Recent, reabilitarea bulevardului Cetății a fost onorată printr-o inaugurare făcută odată cu repunerea în circulație a tramvaielor 4 și 7 până la bucla de pe Torontalului. Încă de atunci, au fost câteva declarații ale primarului Dominic Fritz care au încins spiritele. Pe scurt, acesta a ținut să îi mulțumească, dintre predecesorii săi, doar lui Gheorghe Ciuhandu, nu și lui Nicolae Robu.
„Uneori mi se reproșează că nu recunosc și contribuția predecesorului meu la investițiile din Timișoara. De aceea, vreau să spun un mare mulțumesc domnului primar Ciuhandu care în 2009, în decembrie, a votat în consiliul local studiul de fezabilitate pentru acest proiect și mă bucur că, aproape 15 ani mai târziu, putem să și călătorim pe acest bulevard reabilitat atât pe carosabil, cât și cu tramvaiul”, a spus Fritz, duminică, la momentul inaugurării noii linii de tramvai.
La festivitate au fost și câțiva simpatizanți ai fostului primar Robu, echipați cu pancarte, dar care au fost dispersați de Poliția Locală. Au urmat, în următoarele două zile, câteva replici date direct de Robu sau de alți fani de-ai săi pe Facebook și în alte medii. În dimineața zilei de marți, a venit și un comunicat de presă trimis de USR Timiș, atribuit filialei locale din Timișoara.
Ce spun USR Timișoara și Dominic Fritz?
Pe scurt, cei de la USR Timișoara spun că au remis presei comunicatul pentru a „clarifica proiectul de modernizare a Bulevardului Cetății, revendicat public de fostul primar Nicolae Robu”.
„Primii pași pentru Reabilitarea Bulevardului Cetății au fost făcuți, la sfârșitul anului 2009, de Administrația condusă de Gheorghe Ciuhandu, odată cu aprobarea HCL-476/15.12.2009. Timp de 10 ani, dosarul s-a umplut de praf în sertarele primăriei. A fost scos în anul electoral 2020, când a fost organizată licitația. Cu 14 zile înainte de alegeri, într-un exercițiu de imagine, Nicolae Robu, însoțit de reprezentanți ai primăriei și cei ai firmei câștigătoare, preda amplasamentul constructorului. La data predării amplasamentului, «proiectul meu» nu avea proiect tehnic”, se arată în comunicatul în cauză.
În continuare, useriștii mai punctează că administrația Fritz a emis, în 2022, ordinul de începere a lucrărilor și că acesta „a fost momentul în care Nicolae Robu a început să împrăștie în spațiul public ideea că reabilitarea Bulevardului Cetății este proiectul său”. „Așadar, Reabilitarea Bulevardului Cetății nu este proiectul lui Nicolae Robu!”, se încheie comunicatul de presă al USR Timișoara.
Reacția lui Nicolae Robu
Contactat telefonic de Tion pentru a oferi o replică la acuzele care i se aduc în legătură cu proiectul de pe Cetății, fostul primar Nicolae Robu, deja pregătit pe subiect, ne-a spus că „el lasă documentele să vorbească”, trimițându-ne, în schimb, o replică scrisă:
„1. Eu nu mi-am însușit niciodată meritele nimănui. Am spus mereu cinstit, ce-am preluat de la alții și ce-am făcut eu și pentru absolut orice, eu îmi fac susținerile cu documente oficiale, nu cu vorbe propagandistice de factură comunisto-fascistoidă;
2. În cazul «Bd Cetății», studiul de fezabilitate propriu-zis, care a stat la baza cererii de finanțare și a proiectului tehnic cu detaliile de execuție, deci, a investiției propriu-zise, a fost declanșat de administrația Robu, în februarie 2019, prin STPT și aprobat în CL în februarie 2020, așa cum se poate vedea în documentul atașat;
3. Ce exista de pe vremea administrației Ciuhandu – și este meritul ei că a fost preocupată de această zonă tematică, departe de mine să nu-i recunosc meritele – sunt un numar de studii privind mai multe tronsoane de linii de tramvai, inclusiv Bd Cetății;
4. Lucrările propriu-zise la Bd Cetății s-au efectuat pe baza licitației organizată de administrația Robu și a contractului semnat în urma ei cu firma PORR;
5. Instalarea administrației Fritz în locul administrației Robu a avut drept urmări exclusiv: îngustarea benzilor auto; pierderea unui nr de locuri de parcare; lățirea fără sens a trotuarelor și a pistelor de biciclete – a ultimelor: fără ca stimații bicicliști, oameni raționali, să solicite asta, ei înțelegând realitățile din teren –; gestionarea execrabilă a lucrărilor propriu-zise, pe tot parcursul lor, cu crearea de disconfort și haos în oraș și cu ieșirea penibilă din termen, la o lucrare atât de simplă, pe o lungime de doar 1.5 Km; pierderea finanțabilității pe fonduri europene POR 2014-2020 (decalat în România la 2017-2023), obținută de administrația Robu din fonduri de rezervă (obținerea unei alte finanțări europene nu umple minusul ratării fondurilor POR menționate, ea luând bani care în mod normal ar fi trebuit să servească alte proiecte.
