Război deschis între Primăria Timișoara și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș. După scandalul cu trotuarele „șotron” din centru, pentru care s-a deschis deja un dosar penal, primăria scoate din sertare mai multe proiecte. Ultimul: pentru reabilitarea Podului Mihai Viteazu, pe care se instituie începând de marți, 19 mai, mai multe restricții de circulație.
Restricții de viteză și tonaj
Nu va fi voie cu mașini mai grele de 13 tone, iar șoferii vor fi nevoiți să circule cu cel mult 30 km/h. În plus, podul poate fi traversat de un singur autobuz, troleibuz, camion în același timp.
„Referitor la obiectivul de investiții «Reabilitare Podul Mihai Viteazu Timișoara, jud. Timiș», contract de prestări servicii nr. 124/9.08.2017 încheiat cu SC Pod-Proiect SRL, precizăm următoarele:
Începând cu data de 19.05.2020 se instituie următoarele măsuri pe acest pod:
– Introducerea restricțiilor de tonaj, care vor limita la 13 tone maximum greutatea sarcinii pe osie a autovehiculelor care circulă pe pod;
– Introducerea restricțiilor de viteză, care vor limita la 30 km/h viteza de circulație a autovehiculelor care circulă pe pod;
– Introducerea restricțiilor privind numărul autovehiculelor grele (autobuze, troleibuze, autocamioane) astfel încât pe pod să nu
circule mai mult de un singur autovehicul greu.Aceste restricții au fost luate în baza expertizei tehnice din care rezultă că Podul Mihai Viteazu se degradează pe zi ce trece, astfel încât aceste degradări să nu se accentueze și, astfel, să fim nevoiți să interzicem total circulația pe acest pod, fapt care ar constitui o catastrofă pentru traficul din Municipiul Timișoara”, se arată într-un comunicat semnat de Culiță Chiș, șeful Direcției Generale de Drumuri din cadrul Primăriei Timișoara.
Primăria, apărătoarea bicicliștilor?
De menționat că, așa cum recunosc și cei din primărie, proiectul pentru reabilitarea Podului Mihai Viteazu a fost pornit încă din 2015. Cinci ani mai târziu nu s-a reușit finalizarea documentației. Specialiștii din primărie spun că ei vor să facă musai piste de biciclete, iar cei de la Direcția pentru Cultură nu i-ar lăsa să facă podul mai lat și să amenajeze piste de biciclete.
„Precizăm faptul că această investiție a fost demarată încă din anul 2015, fapt pentru care nici în ziua de azi nu am primit niciun aviz de la Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, după mai multe discuții/ întâlniri dintre proiectanți, reprezentanții direcției și ai Primăriei Municipiului Timișoara. Mai mult decât atât, în data de 24.04.2020, am primit respingerea acestui proiect de către Direcția Județeană pentru Cultură Timiș.
Precizăm faptul că, după 3 ani de discuții, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a propus reabilitarea podului cu sistem de 4 benzi și trotuar de 1 metru, lucru ce nu poate fi acceptat de Direcția Generală Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități, deoarece în tema de proiectare se specifică clar că extinderea podului se face la 4 benzi, trotuare, piste de biciclete (nu așa cum se susține de către Direcția Județeană pentru Cultură Timiș că s-a solicitat extinderea la 6 benzi de circulație).
Mai mult decât atât, s-a solicitat un studiu pluridisciplinar, studiu care, potrivit proiectantului general, reprezintă o documentație vastă care urmărește respectarea principiilor adoptate de Carta de la Copenhaga 2002: principiul echilibrului teritorial, integrarea potențialului local în strategiile pentru dezvoltare urbană; adoptarea perspectivelor durabile pe termen lung; coordonarea strategiilor de dezvoltare urbană și sprijinirea parteneriatelor între sectorul public și privat”, mai spune Culiță Chiș.
Cine gonește proiectanții?
Războiul cu trotuarele „șotron” se mută, așadar, pe alte proiecte, iar cei din primărie îi acuză pe oficialii Direcției pentru Cultură că gonesc proiectanții de la licitațiile municipalității.
