Discuțiile, cel puțin în acest caz, au început într-una dintre ședințele de consiliu local din luna iulie. Atunci, profitând de prezența directorului STPT Constantin Cocheci în sală, Roxana Iliescu a cerut date privind datoriile societății. Nu le-a primit, iar pe 22 septembrie a cerut și în scris aceleași informații.
„În plenul din 25 iulie 2023, directorul general al STPT, Constantin Cocheci, și-a luat angajamentul să-mi transmită în scris situația datoriilor comerciale pe care societatea le are către toți furnizorii (furnizori de utilități, de piese și materiale, de servicii diverse, etc), dar și către Municipiul Timișoara și Societatea Metropolitana de Transport Timișoara. Nici acum, după aproape două luni de zile nu am primit acest răspuns. Oare ce le ascund timișorenilor Cocheci și Lațcău, șeful de facto al STPT? Eu insist sa aflăm situația reală a acestor datorii și prin urmare, astăzi, am depus solicitarea și in scris, la Registratura STPT din B-dul Dâmbovița nr 67.
P.S. Mă așteptam ca la un salariu mai mare decât al președintelui țării, în valoare de 34.188 lei/ lună (net 20.000 lei/ lună), domnul director sa-și fi găsit în două luni timpul necesar pentru acest răspuns”, a scris Roxana Iliescu și pe pagina sa de Facebook.
A venit răspunsul: datorii curente de 18,6 milioane de lei
La câteva zile de la postarea Roxanei Iliescu, luni, 25 septembrie, a venit și răspunsul STPT semnat de director, dar nu trimis doar consilierei locale, ci și presei. Pe scurt, potrivit raportului, datoriile curente către furnizori privați ar fi de 18,6 milioane de lei. Dintre acestea, 2 milioane provin din anii 2021 și 2022, iar restul de 16,6 au fost făcute în acest an. Anterior, între octombrie 2022 și septembrie 2023, STPT achitase datorii în valoare de 18,2 milioane de lei.
Alte datorii, în valoare de 5,3 milioane de lei, sunt către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) și Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT), entitatea care gestionează activitatea de transport public în zona metropolitană a municipiului. Către Primăria Timișoara, datoriile ar fi de puțin peste 440.000 de lei. Către ANAF, pe de altă parte, datoriile totale ale STPT ar fi de 86,8 milioane de lei. Dintre acestea, însă, 81,2 milioane au fost restructurate în baza OG 6/2019. Din total, 10,3 milioane sunt penalități și dobânzi pentru anul 2021, iar 3,5 milioane sunt penalități pentru anul 2022.
Același răspuns conține și informații care nu au fost solicitate de consiliera locală, precum cheltuielile cu piese de schimb sau „problemele principale reale ale STPT”. Printre acestea din urmă, în document sunt menționate „lipsa acută a personalului de bord”, „lipsa unui sistem de ticketing și monitorizare trafic funcțional”, „lipsa unui sistem ERP” și „ambiguitățile contractului (semnat cu SMTT – n.r.) de delegare care lasă loc de interpretări”.
Concluziile trase de directorul Constantin Cocheci în răspunsul către Roxana Iliescu ar fi două, că „Eforturile S.C. STPT S.A. sunt substanțial mai mari decât în anii anteriori” și că „Dezinformările și atacurile publice nejustificate la adresa STPT nu fac decât să slăbească societatea a cărui acționar sunteți”.
Roxana Iliescu solicită demisia directorului
Două zile mai târziu, miercuri, 27 septembrie, Roxana Iliescu a venit cu o nouă replică, într-un comunicat de presă. Pe scurt, aceasta spune că răspunsul primit este „total neconvingător” și, fiind trimis și presei, este „o încercare disperată de a-mi închide gura”.
„Pe lângă faptul că răspunsul este total neconvingător cu raportat la sumele evidențiate de bilanțul la 31.12.2022, Raportarea contabilă semestrială la 30.06.2023 și Situația datoriilor din contabilitatea societății la 17.07.2023, situație pe care, spre nefericirea unora o am, Constantin Cocheci mă ia la ros cu o îndrăzneală nemărginită, spunând că atacurile și dezinformările nejustificate «slăbesc» societatea al cărui acționar sunt în calitate de consilier local. Cu ce anume am dezinformat și care ar fi atacurile nejustificate «uită» să precizeze”, a scris, printre altele, Roxana Iliescu în comunicatul de presă transmis miercuri.
