Procesul de reorganizare s-a încheiat cu succes, iar dezvoltarea continuă. Puteţi să ne prezentaţi pe scurt această serie de evenimente?
Cristian Andrei: În 2001, Fornetti a adus pe piaţă un concept care a prins foarte bine în România: produse gustoase, locaţii bune pentru vânzare şi consistenţă în calitatea produselor. Evident, investiţia în unitatea de producţie din România a fost un pas logic pentru expansiunea Fornetti la nivel local. Fiind o mini afacere de succes pentru partenerii noştri de franciză, afacerea a continuat să crească până în perioada crizei.
După 2008, mulţi oameni din România au fost afectaţi de criza financiară şi asta i-a forţat să îşi schimbe priorităţile când vine vorba de cumpărături, volumul cheltuielilor a scăzut şi mulţi s-au limitat la lucruri de bază, produsele de patiserie nefăcând parte din această categorie. La nivel de companie, creşterea mult prea rapidă a venit cu unele dezavantaje:
- multe magazine, reţea de distribuţie întinsă la limită, ceea ce implică unele costuri suplimentare
- magazine mult prea apropiate ca locaţie, care împărţeau baza de clienţi
- o parte din partenerii de franciză fără putere financiară, mulţi fără experienţă în conducerea unei afaceri, care nu au ştiut să gestioneze scăderea de vânzare şi costurile adiacente
- costuri mari de producţie/distribuţie – datorită creşterii masive, acestea nu au fost optimizate la timp (de exemplu: mărirea capacităţii de producţie prin achiziţia de linii automate de mare capacitate)
- datorii la bănci
- necesitatea creşterii preţurilor într-o perioadă de saturaţie, chiar scădere a pieţei, care a avut dublu efect.
Toate acestea au condus la intrarea Fornetti România în insolvenţă, în 2011. Multe lucruri s-au schimbat în bine de atunci, noua conducere a companiei, cu ajutorul proprietarului din Ungaria a reuşit să ia nişte măsuri drastice – concedierea de personal, vânzarea activelor, reducere de cost, re-eşalonarea datoriilor.
Când economia din România şi-a revenit, Fornetti deja depăşise faza de incertitudine de la începutul insolvenţei. Direcţia de dezvoltare a fost diferită, am fost mai selectivi în alegerea locaţiilor şi partenerilor, mult mai atenţi la tot ceea ce înseamnă costuri. În decurs de câţiva ani, numărul magazinelor a crescut, la fel şi volumul vânzărilor.
În 2015, grupul Aryzta, numărul 3 mondial în domeniul panificaţiei congelate, a cumpărat grupul Fornetti, urmărind dezvoltarea pe piaţa din Europa de Est. Aceasta a adus mult mai multă stabilitate şi bineînţeles, noi direcţii de creştere.
Care este reţeta succesului firmei din România? Care au fost direcţiile urmărite pentru ca firma să ajungă unul dintre marii jucători în domeniul panificaţiei pe plan internaţional?
Cristian Andrei: Reţeta succesului a fost consistenţa – produse bune, ingrediente de calitate. Și bineinţeles, la toate a contribuit o echipă tânără şi foarte inteligentă când vine vorba de dezvoltare produse noi, locaţii bune. Și nu în ultimul rând, vizibilitatea în piaţă.
Ce concepte noi a adus Fornetti România în privinţa producerii şi comercializării propriilor produse?
Cristian Andrei: Conceptul nu este nou – fabricarea de produse congelate. Congelarea este una dintre cele mai bune modalităţi de conservare a alimentelor. Astfel, evităm procesarea excesivă a produselor, reducem necesitatea de aditivi pe care mulţi îi folosesc pentru a extinde perioada de valabilitate a unor produse proaspete. Consumatorul final primeşte un produs proaspăt copt în magazin, fără să fie ambalat, procesat, pentru a-i extinde durata de viaţă.
Partea logistică este mult mai uşor de gestionat, astfel magazinul coace numai cât este nevoie, produsele sunt mult mai proaspete din acest punct de vedere. Având posibilitatea de producţie în volum mare la fabrică, necesarul de personal pentru un magazin este destul de redus, ceea ce se reflectă în profitabilitatea partenerului.
Sistemul de franciză conceput de firmă a dat şi dă în continuare rezultate. Cum funcţionează?
Cristian Andrei: Fornetti a dezvoltat acest sistem încă de la intrarea pe piaţă, acum mai bine de 17 ani. Ca o caracteristică a acestui sistem, valabilă atunci, valabilă şi acum este următoarea: simplitatea. Sistemul de franciză Fornetti este unul extrem de simplu şi foarte bine pus la punct, care funcţioneză fără probleme de o foarte lungă perioadă, fapt care ne-a şi adus renumele de „cea mai extinsă reţea de franciză din România”. Fornetti, ca francizor, face în aşa fel încât partenerului să îi fie foarte comod acest parteneriat: punem totul la dispoziţia partenerilor noştri şi ne mândrim cu o relaţie de foarte lungă durată (cu cei mai mulţi dintre ei), o relaţie bazată pe o foarte bună comunicare şi schimb constant de idei.
Puteţi să ne spuneţi câte ceva despre magazinele FFB?