Concluzie: administrația Fritz = administrația ZERO PROIECTE, până la capăt!”, ne-a spus Nicolae Robu.
Alături de acest text, fostul primar ne-a trimis și un document, referatul de aprobare aferent HCL 68/2020 „privind aprobarea Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul «Reabilitare linii de tramvai și modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timișoara – traseul 4 – B-dul Cetății”, document de altfel disponibil și pe site-ul primăriei, la secțiunea aferentă hotărârilor de consiliu local.
Moștenirea de la Ciuhandu, un alt subiect
În comunicatul de presă al celor de la USR Timișoara se vorbea și despre „greaua moștenire” pe care Robu ar fi acuzat-o la momentul preluării mandatului de la predecesorul său, Gheorghe Ciuhandu.
„Nu este singurul proiect pe care Nicolae Robu l-a moștenit de la administrația Ciuhandu, căruia nu i-a mulțumit și nici măcar menționat numele. Robu s-a plâns în nenumărate rânduri de «greaua moștenire» a lui Gheorghe Ciuhandu. Chiar și la șase ani după ce obținuse primul mandat.
Gheorghe Ciuhandu i-a lăsat lui Nicolae Robu o moștenire de «doar» 37 de proiecte cu finanțare europeană. Dintre acestea, cele mai importante sunt pasajul Michelangelo; reabilitarea Centrului istoric; reabilitarea malurilor canalului Bega, extinderea rețelei de firobus în Dumbrăvița și Ghiroda, modernizarea Maternității de pe str. Odobescu (a inclus și dotarea cu aparatură), modernizarea și echiparea liceelor C.D. Loga, Nikolaus Lenau și J.L. Calderon. Conform declarațiilor date de Gheorghe Ciuhandu, valoarea totală a proiectelor primite de Nicolae Robu a fost de peste 170.000.000 euro.
La toate acestea, trebuie adăugat Planul Urbanistic General, început tot de Administrația Ciuhandu, abandonat de Administrația Robu și finalizat de Administrația Fritz”, scriau cei de la USR Timișoara.
În replică, Nicolae Robu ne-a spus că va pregăti, în viitor, un text asemănător și pentru aceste acuzații. Totuși, întrebat ce crede despre faptul că useriștii consideră că „nu i-a mulțumit lui Ciuhandu” ne-a spus câteva vorbe și pe acest subiect.
„Pentru ce să îi mulțumesc (domnului Ciuhandu)? Pentru ce a făcut i-am mulțumit. Despre Piața Iosefin, am spus de nenumărate ori, că a fost în blocaj – deși într-o stare avansată – nici nu m-am lăudat cu ea. Eu am fost corect. Am spus exact în ce stadiu am preluat proiectele. Ce a făcut dânsul – ce am făcut eu. În rest, sunt bazaconii useriste. (…) Cu domnul Ciuhandu eu nu am nimic, am recunoscut ce a fost meritul lui. Voi prezenta o situație și cu proiectele moștenite. Domnul Ciuhandu, care chiar a fost în echipa de campanie a domnului Fritz, a lansat niște afirmații neadevărate”, a spus, pentru Tion, fostul primar Nicolae Robu.
Istoricul investiției, pe scurt
Proiectul de modernizare a bulevardului Cetății a prevăzut amenajarea a 1,57 de kilometri de linie dublă de tramvai, a 25.800 de metri pătrați de carosabil (câte două benzi pe sens), a 12.300 de metri pătrați de trotuare, a 3.600 de metri pătrați de piste de biciclete (pe ambele sensuri), a 20.500 de metri pătrați de spațiu verde și a zece stații de tramvai.
