reclame, astfel încât să nu permită vizibilitatea în interior. Va fi permisă doar amplasarea de firme inscripționate pe vitrine/uși de acces în magazine, atât în ZPR2, cât și în ZPL.
Noul regulament stabilește și felul în care va arăta designul vitrinelor: sticla va fi transparentă, iar obiectele expuse în vitrine vor fi puse la cel puțin 10 cm de acestea. Mai clar, orice spațiu comercial din zona centrală a orașului va avea vitrine transparente. Asta înseamnă că sălile de jocuri de noroc din centru ar putea dispărea, dacă patronii nu acceptă să lase vitrinele transparente.
Vor fi permise totuși bannere, mesh-uri, proiecte publicitare speciale realizate/amplasate cu ocazia unor evenimente, manifestări culturale, sportive în ZPR și ZPL, dar doar pentru perioada evenimentelor. Este însă obligatoriu un aviz de publicitate temporară.
Dacă vreți să analizați noul regulament și să vă lămuriți, va trebui să așteptați ca acesta să fie făcut public pe site-ul primăriei.
editor Dan Oancia
Trimite articolul
XDupă ce au rupt proiectul podului Jiul, după ce au anulat tot ce s-a putut, trebuie să fii de un cretinism rar să ștampilezi Fritz-Lațcău. Și nu insinuez să revină Robu, să ne înțelegem…Apropo în ce stadiu e proiectul noii grădini zoologice?
-
Doar am fost foarte clar.Gradina zoologica va fi finalizata in al 10 mandat al meu ca primar.Si va fi unicata pe Tera
Se duce prostia la limite maxime!
îN SFÂRȘIT A AVUT “CINEVA” MINTEA DE NEAMȚ 😉 SĂ OBSERVE ȘI ACEST DETALIU NEGLIJAT DE VALAHI !!!
Inculturia estetică ghiolbănească a comercianților + autorităților locale valahe a făcut din respectabila și cocheta Timișoară o căzătură de Cimișoară a căror magazine + vitrine arată ca o adunătură de chioșcuriși langoșerii termopanate pline cu abțibilduri haotice așa cum sunt cele din fața unei gări și buzi comunale!
Sper ca noul regulament să schimbe imaginea orașului și să o aducă măcar la nivelul orașului înfrățit Szeged unde vitrinele din centrul lor istoric arată a vitrine și nu a bazar pentru că acolo designerii + comercianții + arhitecții au armonizat cu cap și simț estetic modernitatea vitrinelor la clădirile istorice care astfel sunt și mai bine puse în valoare.
Cei din Szeged păstrează tradiția estetică imperială respectând valoarea istorică a clădirilor. Ei = arhitecții + patronii + cetățenii au în sânge acest stil de a fi și a gândi, pe când opincarii și cocălarii noștri sunt buni doar la figurație, la tatuaje, la muls și la îmbogățire rapidă cocălărită.
Nota 10 pt. administrația Fritz DACĂ regulamentul se va și aplica cu rezultate vizibile care să facă din Cimișoara o Timișoară, adică un oraș frumos care să-și merite titlul de oraș înfrățită cu Szeged. Robu dacă ar citit acest comentariu n-ar înțelege nimic 🙂
Mesha, meshe.Apreciez euro-euroziarist-ul ca nu a scris Meshurescu.
Abia astept sa vad ce inveza casele de pariuri ca sa evite regulile de vitrine transparente.
Fix de asta avea nevoie timisoara. Nu tu investitii solode nu tu proiecte de infrastructura pe fonduri europene…zero barat ..nici macara cele de la moatenirea robu. Renovati cladirile vechi din centru…. rusine rusine demisia
Si fara cruci cu LEDuri flashy la farmacii, va rog. Ca te ia boala cand incep alea sa blinkuie..
-
Se pare ca esti frate cu noi Fritz-Lațcău dar pe noi ne deranjeaza toate panourile publicitare care nu aduc ceva bani la primarie.Pe tine numai crucile lasa la mormantul tau o sa fie pusa o stea