Pentru ca cele șapte vaporașe cumpărate de primărie să poată transporta însă călători pe Bega, trebuie să fie înființată și Administrația Căii Navigabile, care va administra tot sistemul de transport.
„Având în vedere că nu este înființată administrația de cale navigabilă, se impune transmiterea unei solicitări de înființare a unei regii autonome în subordinea Ministerului Transporturilor ca administrație de cale navigabilă a Canalului Bega, pe sectorul Timișoara – frontiera cu Serbia, având în vedere că planul de semnalizare, care este parte integrantă din regulamentul de navigație, este supus avizării și aprobării ulterioare de către autoritate”, se arată într-un proiect de hotărâre care va ajunge pe mesele consilierilor locali.
Ce spune Regulamentul de navigație și semnalizare pe Bega
Noul regulament, întocmit de RATT, reglementează, de fapt, circulația ambarcațiunilor în incinta Portului Timișoara, de la Uzina de Apă la Podul Modoș. Consilieri locali au fost de acord încă din primăvara anului 2015 ca RATT să administreze sistemul municipal de transport naval pe Bega, dar pentru ca ambarcațiunile să circule este nevoie de un regulament, precum și de semnalizarea canalului.
Navigația în Timișoara este permisă tuturor navelor, indiferent de pavilionul acestora, care navighează independent sau în convoi, cu condiția respectării regulamentului, odată ce acesta va fi aprobat. Supravegherea și dirijarea navigației pe canale navigabile se efectuează de către OCT – Oficiul de Căpitănie Timișoara din cadrul Căpităniei Zonale Drobeta Turnu Severin a Autorității Navale Române, aflată sub subordonarea Ministerului Transporturilor, care îndeplinește funcția de autoritate în domeniul siguranței navigației pe Canalul Bega –, prin reprezentanții săi, ale căror dispoziții sunt obligatorii pentru toți conducătorii de nave.
Conform regulamentului, navigația pe Bega se efectuează cu ambarcațiuni de agrement și nave fluviale, care nu pot fi mai lungi de 65 de metri, mai late de 8,2 metri și trebuie să aibă un pescaj (n.r. adâncimea de cufundare în apă) maxim de 1,20 m.
„Pe Canalul Bega pot naviga navele a căror suprastructură permite trecerea pe sub poduri. Între frontiera cu Serbia și km 112+500 înălțimea maximă de la linia de plutire până la cel mai înalt punct al navei este de 5,7 metri, între km 112+500 și 115+600 înălțimea maximă este de 4,3m, iar între km 115+600 și km 118+350 înălțimea maximă este de 2,6m. Orice navă care navighează pe Bega nu poate fi încărcată peste pescajul dat și avizat de OCT – Oficiul de Căpitănie Timișoara. La ape mici, navigația pe Bega va fi asigurată pentru un pescaj de 1m”, se arată în regulament. În caz de vânt sau furtună puternică este interzisă trecerea ambarcațiunilor pe sub poduri, iar navigația pe canalul Bega este interzisă pe timp de ceață groasă sau lipsă totală de vizibilitate.
Pe Bega pot naviga și convoaie, dar în amonte nu pot merge decât trei corpuri goale sau încărcate, iar în aval doar 2 corpuri goale sau încărcate. Nu este permisă navigația convoaielor remorcate.
Noul regulament spune că se poate circula pe Bega și cu nave cu propulsie, dar pescajul maxim trebuie să nu depășească 1,2m, pentru a nu provoca valuri care să degradeze malurile sau digurile canalului.
Viteza maximă la vaporașe este de 12 km/h
Ambarcațiunile care transportă pasageri vor avea o viteză maximă de 12 km/oră, iar remorcherele și împingătoarele una de 10 km/oră. La trecerea pe sub poduri, viteza maximă admisă este de 5 km/h.
În ceea ce privește șalupele sau ambarcațiunile cu motor, acestea vor putea circula cu o viteză mai mare, dar cu o condiție: să nu facă valuri mari care să degradeze malurile sau digurile numai de la km 111+300 înspre aval.
Canalul va fi semnalizat cu indicatoare, pentru a se ști exact ce reguli trebuie să respecte cei care conduc ambarcațiunile, în unele zone fiind puse și restricții de viteză. Acestea vor fi impuse acolo unde apa produce eroziunea malurilor și a digurilor și vor fi marcate pe malul stâng cu un semnal corespunzător, care va fi luminat pe timpul nopții cu o lumină albă.
Pe tot parcursul canalului, balizajul va arăta limitele, direcția și adâncimea căii navigabile, urmând să fie semnalizate și obstacolele și construcțiile care se găsesc în Bega.
„În principiu, balizajul de pe maluri și cel flotant funcționează continuu, de la topirea ghețurilor și până când canalul este prin din nou de ghețuri”, se mai arată în regulament.
Acesta mai spune și că este interzis pescuitul cu plase pentru pescuit de la Uzina de Apă până la Podul Modoș.
Odată ce va fi pornit transportul public pe Bega, în vaporașe nu pot urca mai mulți pasageri decât este permis. De asemenea, dacă încărcătura pe puntea navei depășește nivelul stabilit, trebuie să se verifice stabilitatea acesteia. Ambarcațiunile care au înclinarea transversală mai mare de 40º nu pot naviga pe canal.
Regulamentul supus spre aprobare spune foarte clar și în ce condiții se pot face depășiri pe Bega, dar și ce sunete trebuie să emită fiecare navă în anumite situații.
Noul regulament are 11 capitole, inclusiv și prevederi legate de mediu, de semnalizare sonoră sau luminoasă. Un sunet lung înseamnă „Atenție!”, un sunet scurt înseamnă „Vin la tribord”, două sunete scurte înseamnă „Vin la babord”, trei sunete scurte „Mașina pe marș înapoi”, patru sunete scurte „Sunt în imposibilitate de manevră”, o serie de sunete foarte scurte înseamnă „Pericol iminent de abordaj”, sunete lungi repetate înseamnă „Semnal de Pericol”, iar bătăile de clopot înseamnă că o navă este în pericol și cere ajutor.
Regulamentul de navigație și semnalizare pe Canalul Bega a fost întocmit de ing. Matilda Tichie și Cristina Schmidt.
Aici puteți analiza regulamentul, care va fi supus spre aprobare în Consiliul Local Timișoara și apoi va fi trimis către Ministerul Transporturilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!