Doi reprezentanți ai Comisiei Europene – Krzysztof Kasprzyk, șeful adjunct al Unității pentru România și Croația din cadrul Direcției Generale pentru Politică Regională și Urbană, și Alexandru Coca, manager de program în cadrul DG Regi – au vizitat miercuri, 22 mai, unul dintre proiectele implementate prin noul Program Regional Vest 2021 – 2027: cel de reabilitare a liniilor de tramvai și de modernizare a tramelor stradale pe Bulevardul Cetății.
Proiectul a fost implementat de Primăria Timișoara și gestionat de Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Vest, reprezentanții celei din urmă chiar însoțind șefii europeni pe bulevardul reabilitat.
Proiecte de 300 de milioane de euro prin PR Vest
Până în prezent, potrivit celor de la ADR Vest, în cadrul Programului Regional (PR) Vest au fost lansate 13 ghiduri de finanțare și au fost depuse 211 proiecte. Acestea acoperă aproape 26% din alocarea nerambursabilă a programului, care este de 1,16 miliarde euro. Valoarea nerambursabilă a proiectelor depuse este de 301.229.062 euro.
La sediul ADR Vest au fost discutate inclusiv primele concluzii ale acestui program.
„Ne bucură faptul că, în contextul vizitei la Timișoara, am avut onoarea să îi găzduim pe domnii Krzysztof Kasprzyk și Alexandru Coca pentru o întâlnire tehnică aplicată și o discuție privind evoluția Programului Regional Vest în ansamblul său. Am analizat progresul programului, am vorbit despre viziunea pe care o avem privind noile proiecte, despre proiectele etapizate care continuă, despre inițiativele inovative pe care le are în vedere Comisia Europeană.
Acest program reprezintă o mare responsabilitate pentru noi, pentru că ei ne-au investit cu multă încredere, au încredere în capacitățile noastre și în această nouă abordare descentralizată care începe să producă rezultate și se așteaptă ca noi să performăm în calitate de Autoritate de Management”, a declarat directorul general al ADR Vest, Sorin Maxim.
Proiectul de pe Cetății, primul finalizat pe noul program al ADR Vest
Deși contractul pentru execuție a fost semnat încă din 2020, pe când era în plin avânt Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020, finanțarea europeană a fost oferită de abia la finalul anului 2023, când a și fost semnat unul dintre primele contracte de finanțare pe noul program.
Astfel, în 2024, bulevardul Cetății a devenit primul proiect finalizat pe noul PR Vest 2021 – 2027. Acest lucru a fost remarcat și de reprezentanții Comisiei Europene.
„Am văzut primul proiect finalizat și suntem foarte bucuroși, chiar dacă din punct de vedere financiar el încă nu s-a închis, am văzut că lumea folosește deja liniile de tramvai și că lucrurile arată bine. Ca reprezentanți ai Comisiei Europene, suntem foarte bucuroși să vedem rezultatele. Este și neașteptat, pentru că este primul proiect pe care îl vedem finalizat în România în noul ciclu de finanțare.
Am apreciat faptul că anumite părți ale proiectului sunt integrate bine, de exemplu coșurile de gunoi pentru colectare selectivă, ceea ce nu este neapărat o normă în toate stațiile de transport. Am văzut că proiectul este conectat cu cele din perioada anterioară și este bine integrat în strategia generală a orașului.
De asemenea, am discutat o mulțime de chestiuni tehnice și planuri de viitor ale Autorității de Management, și vedem că programul este pe drumul cel bun, am discutat despre soluții inovative care pot fi folosite în diferite sectoare, despre îndeplinirea țintei de absorbție – am primit asigurări în acest sens și suntem foarte optimiști, a fost o discuție foarte bună și practică”, a concluzionat Krzysztof Kasprzyk în urma întâlnirii de la sediul ADR Vest.
Aprecierile venite de la reprezentanții Comisiei Europene îi bucură și pe cei din Primăria Timișoara, instituția care, de altfel, a și realizat lucrările.
„Șantierul de pe Cetății l-am început și dus mult timp doar cu bani din bugetul local. Și nu a fost ușor. Așa că atunci când s-a dat drumul la noul Program Regional Vest am fost primii care am depus și primii care am contractat fondurile și așa am terminat Cetății. Mă bucur că rezultatele sunt apreciate. Timișoara se dezvoltă datorită banilor europeni”, a zis și primarul Dominic Fritz.