„Având în vedere cele de mai sus, este lesne de înțeles de ce niciun proiectant nu mai vrea să lucreze cu instituția noastră pentru proiectele care se află în zona de monumente (spre exemplu obiectivul Realizare strada de legătură dintre Popa Șapcă și Calea Aradului, s-a repetat procedura de achiziție de 5 ori, fără a avea vreo ofertă)”, mai informează șeful Direcției de Drumuri din cadrul PMT.
Plângere pentru abuz în serviciu și punerea în pericol a timișorenilor
Culiță Chiș spune că a depus deja o plângere prealabilă la Ministerul Culturii și urmează să se adrese instanțelor de judecată. Mai mult, va acuza conducerea Direcției pentru Cultură de abuz în serviciu și punerea în pericol a timișorenilor.
„Din aceste considerente, precizam că am formulat și depus plângere prealabilă la Ministerul Culturii și la Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, în data de 18.05.2020, urmând a ne adresa instanțelor de judecată, și, mai mult decât atât, astăzi vom demara procedura de sesizare a organelor de cercetare penală pentru abuz în serviciu și pentru punerea în pericol a cetățenilor care circulă prin Municipiul Timișoara, direcția noastră neputând lua măsurile de reabilitare și consolidare a podului. Toate documentele, corespondența, sunt publice pe site-ul instituției noastre”, conchide Culiță Chiș, Direcția Generală D.P.P.R.U.
Potrivit reprezentanților primăriei, proiectul presupune extinderea la patru benzi, cu trotuare și piste de biciclete pe trotuar. Ar fi trei variante de refacere, dar niciuna n-ar fi fost pe placul comisiei. Numai că podul are, cel puțin practic, patru benzi de circulație, iar loc pentru piste de biciclete nu este. Tocmai de aceea primăria vrea să-l lărgească.
Pod-Proiect SRL, cu sediul în Iași, a avut la dispoziție șase luni pentru a întocmi documentația necesară pentru reabilitarea Podului Mihai Viteazu. Contractul semnat cu primăria încă din 9 august 2017 a avut o valoare de 52.360 de lei cu tot cu TVA, echivalentul a 10.000 de euro.
Varianta Direcției pentru Cultură
Potrivit directorului Direcției pentru Cultură, nu se acceptă modificarea Podului Mihai Viteazu pe lățime, pentru că ar însemna distrugerea lui. Iar primăria vrea să extindă podul cam cu doi metri pentru două piste de biciclete.
„Nu acceptăm modificarea podului pe lățime, pentru că asta înseamnă practic distrugerea podului. Că sunt șase benzi (cu tot cu pistele de biciclete pe ambele sensuri – n.r.), că sunt benzi de biciclete… Nu dăm jos parapetele podului istoric numai ca să facem un metru de piste de biciclete. Ei propun ca, pe aceeași structură, să adauge nu știu câte benzi. În acest moment sunt patru benzi și două trotuare. Ei mai vor și două piste de biciclete. Vor să dea jos parapetele, să lățească podul și să facă, practic, alt pod”, a explicat Sorin Predescu pentru tion.
El acuză primăria că nu vrea să reabiliteze podul, ci să facă alt pod. Mihai Viteazu se află într-o zonă protejată. S-ar merge pe modelul celor două treceri peste Bega din Iosefin.
„Răspunsul simplu este «nu». Ei nu vor să repare podul, vor să facă altul. În loc să vină să spună că vor să reabiliteze podul, lucru cu care suntem de acord, vin și spun că vor să facă alt pod, mai lat. «Dacă nu sunteți de acord, atunci nu reabilităm podul», aceasta este logica. Ca să poți face și piste de biciclete trebuie să-l lățești cu vreo doi metri. Dar asta înseamnă că strică tot podul, care este în zonă protejată”, mai spune Predescu.
„Nimeni nu va fi de acord vreodată ca acel pod să fie demolat numai că vrea cineva două piste de biciclete”
Proiectul primăriei nu este respins de Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, ci de Comisia Zonală a Monumentelor Istorice, instituită prin ordin de ministru. Din componența ei fac parte arhitecții-șefi ai județelor, precum și personalități sau specialiști și experți atestați în domeniu.