Aceasta oferă și câteva clarificări. În primul rând, spune că este de datoriei ei de consilier local să informeze timișorenii asupra situației economice a societății. Societate care, oricum, potrivit legii, ar fi trebuit să publice datele pe site-ul propriu. În orice caz, consiliera locală spune că „Faptul că informațiile legate de mersul societății denotă o situație dezastruoasă, nu e vina mea, ci a celor care o conduc, în special a directorului general Cocheci”.
„Constantin Cocheci ar trebui să găsească soluții prin care să achite datoriile, să îmbunătățească situația economică a societății si să ridice calitatea transportului public, nu să emită judecăți politice asupra oportunității solicitărilor consilierilor locali. Dacă vrea asta, să candideze pe listele USR. La cât de slab este în calitate de director general, s-ar potrivi perfect pe listele lor”, ar fi o altă mențiune a consilierei locale.
La următorul său punct, aceasta se leagă și de cifre. Mai exact, de faptul că, în 2021, STPT a avut o pierdere de 1,7 milioane de lei, iar în 2022, una de 10,5 milioane de lei. În acest an, potrivit raportării semestriale invocate de Roxana Iliescu, pierderea ar fi deja de 8,2 milioane de lei. În continuare, aceasta amintește și de lipsurile de pe diferite trasee. De exemplu, în perioada 18 – 24 septembrie, deși zilnic au fost pregătite să iasă pe traseu între 25 și 27 dintre noile autobuze electrice, în nicio zi nu au și ieșit efectiv mai mult de 12. Tot referitor la aceste autobuze, Roxana Iliescu ține să precizeze că din totalul de 44, numai 28 sunt înmatriculate.
„Ia spuneți, Constantin Cocheci, cine «slăbește» societatea, eu, că fac publice aceste informații sau dumneavoastră, printr-un management dezastruos? Să tac ca să puteți continua așa la nesfârșit? Să stea timișorenii să înghețe iarna în stații că este incapabil Cocheci să bage autobuze pe traseu, asta în contextul în care timișorenii plătesc cel mai scump bilet din țară?! Poate trimiteți și răspunsul la aceste întrebări la toată presa… Sau mai bine, direct DEMISIA, după un am de mandat dezastruos!”, concluzionează consiliera locală Roxana Iliescu.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XNu sunt fanul Roxanei Iliescu, dar despre Cocheci asta am auzit ca e manager slab rau de cand activa in privat. Inclusiv colegi de-ai lui din esanul 2 al USR se plang pe la nunti (cu multi useristi) ca e slab…
-
n-are cum, ca m-am gandit. ui’ ce ne zicea cu ceva vreme in urma frigz:
„În primul rând am schimbat managementul atât la STPT, cât și la SMTT, pentru a elimina relația toxică dintre conduceri. […] Această relație a făcut ca tocmai pe baza unui contract foarte ambiguu fiecare parte să aibă o altă viziune despre ce subvenții și ce compensații trebuie plătite de SMTT la STPT. Practic, aveam doi directori care se vedeau oarecum ca doi rivali. Situația trebuia rezolvată. Cei de acum conlucrează.
O altă măsură importantă este că am redus posturile la SMTT de la 64 la 21. Cu cei de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) am refăcut acest contract de delegare, astfel încât să nu mai existe ambiguități, deci nici certuri o dată pe lună. Asta înseamnă că din punct de vedere financiar există o bază mult mai bună pentru STPT”, a transmis marți primarul Timișoarei.”
-
Ce manager? Politruc pus in functii ce il depasesc. Rot asa si-a dovedit competenta si la AEM, de acum se chinuie aia sa isi revina .
„lipsa acută a personalului de bord”, „lipsa unui sistem de ticketing și monitorizare trafic funcțional”, „lipsa unui sistem ERP” 🤣😂🤣🤪 io zic ca prima problema e de departe cea mai importanta. da’ poate se rezolva prin prioritatea nr1 a usereistilor si anume “digitalizarea”. zic sa se monteze niste sisteme de conducere autonoma si gata!🤪 si hai cu erp-u si ticketingu, e o pita de mancat acolo😂
“Societate care, oricum, potrivit legii, ar fi trebuit să publice datele pe site-ul propriu” 🤣😂🤣🤪 pai mai roxana, tu nu ai priceput ca la #revolutiabuneiguvernari #transparenta NU e negociabila? tu ce-ai inteles din asta? vezi daca nu esti atenta la semantica🤣😂🤣🤪
#digital twin: un fel de #stati acasa
#cred ca pentru orasu de 15 minute nu ne tre chiar multe mijloace de transport in comun totusi🤣😂🤣🤪
#🤪