Vă reamintim, proiectul de modernizare a bulevardului Cetății a prevăzut amenajarea a 1,57 de kilometri de linie dublă de tramvai, a 25.800 de metri pătrați de carosabil (câte două benzi pe sens), a 12.300 de metri pătrați de trotuare, a 3.600 de metri pătrați de piste de biciclete (pe ambele sensuri), a 20.500 de metri pătrați de spațiu verde și a zece stații de tramvai.
Contractul pentru execuția lucrărilor a fost semnat în septembrie 2020 cu PORR Construct, care s-a asociat cu alte șapte firme: Porr Bau GmbH (terț), Baicons Impex SRL, Imsat, Sanel, Swarco Traffic România, Manro SRL cu SC Pesit Rom SRL (subcontractanți). După ce în toamna anului 2020 s-a schimbat conducerea primăriei, au fost făcute și câteva modificări proiectului, iar lucrările au început de abia în iunie 2021, de când s-a și oprit circulația tramvaielor. Tramvaiele au revenit pe bulevardul reabilitat din februarie 2024.
Trimite articolul
XCe frumos! Oare, si-au facut poze cu buruienile din preajma intersectiei cu Cal. Bogdanestilor? Acolo este o adevarata oaza de plante salbatice, inalte de pana la 20cm.
Poate face si Fritz un selfie acolo…
-
Plante salbatice de 20 de cm, adica aproape de o palma?
Oau ce dezastru … te-ai zgariat la gleznute, domnisorule andreivladpopa?
Felicitari Dominic ! Traiasca UE ! Fara UE eram langa Korea de nord
-
Soferu, proiectul de modernizare a Bv. Cetatii, a fost semnat de actualul primar? Intreb si eu! Daca proiectu modernizari a fost facut prin fonduri europene, era obligat sa incepa si sa finalizeze lucrarea, pentru ca daca nu incepeau lucrarea, te luau la intrebari si iti impunea sa dai si banii inapoi. Cel putin asa stiu eu. Si iti spun si de ce asa cred eu, deoarece pe timpul lui Robu, pe care l-am injurat, recunosc, Timisoara era toata santier, pana cand am inteles ca trebuiau sa inceapa toate lucrarile de pe proiecte ca altfel trebuiau dati banii inapoi. Asa ca nu-l mai ridica in slavi pe actualul primar.
-
Nu era pe fonduri europene, a fost facut din bugetul primariei. A fost trecut pe fonduri europene abia acum.
-
Pe fonduri europene,PNRR
-
-
Ati masurat si benzile? In urma genialelor modificari ale lui Fritz acest bulevard e mai degraba un drum comunal. De ce nu scrieti si cate fonduri europene a pierdut? Nu stiu cum puteti sustine un politician atat de incompetent si de ipocrit, preocupat doar de postarile pe social media.
-
Benzile sunt exact ca cele de pe Ripensia si cele de pe Tache Ionescu , portiunea de la Politie pana la P-ta Badea Cartan, alea facute in timpul domniei Robulene!
-
Sau pe Parvan. Sau pe Calea Timisoarei din Giroc. Se pare ca pe drumurile facute de mafiotii lor nu mai conteaza latimea benzilor…
-
-
Alo, chiar pe tion e articolul unde scrie ca proiectul avea latimea asta aprobata de pe vremea lui Robu/Diaconu, nu s-a modificat nimic: https://www.tion.ro/stirile-judetului-timis/bogdanestilor-drum-comunal-cu-doua-benzi-acuza-liberalii-dimensiunea-actuala-apare-si-in-documentele-fostei-administratii-1823675/
-
Lași frumos mașina și mai mergi și pe jos. Auzi la el se plânge că nu îi intră ligheanul ăla cu motor pe bandă, că el a trebuit să își ia cea mai mare și cea mai scumpă mașină ca multi alții. Mașinile mici îs pentru fraieri și săraci nu?