Directorul Direcției pentru Cultură Timiș, cu care primarul Timișoarei are deja un război deschis pe rețelele sociale, pornit mai ales de la trotuarele „șotron” din centru, nu face parte din comisie. Comisia Zonală 12 are sediul la Timișoara și cuprinde județele Timiș, Arad, Hunedoara și Caraș-Severin.
„Respingerea lățirii podului este făcută prin Comisia Zonală de Monumente. Nimeni nu va fi de acord vreodată ca acel pod să fie demolat, numai pentru că vrea cineva să facă două piste de biciclete. Este absurd. Este problema lor că nu vor să repare podul. Partea de siguranță este problema primăriei. Pe partea de extindere li s-a spus că de extins nu se poate extinde”, a completat șeful Direcției pentru Cultură.
Cât despre plângerile penale, Sorin Predescu spune că rolul instituției pe care o conduce este să păstreze arhitectura orașului. El sugerează primăriei să facă un pod separat pentru bicicliști.
„Pot să facă plângeri penale câte vor. Treaba noastră, ca direcție de cultură, este să păstrăm arhitectura orașului. Dacă vor să facă piste de biciclete, să pună două benzi pentru mașini. Atâta este podul de lat, mai lat nu. Vrei să faci alt pod? Fă alt pod, nu a zis nimeni să nu faci. Suntem de acord cu refacerea podului, așa cum este el acum. Nu permitem schimbarea geometriei podului, pentru că, fiind un pod istoric, trebuie să rămână în forma în care este. Poți să faci un pod de biciclete mai spre universitate, dacă vrei”, a conchis Sorin Predescu.
Podul Mihai Viteazu sau Podul Tinereții, numit în trecut Podul Mitropolit Andrei Șaguna sau Podul Episcopal, este unul dintre cele trei poduri din Timișoara care fac legătura între cartierele Cetate și Elisabetin. A fost ridicat în anul 1913, cu scopul de a înlocui vechiul pod de lemn ce data din 1718. Podul Mihai Viteazu are o lățime de zece metri, trotuarele fiind de câte doi metri și jumătate. Pe el ar fi trebuit amplasate busturile a patru episcopi catolici, dar din cauza izbucnirii războiului, sculptorul care trebuie să realizeze operele de artă a plecat cu banii, fără să onoreze comanda.
Trimite articolul
XDomni care lucrează la monumente sunt niste inculți… Protejare un monument nu înseamnă să nu adaugi ceva care aduce îmbunătățiri…
-
Inteligentule, acea “adaugare” presupune darmarea partii larerale a podului! Pana sa judeci capacitatile intelectuale ale celor de la monumente, poate mai pui mana pe o carte de gramatica:)
-
@ Amico Friz
Caută pe Internet articolul unde se mentionează dorința primarului cu privire la “reabilitarea” podului Mihai Viteazul!Primarul a vrut să “lățească” acest pod prin adăugarea pe fiecare parte a unor pasarele din sticlă iluminate cu beculețe colorate…
Crezi că aceste “adăugiri” propuse de primar sunt îmbunătățiri ?
-
După ce scrieți, se înțelege că nu v-ați plimbat in lume…
-
-
Citind primele randuri din articol mi-a venit in cap intrebarea: de ce nu fac un pod nou, langa, doar pentru pietoni si biciclisti. Cand am avansat cu articolul, am vazut ca de fapt asta a spus si directia de cultura. Asta inseamna ca este o solutie logica si normala, daca iti vine clar si repede in cap. Numai ca iti trebuie ceva in cap, in afara de aer, ca sa vii cu solutii, iar capul lui robu si a adeptilor lui e plin doar cu aer!
Daca proiectul a fost contractat din august 2017 cu termen de 6 luni, inseamna ca in februarie 2018 trebuia sa fie gata si depus la monumente. Astepti 2 luni dupa aviz, iese negativ, mai ai 1, 2, 3 discutii, mai trec 6 luni, vezi ca nu se permite, modifici proiectul fara piste si in octombrie 2018 trebuia sa fie varianta finala a proiectului. Il scoteai la executie si pana acum trebuia sa fie gata.
