În perioada 24 septembrie – 7 octombrie, elevii din Timiș au susținut testele educaționale standardizate pentru evaluarea națională. Testarea a avut ca scop determinarea nivelului actual de competențe a elevilor din clasele IV-XII.
„Prin evaluarea acestor competențe, Inspectoratul Școlar Județean Timiș, în parteneriat cu Brio, și-a propus să identifice domeniile în care este necesară o intervenție educațională.
Aceste informații sunt necesare pentru a ghida viitoare inițiative de remediere, stimulare a performanței și alocare de resurse suplimentare, contribuind la creșterea rezultatelor școlare și pregătirea pentru examenele naționale”, transmit reprezentanții Brio.
La sesiunea de testări au participat 42.580 elevi de la 250 de școli din județul Timiș. Reprezentanții Brio au remarcat o rată de participare mult mai scăzută a elevilor din clasele a XI-a și a XII-a, comparativ cu celelalte județe la care au susținut evaluarea Brio.
S-au dat teste la următoarele discipline: Limba și literatura română, Matematică, Istorie, Geografie, Biologie, Fizică, Chimie, Informatică, Engleză, Franceză.
Scorul este măsurat în centile, între 0 și 100, și reflectă gradul de competență al elevului la disciplina studiată în raport cu ceilalți elevi din țară.
Categoriile de încadrare a scorurilor sunt următoarele:
- sub 30 = risc major
- între 30 și 50 = risc moderat
- între 51 și 70 = funcționalitate moderată
- între 71 și 90 = funcționalitate ridicată
- peste 90 = excelență
Astfel, dacă un elev a obținut scorul 73, înseamnă că rezultatul său este mai bun decât rezultatele obținute de 73% dintre toți elevii care au susținut testul în trecut și se află în categoria de funcționalitate ridicată.
În urma datelor obținute de Brio, media pe țară la testele standardizate este scorul de 50.
În județul Timiș, la disciplina limba și literatura română, elevii de clasa a IV-a au obținut media de 45, care este cu puțin sub media pe țară. În schimb, la aceeași disciplină, elevii de clasa a XI-a au obținut media 52,6, care a reușit să ajungă peste media națională.
La limba și literatura română, majoritatea elevilor care au susținut testele Brio se încadrează la categoria de risc moderat și funcționalitate moderată, însă există și un număr, care nu poate fi ignorat, de elevi care se află în categoria de risc major, cu preponderență cei din clasele IV-VIII.
Categorii de performanță pentru scorurile la limba și literatura română:
La matematică pentru clasele IV-IX, scorurile nu depășesc media pe țară, dar totuși cel mai mic scor este de 44,6, nu foarte departe de 50.
Cele mai bune rezultate au fost la testele de la limba engleză, toate mediile, exceptând cea de la clasa a XII-a care a avut media 42,8, au reușit să depășească media pe țară.
Rezultatele generale la toate disciplinele:
An | școlar | ||||||||
Disciplina | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Lb. Română | 45.0 | 50.7 | 45.3 | 41.1 | 42.1 | 50.8 | 46.3 | 52.6 | 47.9 |
Matematică | 46.2 | 44.6 | 49.6 | 48.6 | 46.7 | 48.2 | – | – | – |
Matematică (3h) | – | – | – | – | – | – | 38,5 | 44.0 | 38.9 |
Matematică (4h) | – | – | – | – | – | – | 52.1 | 55.0 | 42.0 |
Lb. Engleză | – | 53.4 | 54.1 | 57.4 | 50.9 | 54.0 | 60.1 | 52.0 | 42.8 |
Lb. Engleză (int.) | – | 45.9 | 52.8 | 56.1 | 55.1 | 47.9 | 52.4 | 53.9 | 47.9 |
Lb. Franceză (L1) | – | – | 43.5 | 44.2 | 42.9 | 37.3 | 42.3 | 39.9 | 38.2 |
Lb. Franceză (L2) | – | – | 35.3 | 46.7 | – | 37.0 | 37.1 | 35.0 | – |
Geografie | – | 43.2 | 45.7 | 40,5 | 33.0 | 38.9 | 28.4 | 34.4 | 50.5 |
Istorie | – | – | 48.3 | 52.8 | 51.6 | 59.3 | 61.5 | 57.7 | 53.6 |
Biologie | – | – | 44.1 | 40.1 | – | 36.1 | 32.6 | 44.2 | 17.8 |
Fizică | – | – | – | 44.0 | – | 45.1 | 48.8 | 44.8 | 38.4 |
Chimie | – | – | – | – | – | 47.1 | 51.2 | 50.1 | |
Informatică | – | – | – | – | – | 44.6 | 43.7 | 41.2 | 27.1 |
Informatică (int.) | – | – | – | – | – | 47.2 | 50.4 | – |
„Ce avem aici este o testare cu miză scăzută. Testarea poate genera anxietate în rândul elevilor, dar generează anxietate, de multe ori, și în rândul profesorilor și al directorilor. Îți e frică nu de testare în sine, ci consecințele ne îngrijorează.
Majoritatea elevilor mi-au dat dreptate, spunând că «Testul nu ne deranjează». Trăim în acea epocă în care suntem continuu supuși testării într-un fel sau altul. Dar, ce face ca testarea să fie anxiogenă este ce se întâmplă după. În momentul în care vine rezultatul și ai luat nota 9, apar întrebările «De ce 9 și nu 10?», «Cât a luat Andrei?», «Cât a luat Maria?».
Evaluarea inițială Brio e doar un instrument de gestionare a performanței viitoare. Nu ar trebui să fie rolul meu ca profesor să constat lipsa de performanță a unui elev la finalul anului. De exemplu, constat că un elev de clasa a V-a este de nota 5 sau 6 la matematică, iar părinții poate așteptau să fie de 9 sau 10.
Apoi, poate părinții, profesorul sau chiar și elevul, vor încerca să gestioneze neperformanța lui peste vară, iar în loc să aibă o vacanță frumoasă, va sta să facă culegeri de matematică.
Ce facem noi este să stingem focul. Rolul principal al testării inițiale este gestionarea performanței viitoare, prin conștientizarea neperformanței din timp”, a declarat prof. univ. Dragoș Iliescu, fondatorul Brio și membru al grupului de lucru OCED pentru testele PISA.
Pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!