Deci proiecte depuse un sfert din bugetul de 1.16 mld eur. Si din acest 1 sfert se vot aproba doar o mica parte, pentru ca sunt prost facute. Pai si in ritmul acesta cum sa mai mergem inainte??? Adica UE iti ofera 1.16 mld si tu nu esti in stare sa depui proiecte nici pt jumatate din suma, in conditiile in care noua administratie a facut noi angajari la fonduri europene
si a mutat departamentul in sediu nou? Proiectele de pe Cetatii si Bogdanestilor oricum erau depuse de fosta administratie, doar ca finantarea europeana a foat pierduta de actuala pentru intarzierea in implementare (din cauza modificarilor facute in proiect printre care si ingustarea benzilor auto, precum si incompetentei in a organiza licitatii pentru executie). Pacat de acest oras minunat cu o zestre arhitecturala ce rivalizeaza cu orice alt oras european, mult peste oricare dintre orasele din Romania ca nu are parte de o administratie pe masura. Rusine celor care administreaza orasul. Arata ca unul parasit in care investitiile in infrastructura sunt la pamant iar cele ce tin de salubrizare si spatii verzi sunt mult sub nivelul marii!
-
Razvanele, tata, se vede ca nu pricepi mare lucru din fondurile UE.
PS: Valabil si pt ailalti postaci. -
Când a fost aprobată lățimea tramei stradale de 2,75 metri?
În ciuda celor reclamate de liberali, de fapt, pe Bogdăneștilor, indicatorii tehnico-economici fuseseră aprobați în 2019, deci pe vremea administrației Robu. Atunci, s-a stabilit și ca lățimea tramelor stradale să fie de 2,75 metri, totul purtând semnătura lui Culiță Chiș.
https://www.tion.ro/stirile-judetului-timis/bogdanestilor-drum-comunal-cu-doua-benzi-acuza-liberalii-dimensiunea-actuala-apare-si-in-documentele-fostei-administratii-1823675/-
si a latit sau nu “administratia” frigz trotuarele si pistele de bicicleta? vezi si tu pe net cum se laudau😂🤣😂🤪 prin aprilie 2021.
-
-
Bai, dar iar incepeti cu latimea benzilor. Si tu, si ala de mai sus. Voi chiar nu vreti sa intelegeti ca latimea benzilor a fost stabilita de ADR vest, cand a fost aleasa aceasta varianta care include spatiu mai generos pentru pietoni si biciclisti? Nu e ceva ce Fritz a decis, asa s-a aprobat.
Cat despre bugetul ADR Vest, exercitiul financiar merge pana in 2027, deci e suficient timp pentru proiecte. Bani sa fie. -
O singură întrebare: câte imobile istorice, cărora le plângi de milă, s-au renovat în cei OPT ani de mandat ai robului? Doar dacă trăiești în țara orbilor nu vezi cum arată Piața Operei acum față de cum arăta cu 4 ani în urmă.
-
Nu sunt orbi…sunt robi (aducatelea fan Robu)!
Centru arata bine, Unirii la fel, libertatii inceoe sa prinda contur si incep miscarile si in Maria!-
dap, frigz a renovat si casa brück, si muzeul de arta, si biserica sarbeasca si domul, si politehnica, a facut si pietonala si cate si mai cate… cred ca tot fritz a daramat si acvariul! o adevarata capacitate frigz asta.
dap, userismul e o boala.-
Mai Pristanda, singura clădire renovată de Robu e cea din spatele primăriei vechi, în rest două pasaje. În 8 ani !
-
si prostia lui dap la fel.
-
@xxx, mai userica, voi chiar nu puteti intelege nimic? alalaltu’ se buc.ura ca
“Centru arata bine, Unirii la fel, libertatii inceoe sa prinda contur si incep miscarile si in Maria!”
dupa care facea misto de fanii “orbului”. dupa care eu am scris ca frigz nu are niciun merit in cum arata centrul.dap, e greu sa intelegi ceva cand treaba ta e sa postezi de zor pro partidul neomarxist.
-
-
-
-
Latimea e cea aprobata de pe vremea lui Robu: https://www.tion.ro/stirile-judetului-timis/bogdanestilor-drum-comunal-cu-doua-benzi-acuza-liberalii-dimensiunea-actuala-apare-si-in-documentele-fostei-administratii-1823675/