In paralel in octombrie 2018 scoteai la licitatie proiectarea la podul separat de biciclisti, care o aveai sa zicem prin aprilie 2019, il scoteai la executie cu termen mai scurt ca e mic si poate acum il aveai gata si pe ala.
Si uite asa astazi poate erau amandoua problemele REZOLVATE! Eu cred ca asa ar fi facut un Bolojan! Dar un robulete pune flori in piata pe pandemie si zice ca aia e realizare. Dar hey, nu s-a ales de unul singur primar, mai are si multi prosti care il doresc!
Ca biciclist mi se pare de-a dreptul absurda situatia.
Pe Popa Sapca unde au facut ditamai strada dupa ce au taiat copacii nu e loc de piste de biciclete si ne inghesuie pe un trotuar si ala amarat, alaturi de pietoni. Pe podul asta, pe care eu il consider parte integrala din imaginea Timisoarei atunci cand ma gandesc la acest oras, pentru 20 de metri nu se pot lasa bicicletele pe sosea sau pe trotuar, ci vor neaparat sa darame partea cea mai vizibila din pod. Oare ce gandire au oamenii astia si cum ajung la aceste minunate concluzii?
PS: eu as face 2 benzi auto dar asta e deja SF la gandirea din Timisoara circa 2020.
-
Corect. Cum se negociaza de ani de zile trotuarul intre biciclisti si pietoni pe acest pod, se mai poate lejer 50. Poate scapam pana atunci de traficul auto.
Văzând de ce este în stare Primăria cu cele două poduri din Iosefin și eu aș fi extrem de precaut în a aproba o “lărgire”.
-
Podul are 10 metri, din care 2,5 sunt trotuarele. Adica astia de la judeteana au tupeul sa pretinda ca podul este deja si ramane pe patru benzi?
Podul ala e chiar asa o mare opera de arta de nu poate fi adus la zi pentru nevoile reale ale orasului? Cand vorbim de o cladire, pot intelege dorinta de a pastra arhitectura. Dsra podul ala e foarte circulat si are clar nevoie de imbunatatire. Doar n-o sa ramanem cu infrasructura de acum 100 de ani?
Sunt convins ca arhitectura noului pod largit poate fi pastrata. Doar se aduce la zi infrastructura.
Ca exemplu, podul Stefan cel Mare de pe Dragalina a fost initial din otel, a fost apoi reconstruit prin anii 50. Acum a fost actualizat si arata destul de bine, se incadreaza in specificul zonei.
Podul Mihai Viteazu este in Fabric, intre Piața Sarmisegetuza si Calea Dorobantilor, trece tramvaiul pe el si nenumarate camioane grele, zilnic. Deci cine a incurcat denumirile: Tion, Primaria, Direcției pentru Cultură sau firma Pod-Proiect SRL dintr-un apartament din Iași care a facut studiul? In contract scrie clar: “Reabilitare Podul Mihai Viteazu”.
Uitati-va cum arata podurile asa zis Reabilitate. La mijloc beton, urmeaza asa zisa grinda metalica, urmeaza un paravan care sa mascheze porcaria facuta. Sa nu zic ca grinda nu s-a potrivit si a venit Dorel cu autogenul si “a adus totul in ordine.
Sa nu zic ca au turnat fundatiile cat doua blocuri monolit,de zici ca sunt buncare antiatomice, si acuma se scarpina intre urechi ca ce facem cu pista de biciclete de-a lungul Begai, ca nu mai e loc.
Daca ar fi facut pe timpul Austroungariei asa ceva . ar fi stat agatati de gat pe pod. Dar la noi primesc inca laude de la unul ce se pricepe la toate. si care unde-si baga coada nu mai nevoie de anarhisti.
Ma uit si la Jiul cat de minunate sunt pistele de biciclisti di ma intreb, de ce sunt unii asa de pusi sa distruga orasul. Inconstienti sau rai voitori?
