Aleșii locali au votat, miercuri, proiectul care cuprinde noul regulament de funcționare al Piețe SA, dar și tarifele pentru piețari. Regulamentul aprobat va fi valabil doar 90 de zile, după care o versiune a lui îmbunătățită va intra în vigoare, la propunerea consilierului local Ștefan Sandu (PNL).
Totodată, a fost aprobată delegarea gestiunii activităților din piețele timișorene către Piețe SA, prin gestiune directă, aceasta fiind una dintre societățile aflate în subordinea Consiliului Local Timișoara, care totodată este și operator economic specializat.
Pentru următorii zece ani, Piețe SA va gestiona toate piețele agroalimentare, atât cele cu caracter permanent, cât și cele volante. A fost stabilit și nivelul minim al redevenței:
- Redevența lunară: 177,102 lei fără TVA
- Redevența anuală: 2.125,227 lei fără TVA
Tarife
Pentru închirierea unei mese mici, piețarii vor plăti 25 de lei pe zi. Pentru una mare, tariful este de 50 de lei pe zi. Pentru folosirea vitrinelor frigorifice, aceștia vor scoate din buzunar 30 de lei pe zi, pentru fiecare în parte.
În Piața Mehala, taxa pentru vânzarea din mașină va fi 60 de lei pe zi. În Piața Volantă Stadion, prețurile variază între 220 și 440 de lei lunar. În Piața Iosefin, pentru închirierea unui spațiu, piețarii vor achita 100 de lei/mp, lunar.
Tarifele pot fi verificate AICI.
Noul regulament, valabil 90 de zile
Regulamentul de serviciu, organizare și funcționare a piețelor din proprietatea Municipiului Timișoara, valabil în următoarele trei luni, poate fi consultat AICI.
În regulament sunt cuprinse piețele agroalimentare, piețele volante, piețele volante sezoniere, piețele mixte și piața de gros.
„Am parcurs materialul prezentat și am mari îndoieli că ceea ce ni se propune corespunde nevoilor timișorenilor și producătorilor din regiunea noastră. De aceea, aș avea un amendament care să prevadă că Regulamentul de funcționare a al piețelor, în speță Anexa 4, să aibă o valabilitate de 90 de zile în forma în care o adoptăm astăzi (n.r. – miercuri), urmând ca în această perioadă să existe consultări inclusiv cu cei de la Piețe, consilieri locali, Poliția Locală astfel încât să ajungem la o formă care să confere celor de la Piețe S.A. modalitatea de a-și îndeplini calitatea de a executa un serviciu în beneficiul timișorenilor.
Practic, Piețe S.A. trebuie să ofere acest serviciu timișorenilor, nu este o societate comercială pură, care trebuie să obțină în primul rând profit. Trebuie să asigure prezența pe piață a produselor autohtone, iar pe de altă parte, Timișoara fiind un oraș cu putere mare de cumpărare și cu nevoi foarte mari, poate să fie un real suport pentru producătorii agricoli din regiune. De aceea trebuie să ne gândim și la aceștia pentru că avem o responsabilitate față de aceștia”, a spus consilierul local Ștefan Sandu (PNL).
Acesta a adus în discuție și evaziunea fiscală pe care unii piețari o practică.
„Dacă toate acestea le cumulăm cu situația prezentată de ANAF cum că în regimul importului de legume și fructe există cea mai mare evaziune fiscală din țară, cred că sarcina noastră de a sprijini producția locală și prezența pe piață a produselor autohtone este cu atât mai importantă. Accept că trebuie trecut acum proiectul, dar cred că forma actuală trebuie modificată și cred că un termen de trei luni este suficient ca să putem veni în fața timișorenilor cu un alt mod de a vedea piețele orașului, cu un alt mod de organizare și sprijin concret pentru producătorii din regiunea noastră. De aceea, propun ca Anexa 4 (n.r. – regulamentul) să aibă o valabilitate de 90 de zile”, a adăugat consilierul local.
Al doilea amendament propus de acesta s-a referit la eliminarea temporară din Regulament a celor trei piețe volante care nu sunt definite, după părerea sa. Este vorba despre Piața volantă Traian, Piața volantă Dâmbovița și Piața volantă Libertății.
Ștefan Sandu a propus adoptarea, anul viitor, a unei alte hotărâri de consiliu local prin care să se înființeze noi piețe volante.
„Din punctul meu de vedere, locațiile Traian și Dâmbovița sunt necesare și le putem aproba în primăvara anului viitor. Piața Libertății, chiar dacă este o inițiativă bună în perspectivă, cred că nu-și are locul în 2023. Fiind Capitală Culturală Europeană, vor fi multe evenimente culturale în acel perimetru și cred că despre piața din Libertății (n.r. – volantă) ar trebui să discutăm din 2024”, a afirmat Sandu.
Ambele amendamente formulate de consilier au fost votate de colegii săi, la fel și proiectul de hotărâre privind piețele din Timișoara aflate în administrarea municipalității.
Piețele din Timișoara vor putea funcționa numai în baza unor autorizații de funcționare eliberate de către autoritățile cu atribuții în domeniu. Societatea Piețe SA va fi obligată să analizeze sesizările primite de la administratorii de piețe și de la cetățeni, și să le aducă la cunoștință primarului și Consiliului Local, împreună cu măsurile propuse. În plus, va propune măsuri de sancționare a personalului din cadrul piețelor „care prin comportamentul avut aduc atingere imaginii primăriei şi relaţiei cu cetăţenii şi utilizatorii pieţelor”, se arată în Regulament.
Cei care vor vinde în piețele din Timișoara au următoarele drepturi:
- să se poată informa facil asupra tarifelor practicate în piaţă;
- să aibă asigurată posibilitatea de a închiria de la administraţia pieţei cântare verificate metrologic;
- să aibă acces gratuit la cântarul de control;
- să poată practica prețurile pe care le consideră optime pentru mărfurile pe care le comercializează;
- să aibă acces la toate serviciile oferite de administraţia pieţei;
- să fie informat asupra perioadei şi orarului de funcţionare a pieţei;
- alte drepturi prevăzute de actele normative incidente.
Comercializarea în piețele volante a produselor provenite din import sau care nu sunt cuprinse în obiectul de activitate al pieței, comercializarea produselor agroalimentare expuse pe sol sau folosirea unor ambalaje neigienizate se numără printre contravențiile care pot fi sancționate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!