Cristian Andrei: FFB este un concept relativ nou. Spun relativ, pentru că acest sistem s-a dezvoltat în Ungaria în urmă cu 4 ani şi în 2016 l-am prezentat şi în România. Ideea generală a acestei francize de lux, să îi spunem, este că dorim să îi oferim cosumatorului tot ce are nevoie într-un singur loc, să fie totul la îndemână şi mult mai simplu şi rapid.
FFB aduce un spaţiu de magazin mult mai mare decât tradiţionalele Fornetti, spaţiu gândit cu mese şi scaune pentru un confort considerabil, o gamă foarte dezvoltată de produse (de la patiserie tradiţională, la produse bakefit, sortimentaţie proprie de sucuri, lactate, cafea, pizza la felie, prăjituri şi sandvişuri preparate pe loc). Totul arată ca o cafenea, un spaţiu lejer de petrecere a timpului liber, având ca target principal tinerii.
Care sunt proiectele imediate şi pe termen lung? Care va fi noua etapă în dezvoltarea acestei firme de succes?
Reţeta succesului: produse bune, ingrediente de calitate şi o echipă inteligentă
Interviu cu Cristian Andrei,
Director General Fornetti România
Cristian Andrei: Momentan investim în refacerea şi creşterea capacităţii fabricii şi schimbarea imaginii magazinelor de franciză.
După o perioadă de câţiva ani, în care investiţiile nu fost posibile, am început un proces complex de remont al echipamentelor folosite în zona de producţie, am cumpărat linii noi, frigidere refăcute complet pentru a susţine volumul de producţie necesar. În acelaşi timp, echipa noastră de marketing lucrează la schimbarea imaginii tuturor magazinelor de franciză, proces pe care îl vom termina până la sfârşitul anului. Creşterea de volum înseamnă multă presiune pe sistemul nostru de distribuţie, de aceea investim continuu în reînoirea flotei de distribuţie.
Fornetti România a adoptat o politică aplecată nu doar asupra clientului consumator, ci şi asupra propriilor angajaţi. Asiguraţi locuri de muncă pentru sute de oameni. Câţi angajaţi are acum firma, cum îi fidelizaţi? Cum le asiguraţi formarea şi perfecţionarea profesională?
Cristian Andrei: Momentan, avem aproximativ 450 de angajaţi, incluzând cele 2 puncte de distribuţie (Bucureşti şi Lutiţa). Încercăm să fim competitivi din punct de vedere salarial, marea problemă în România. În ultimii ani am crescut salariile constant, inclusiv beneficiile oferite angajaţilor. Am investit masiv şi în îmbunătăţirea condiţiilor de lucru pentru angajaţi (de la luminozitate în fabrică, la echipament de lucru).
Cu toate acestea, retenţia de personal, mai ales pentru poziţii de bază, nu este foarte bună. Pe de altă parte, persoanele cheie şi echipa de management au fost constante în acest proces, cu foarte mică fluctuaţie. Aceşti oameni lucrează de o perioadă lungă de timp la Fornetti şi au fost principalii artizani ai procesului de creştere după perioada de insolvenţă.
În ceea ce priveşte formarea şi perfecţionarea, facem tot posibilul şi căutăm cele mai bune soluţii ca angajaţii să fie motivaţi şi să se dezvolte constant. Pe partea financiară, în luna martie a acestui an, toţi angajaţii companiei au beneficiat de o creştere salarială de 10% net, corelată cu salariul brut şi toate primele de performanţă.
Crearea unui mediu de lucru plăcut şi a unei colectivităţi sudate au fost şi vor fi obiective ale managementului, iar în acest context considerăm că împărtăşirea rezultatelor şi prin oferirea acestei majorări salariale este foarte importantă. Aceste criterii se aplică atât la personalul TESA, cât şi Producţie.
Fornetti România are preocupări şi în sfera socială, prin programe de susţinere a anumitor categorii de persoane cu probleme de sănătate. Referiţi-vă la câteva dintre acestea.
Cristian Andrei: De mai bine de trei ani suntem parteneri ai organizaţiei Salvaţi Copiii. Ne bucurăm să vedem oameni implicaţi în acest proces, medici care se zbat să schimbe ceva, să ofere condiţii mai bune pacienţilor din România şi suntem onoraţi să putem ajuta acest proces. Am văzut că donaţiile noastre sunt bine investite şi echipamentele cumpărate ajută pacienţi şi medici deopotrivă. Avem o relaţie foarte sudată cu filiala locală a organizaţiei.
Beneficiile aduse comunităţii sunt minunate. Credem că scopul unei companii, odată ajunse la maturitate, este să ofere ceva înapoi comunităţii din care provine. De aceea ne implicăm în cât mai multe proiecte şi campanii CSR şi o facem cu mare plăcere.
În acelaşi timp, am încercat să ajutăm, cu bani sau produse, anumite categorii de persoane, oameni din azile de bătrâni, comunitatea locală, şcoli. Ca exemple, în urmă cu doi ani, am dotat trei grădiniţe din apropierea fabricii cu spaţii de joacă pentru cei mici, iar un an mai târziu, am dotat laboratorul de informatică al şcolii cu un set complet de calculatoare. Fornetti România a pus şi pune mereu accent pe acţiunile de acest fel şi încurajăm ca toate celelalte companii din ţară să sprijine comunităţile locale din care fac parte.
(72669)
Citiți principiile noastre de moderare aici!