Teoretic, bulevardul Cetății este deschis inclusiv tramvaielor încă din luna februarie. Pentru că așa cer rigorile programelor de finanțare europeană, de abia pe 11 iulie a avut și conferința de finalizare a lucrărilor, termenul final de execuție fiind data de 30 iunie.
Deși contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în 2020, iar lucrările au început un an mai târziu, finanțarea europeană pentru acest proiect a fost obținută de abia la finele anului 2023. Atunci, împreună cu proiectul asemănător de pe Vidrighin, cele două proiecte, erau primele cu finanțare prin Programul Regional Vest 2021 – 2027.
„L-am început (proiectul – n.r.) înainte să existe această linie de finanțare, asta înseamnă că municipiul Timișoara a plătit acest proiect din fondurile proprii, 110 milioane de lei. A pornit cu puțin peste 70 de milioane, dar am ajuns, cu toate creșterile, la 110 milioane, bani pe care i-am putut finanța din bugetul local.
Este foarte important să înțelegem că tocmai pentru că suntem un oraș prosper, nu ne bazăm doar pe fonduri externe, putem să implementăm anumite proiecte pe cont propriu. Va fi și în viitor foarte important să avem o bază sănătoasă și venituri proprii să putem finanța proiecte mari, de anvergură.
Vreau însă să subliniez că prosperitatea Timișoarei, cu aceste fonduri de coeziune, depinde de o uniune europeană funcțională. Narativele anti-europene sunt un pericol pentru prosperitatea noastră”, a declarat primarul Dominic Fritz.
Valoarea totală a proiectului a fost de 110,8 milioane de lei, din care 66,6 reprezintă cofinanţarea Uniunii Europene, din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Regional Vest. Programul este gestionat de ADR Vest în calitate de Autoritate de Management.
Peste 6,5 milioane de călători pe tramvaiele 4 și 7 de la redeschiderea circulației pe bulevard
Fritz a vorbit și de reducerea poluării, dar și de popularitatea liniilor de tramvai 4 și 7, care circulă pe Cetății.
„De la reluarea circulației tramvaielor, avem peste 6,5 milioane de călătorii pe liniile 4 și 7 și aproape 16.000 de ture de tramvai. Sunt încrezător că tot mai mulți timișoreni vor utiliza transportul public verde și bicicleta pe măsură ce infrastructura va deveni tot mai calitativă”, a mai spus Fritz.
Despre impactul asupra transportului public a vorbit și Sorin Maxim, directorul ADR Vest. Acesta, însă, a insistat și asupra poluării reduse odată cu modernizarea bulevardului, aspect de care instituția condusă de el va mai ține cont la finanțarea viitoarelor proiecte.
„Ne bucurăm de faptul că primul proiect finalizat din fonduri europene prin Programul Regional Vest este o investiție care asigură pentru timișoreni un sistem de transport public modern și ecologic.
Cu toții ne dorim să ajungem cât mai repede acasă, la muncă sau la școală, să nu pierdem timp în trafic sau căutând locuri de parcare. Și doar prin astfel de investiții și măsuri transportul public poate deveni o alternativă reală, atractivă și durabilă la mobilitatea individuală, cu mașina proprie.
În plus, nu generează poluare, nu are impact negativ asupra mediului ceea ce înseamnă o îmbunătățire a calității vieții noastre, a tututor. De aceea, am investit și vom continua să investim în orașe mai verzi, care pun oamenii pe primul loc”, declară Sorin Maxim, directorul general al ADR Vest.
La conferința de presă de încheiere a participat și Ascanio Troiani, manager de program în cadrul Comisiei Europene. Acesta a spus că, deși la Bruxelles „poate că ne focalizăm prea mult pe indicatori”, aspectele legate de îmbunătățirea calității vieții prin proiectul de pe Cetății sunt evidente, astfel că proiectul „bifează toată căsuțele ca să fie considerat unul important al Uniunii Europene”.
Despre lucrările de pe Cetății
În cadrul proiectului de reabilitare a bulevardului Cetății, au fost modernizate linia de tramvai şi partea carosabilă, pe o lungime totală de 3,5 km şi au fost amenajate piste de biciclete, pe ambele părţi ale bulevardului, pe o distanţă totală de 2,88 km, nouă staţii pentru transportul public, cinci sisteme noi de bike-sharing și trei sisteme de management a traficului. Au fost prevăzute și măsuri de accesibilizare pentru persoanele cu dizabilităţi: locuri speciale de parcare, marcaj tactil, rampe de acces şi sisteme acustice a instalaţiilor de semaforizare.
Obiectivele generale ale proiectului au fost: creşterea vitezei medii de circulaţie, reducerea cheltuielilor de exploatare, întreţinere şi reparaţii, îmbunătăţirea siguranţei în circulaţie, a confortului pentru călători şi a parametrilor de mediu afectaţi de transportul public, precum şi reducerea duratei şi a costului transportului de călători. Obiectivele specifice, pe de altă parte, au fost reabilitarea liniei de tramvai, amenajarea de trotuare, piste pentru biciclete şi zone verzi, dar şi creşterea confortului şi siguranţei circulaţiei.
Contractul a fost semnat în septembrie 2020 cu PORR Construct, care s-a asociat cu alte șapte firme: Porr Bau GmbH (terț), Baicons Impex SRL, Imsat, Sanel, Swarco Traffic România, Manro SRL cu SC Pesit Rom SRL (subcontractanți). După ce în toamna anului 2020 s-a schimbat conducerea primăriei, au fost făcute și câteva modificări proiectului, iar lucrările au început de abia în iunie 2021.
Lucrările puteau fi gata încă de anul trecut, dar s-a așteptat semnarea contractului de finanțare pe noul program european. Aceasta s-a făcut în decembrie. Inaugurarea, când s-a repornit și circulația tramvaielor, a fost făcută în a doua jumătate a lunii februarie.
Trimite articolul
XHai cu Solventul!
Desore parcul copiilor si nefericitul zoo, nu intreb!