Primăria Timișoara a făcut publică noua procedură pentru majorarea impozitului pe clădirile neîngrijite/degradate situate în intravilanul orașului, anunțată de primarul Dominic Fritz încă din 11 mai. Sunt stabilite obligațiile proprietarilor și este pus la punct și noul calendar de lucru al municipalității.
„Majorarea impozitului va fi între 300 și 500%, în funcție de punctajul în urma evaluării. Ce este important este că ne-am impus o dată fixă, până în 31 iulie, în fiecare an, să constatăm starea de degradare a imobilelor și vom emite somații până cel târziu în 31 iulie. Somația este pe an calendaristic, asta înseamnă că până în 15 decembrie proprietarul trebuie să remedieze problema.
Dacă asta nu se întâmplă, între 15 și 31 decembrie o să emitem hotărâri ale consiliului local prin care decidem supraimpozitarea pentru fiecare clădire în parte. În trecut, o problemă mare a fost că proprietarii au fost somați inclusiv în octombrie și noiembrie și tribunalul a considerat că acest termen este prea scurt”, explica edilul-șef încă de săptămâna trecută.
Primăria Timișoara a introdus taxa pe paragină, adică supraimpozitarea cu până la 500% pentru clădirile și terenurile neîngrijite, încă din decembrie 2016. Sute de clădiri și terenuri au fost încadrate, dar primăria s-a trezit și cu multe procese în instanță, toate pierdute, conform primarului Dominic Fritz. A fost nevoie de o nouă procedură, care a fost publicată în sfârșit de PMT. Aceasta face referire doar la clădiri.
„Situația actuală în ceea ce privește supraimpozitarea este blocată, iar prin noua procedură se urmărește eliminarea vulnerabilităților constatate de-a lungul timpului în aplicarea măsurii de supraimpozitare a imobilelor neîngrijite de pe raza Municipiului Timișoara”, se arată în raportul ce însoțește noul proiect de hotărâre.
Reprezentanții primăriei au păstrat mai multe anexe din vechea hotărâre, inclusiv criteriile de încadrare a clădirii în categoria clădirii neîngrijite. Conform HCL 266/20.12.2016, impozitul pentru clădirile neîngrijite se majorează cu 300% pentru punctajul procentual între 30% și 59,99%, cu 400% pentru punctajul procentual între 60% și 79,99% și cu 500% pentru punctajul procentual între 80% și 100%.
Ce spune noua procedură
Planul primăriei este modelat pe vechea procedură de lucru, cea gândită de administrația Robu. Practic, Poliția Locală va identifica și va evalua clădirile aflate în stare avansată de degradare, stare de paragină, insalubre, fațadele nereparate/necurățate/netencuite/nezugrăvite, învelitorile degradate, geamurile sparte sau alte situații de asemenea natură.
După identificarea din teren, angajații din primărie vor transmite structurii de specialitate dovezile: fotografii de ansamblu și de detaliu, precum și un referat privind verificarea din teren cu informații ale proprietarului. Structura de specialitate va face propriile verificări pe raza Timișoarei, urmând să întocmească nota de constatare și fișa de evaluare.
Proprietarul va primi o somație, dar și nota de constatare și fișa de evaluare, în cel mult 20 de zile de la data întocmirii acestora, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului de referință, prin poștă cu confirmare de primire, prin remitere sub semnătură privată de primire sau prin afișare la domiciliu.
„Prin somație se va aduce la cunoștința proprietarului obligația acestuia de a efectua lucrările de îngrijire/ întreținere/ remediere care se impun, în caz contrar, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, impozitul aferent clădirii neîngrijite să fie majorat la nivelul cotei de majorare stabilită prin HCL.
Proprietarii clădirilor încadrate ca fiind neîngrijite cărora le-a fost comunicată somația au obligația ca până la fata de 30 noiembrie a anului de referință să ia măsurile care se impun pentru efectuarea lucrărilor de întreținere/ îngrijire/ remediere necesare”, se arată în documentație.
În cazul în care proprietarul clădirii s-a conformat, va face comunicarea lucrărilor printr-o adresă scrisă la primărie. Aplicarea măsurii supraimpozitării se suspendă începând cu 1 ianuarie a anului următor celui în care proprietarul clădirii neîngrijite anunță structura de specialitate și Direcția Fiscală de începerea lucrărilor în baza autorizației de construire, până la data de 15 decembrie. De menționat că noua procedură spune că hotărârea de supraimpozitare, care se va da pentru fiecare clădire în parte, va fi adoptată, dar procedura de supraimpozitare va fi suspendată, mai spun reprezentanții PMT.
Oficialii PMT vor ca, în cazul în care lucrările cuprinse în autorizația de construire nu au fost atestate ca fiind finalizate printr-un proces verbal de recepție, atunci impozitul majorat să se recalculeze pe întreaga perioadă de suspendare a HCL.
„Proprietarii clădirilor neîngrijite au obligația de a notifica structura de specialitate cu privire la orice măsuri de remediere luate, în caz contrar HCL privind majorarea impozitului se va aplica de drept și în anii fiscali următori”, se mai arată în noua procedură.
Puteți analiza AICI procedura cadru. Mai rămâne acum ca aleșii locali să aprobe „Procedura cadru privind majorarea impozitului pe clădirile neîngrijite/degradate situate în intravilan”.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XAuci! Tzeapa!
Ce-i aia cladire neingrijita? Lasa ca stie gardianu public. Ca e Robu, ca e Fritz, primaria va plati dupa procese la fel.
Consider ca este o abordare gresita. Daca proprietarul nu are bani sa renoveze sau nu vrea, atunci de ce o sa plateasca impozitul sau amenda? si uite asa cladirile nu se vor renova, iar proprietarii se vor judeca la nesfarsit.
poi nu ar fi mai bine o asistenta financiara din partea primariei plus incurajare prin diverse beneficii pentru renovare? Astfel poate s-ar renova cladirile, ar arata bine si ar fi sigure, iar primaria se poate judeca in continuare cu proprietarii. Acele neintelegeri macar nu se vad, si nu afecteaza aspectul orasului.
In Romania pluteste o mentalitate de aratat cu degetul si dat vina, si nu de ajutat.
-
Cred ca primaria acorda asistenta financiara. 20% imprumut nerambursabil si restul de 80% fara dobanda. Mai mult ce? Sa plateasca primariat tot?
Avem dosarul depus in 2006 pentru reabilitare termica si nici pana in prezent nu s-a aprobat !
Blocul este mazgalit cu graffity, arata horror !