Ce este clar pentru toată lumea este că licitația pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor a fost lansată în mai 2020. După două luni a fost anunțat câștigătorul, iar după altele două a fost semnat și contractul. Valoarea estimată la momentul lansării licitației era de 18,6 milioane de euro, cu TVA. Aceasta a scăzut la 17,2 milioane de euro în urma procedurii, iar pentru acest preț a și fost semnat contractul cu Porr Construct și celelalte firme asociate, în septembrie 2020. Termenul era de 36 de luni: șase pentru proiectare și 30 pentru execuție. A urmat, după câteva zile, vizita pe viitorul șantier, „predarea de amplasament” din comunicatul USR Timișoara.
Au venit și alegerile locale, iar din noiembrie 2020 și-a intrat în rol noua administrație. Aceasta a impus câteva modificări proiectului, lucru care a făcut ca șantierul să fie deschis de abia spre finalul lunii iunie 2021, deci cu vreo trei luni întârziere. Ulterior, au fost operate mai multe actualizări de preț – lucru care s-a întâmplat pentru mai toate proiectele în desfășurare, din cauza evoluției prețurilor –, iar până la urmă s-a ajuns la o valoare totală de 22,1 milioane de euro, la momentul finalizării. În decembrie 2023, primăria reușise să obțină o finanțare europeană prin noul Program Regional Vest 2021 – 2027, care să acopere 66 dintre cele 110 milioane de lei cheltuite.
Nu la fel de clar, dacă ne luăm după contrele dintre actualul și fostul primar, este ce s-a întâmplat anterior, cu studiul de fezabilitate. În 2009, în timpul administrației Ciuhandu, fusese aprobat un prim studiu de fezabilitate. Despre acesta se vorbește și în anexele hotărârii de consiliu local (disponibile AICI) invocate de Robu. Însă nu în referatul de aprobare, documentul pe care ni l-a trimis fostul primar, ci în raportul de specialitate. Se motivează, mai abstract ce-i drept, și de ce a fost nevoie de unul nou.
„Studiul de fezabilitate întocmit de SC Iprotim SA a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 476/15.12.2009. Din anul 2009 și până în prezent (14 februarie 2020, data la care a fost semnat documentul – n.r.), au intervenit mai multe situații, cum ar fi rata inflației, modificarea cotei TVA și modificările legislative, care au determinat întocmirea unui nou studiu de fezabilitate.
Din experiențele anterioare, s-a constatat necesitatea reabilitării în concordanță atât a liniilor cale de rulare a tramvaiului, cât și a drumurilor aferente și obiectivelor din imediata vecinătate a acestora, într-un tot unitar, din acest punct de vedere prezentul studiu de fezabilitate fiind mult mai complex și mai amplu decât cel aprobat prin HCL nr. 476/15.12.2009”, se arată în raportul de specialitate.
Noul studiu de fezabilitate fusese realizat de SC HENTZA BUSINESS SRL pentru SC Societatea de Transport Public Timișoara SA (STPT), pentru o sumă de aproape 180.000 de lei, TVA inclus. Societatea din urmă i-l donase primăriei, consilierii locali aprobând acest lucru prin HCL 109/2019 (poate fi consultat AICI), „în vederea accesării de fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional (2014 – 2020 – n.r.)”. La semnarea contractului de finanțare pe acest program nu s-a mai ajuns, ci a fost nevoie de următorul exercițiu financiar european.
Trimite articolul
XAsadar si prin urmare Ciuhandu a avut ideea si a elaborat studiul, dupa Care Robu l-a scos din raft si a facut update de pret si niste modificari si l-a licitat, dupa care Fritz a facut update de preturi, a facut modifcari si l-a executat si a obtinut finantarea pe fonduri. Acum procentele de participare sunt discutabile dar unul singur zice ca e al lui tot, adica vesnic brunetul fotbalist ZECE GOLURI Roby
-
Mai tin si in 2024 textele de genul: “fotbalist ZECE GOLURI Roby” sau ” revolutia bunei guvernari”?
-
Dacă tu votezi pe texte, atunci e clar. Regalitatea ne omoară și tu stai pe a3 la texte. DA și în 2024 Robu e același om poate chiar mai rău decât era, că vârsta nu îl face mai puțin psihopatoid.