Pai biciclistii sa traverseze pe noile poduri Jiul si ISHO. Oh, wait!
Martie 2017: “Primarul (semi-retardat) Nicolae Robu este ferm convins că până la finalul anului 2018 Timișoara va avea încă două noi poduri peste Bega pe teritoriul orașului. Unul din ele va fi cel ce va lega strada Jiul de splaiul de pe celălalt mal. Celălalt pod va fi unul pietonal dar și pentru cicliști, ce se va materializa într-un adevărat joc de imaginație prin forma sa mai neobișnuită. Dacă totul merge bine, se încercă demararea lucrărilor cât mai curând în acestă vară, dar finalizarea nu poate fi decât anul viitor. Acest pod va fi de fapt un concept de doi în unul. Sunt de fapt două pasaje ce nu se intersectează, aflate în două planuri suprapuse pe verticală. Asta dacă nu se mai simplifică proiectul până la final.
daca va pasa de biciclisti, taiati din benzile de masini, oligofrenilor penali si criminali din primarie
Orașul “care se dezvoltă frumos”, arata precum țara noastră, o treaba în care nu se construiește nimic, dar se peticeste din plin.
Peste tot in lume se ia din spatiul pentru masini si se aloca biciclistilor sau pietonilor. Doar la noi spatiul pentru masini e sacru.
-
Eu sunt total de acord ca mai trebuiesc benzi de biciclete in oras, poduri peste Bega, atat pietonale cat si rutiere. Dar chiar pe podul asta tine mortis PMT sa aibe piste biciclistii? Pe banii latirii podului cred ca ar putea face un pod nou, pietonal + piste de biciclete. Parerea mea …
Eu sunt total de acord ca mai trebuiesc benzi de biciclete in oras, poduri peste Bega, atat pietonale cat si rutiere. Dar chiar pe podul asta tine mortis PMT sa aibe piste biciclistii? Pe banii latirii podului cred ca ar putea face un pod nou, pietonal + piste de biciclete. Parerea mea …
Da, incepe primaria sa se acopere cu hartii, pentru proces, cum ca podul ar fi nesigur, lucru bineinteles , neadevarat.Acum 100 de ani se faceau lucrari adevarate , nu carpeli si adaugiri cum vrea sa faca primaria in cazul de fata.
Valid argumentul Directiei de cultura, pasarela pentru biciclete poate fi construita separat si legata la reteaua de piste existente pe maluri. Inacceptabil mi se pare ca 2 institutii sa aibe o disputa din 2015 fara rezultat 5 ani mai tarziu. Si vietile noastre sunt finite dincolo de orgolii. Exista variante multiple de cale de mijloc
comentati aspecte tehnice degeaba…in fapt nu a castigat firma cate trebuie lucrarea…cum sa se aprobe cu dinaintea goala?
Prin codul rutier scrie ca nu ai voie sa stationezi pe pod. Daca podul asta prezinta si risc de siguranta atunci ce facem cu coada de la semafor??? Ar trebui pus pe intermitent semaforul, sa ai prioritate cand vii de pe pod sa nu se formeze cozi!
-
Când se referă, în codul rutier, la oprire și/sau staționare, se ia în vedere oprirea și/sau staționarea voluntare. Oprirea la semafor nu este considerată voluntară. Este o obligație!
Pt cei care nu cunosc exista o lege de protejare a monumentelor istorice, Legea nr. 422/2001. Asa cum toate tarile doresc sa puna in evidenta monumentele istorice pe care le au si noi Romanii dorim sa fie pastrate si puse in evidenta, nu distruse de un primar incompetent. aceasta caricatura de primar are niste ambitii personale pe care cu orice scop doreste sa le pun in aplicare, fara sa respecte legile. El se crede mai sus de orice lege. Pastrarea arhitecturii originale a unui monument istoric aduce faima unei tari si atrage si turisti. Robu nu vrea asa ceva.
Robu pur si simplu a mutilat orasul nostru. Opriti-l !
E de neoprit.Doar medicii sau coronavirusul il poate opri