-
Penibil Robu, a tinut proiectul la sertar ani de zile, adica n-a facut nimic, dupa care a semnat un “referat de aprobare” prin februarie 2020 inainte de alegeri, ca na, avea nevoie disperata de voturi. Dar vai, ghinion, tot a pierdut. Asa ca Fritz a devenit primar in octombrie 2020, iar acum Robu il acuza ca a nu a terminat proiectul pe fondurile europene POR 2014-2020? Adica dupa logica robuliana,de ce n-a terminat Fritz toata treaba in 2 luni, noiembrie-decembrie 2020, inclusiv santierul, toata executia lucrarii, chestie pe care cei dinainte n-au facut-o in 10 ani? Wow, chiar penibil… in ce univers paralel traieste saracul?
-
La fel a facut si cu stadionul lego, ani de zile la sertar. Asa si cu bazinele de innot din fiecare cartier, la fel cu sala polivalenta, si foarte multe alte proiecte care au fost doar pe hartie inainte de alegeri sa atraga voturi. Dar dupa ce s-a vazut ales, a uitat de tot. Si s-a tinut doar de proiecte care ii dadeau lui satisfactie, a distrus propriul lui cartier din ambitia de a face 4 benzi pe lidia, trotuare de 50cm fara piste de biciclete, din umbra copacilor la geam, acum oamenilor le trec pietonii pe sub geam! Doar ca asa a vrut el sa fie 4 benzi acolo.
Apoi sa nu mai zicem de oribilitatea aia de trotuar care nu se potriveste deloc cu centru, dar il traverseaza prin fata catedralei, catedrala avans alt tip de trotuar, de dale. -
Din cate reiese din articol proiectul a fost aprobat pentru exercitiul financiar 2015-2020 care se poate prelungi pana la finalul anului 2023. De aici nedumerirea de ce a fost trecut pe urmatorul exercitiu financiar din moment ce ar fi putut fi lejer incheiat la finalul anului trecut fara cele 3 luni pierdute de administratia Fritz pentru a efectua modificari.
1,57km linie de tramvai?!!? WOOW! e sensibil mai mult decat podul lui traian peste dunare adica 1,135km facut in 2 ani(anii 103…105🤔)!
😂
Începe distracția oferită de campania electorală……… vom râde cu lacrimi de corcodil ……… ceva de genul “Ia-l Doamne du pă mine și ține-l până fug!” Să râdem cu lacrimi, să vedeți oferte…….. văleleleuuuuu……. Luna dă pă cer ……… este expirată această vorbă………
Jos Fritz, jos!
Eu sunt un votant USR de cand s-a infintat, asa ca am votat si Fritz. dar la alegerile urmatoare votez ROBU! greseala trebuie reparata!
-
De ce te-ai intoarce la Robu, ce a facut Robu in primul mandat la primarie!?!?
-
Martin, aka Robu, nu mai arunca cu vrajeala. Esti sustinator al grobianului romanesc.
-
Mai mos Martin, rau ai ajuns! Sa nu-ti dai seama ce e rău și ce e bine? Cu ce te- a convins Robu sa te întorci?
boksig,las-o moale ca nu ai nici o sansa…vezi ca intreaba frizeru de tine !
Robu a avut 8 ani la dispoziție să facă Bulevardul Cetății după studiul de fezabilitate aprobat în 2009 dar a preferat să facă un nou studiu, pe alți bani, pe repede înainte, sperând că-și va salva scaunul, cu acest proiect, logoree ieftină
-
Studiile de fezabilitate au o durata limitata deci cel realizat in 2009 era expirat in momentul in care Robu a preluat primaria.
Suntem idioti ca Americanii, si ei vin tot cu Trump vs Biden, iar noi cu Robu vs Fritz, deci NU avem cu cine vota!
Nu mai vrem sa votam aceeasi oameni ca acu 5, 10 si 15 ani ! Vrem politicieni noi, verticali, chiar daca partidele nu se schimba, vrem ceva nou in care putem avea speranta!
-
Avem cu cine vota, cu DF, nu exista termen de comparație între administrația de 8(!) ani a dl Robu, plină de penali , interlopi și semidocti și actuala.
-
de ce sustinatorii usere care mai comenteaza inca pe net nu sunt capabili de altceva decat sa dea cu “placutze suedeze” in adversari? trecem peste… io cred ca o sa candideze si altii, nu doar frigz si robu. din 10 candidati sigur se gaseste careva mai bun decat orgoliosul sau “trimisul”. neocolonialist
-
Cu cat comparam mai mult cele 2 administratii, cu atat vedem ca se aseamana dn ce in ce mai mult dar actuala o depaseste pe cea anterioara ca incompetenta.
-
disperatii astia din usr is demni de mila