Primarul a avut grijă să le spună „fanilor” de pe rețeaua de socializare că în Timișoara există peste 100 de kilometri de piste de biciclete și că primăria este preocupată să amenajeze cât mai multe.
„Cred că suntem de departe pe primul loc în țară în ceea ce privește utilizarea bicicletelor. Avem 35 de stații VeloTM, cu 440 de biciclete, avem 22.000 de utilizatori, cu o medie de 660 de utilizatori pe zi, în trei ani”, le-a spus Robu, cu zâmbetul pe buze, celor ce l-au urmărit.
Prietenii virtuali i-au cerut edilului să pună mai multe rastele în zona centrală, să schimbe becurile arse din Ronaț și din Fratelia, să desființeze garajele dintre blocuri, să facă o vizită în Amsterdam pentru a vedea cum se pune la punct o infrastructură pentru biciclete, să scape orașul de cerșetori, să pună la punct transportul în comun, să amenajeze piste speciale pentru vehiculele cu două roți și în cartierul Plopi, dar și în alte zone ale orașului.
Robu a promis lumină pe străzi, s-a lăudat cu proiectele derulate și începute, a promis că va face line coborârile la trecerile de pietoni, i-a rugat pe oameni să nu mai dea bani cerșetorilor, a visat cât de frumoasă va fi strada Popa Șapcă peste zece ani, a vorbit despre fotbal, despre vaporașe, despre Bega, dar și despre umorul lui „academic”.
Problema bordurilor
Cât despre principala durere a bicicliștilor din Timișoara, aceea a bordurilor foarte înalte, edilul-șef a promis că acestea vor dispărea și a dat, din nou, vina pe proiectanți pentru existența lor.
„Așa este, sunt prea multe borduri cu diferență de nivel mare între trotuare și carosabil. Am dat dispoziții SDM ca atunci când are intervenții să nu se mai facă așa ceva și nu se mai face așa ceva. (…) Am cerut să se intervină și acolo unde trotuarul și carosabilul sunt în regulă pur și simplu doar pentru a se remedia această deficiență de concepție”, a spus primarul.
Bicicliștii au cerut ca pistele din comunele limitrofe să ducă direct în centrul Timișoarei și să nu fie întrerupte, iar edilul le-a promis din nou că le face o rețea regională de trasee dedicate lor.
„Da, așa ar fi normal, să avem cât mai multe legături și cu comunele periurbane și să putem traversa orașul. Ne preocupă să facem asta. (…) Noi vom face o rețea regională de piste de biciclete. Vă veți bucura în curând de ea, o să o realizăm pe fonduri europene, acum se lucrează la proiect, la cererea de finanțare și vom aplica în timp util”, a precizat Robu.
Mai mulți utilizatori ai vehiculelor cu două roți au cerut ca pistele să nu mai fie doar niște linii pe trotuar și să fie amenajate pe carosabil, dar edilul-șef le-a vorbit din nou despre lățimea străzilor din Timișoara care nu permit așa ceva și despre faptul că „suntem sufocați de mașini”.
„Nu avem cum să sacrificăm din benzile auto, că ne sufocăm cu mașinile. Dacă își închipuie cineva că, dacă îi șicanăm pe cei care folosesc mașina, ei vor trece de la mașină la bicicletă, se înșală. Îi vor vota în continuare, la alegerile viitoare vor fi votați cei care vor promite că vor face să se circule ușor. Eu nu sunt populist, eu nu mint pe nimeni, vreau să creăm condiții cât mai bune pentru folosirea bicicletei, dar mă preocupă în egală măsură să îmbunătățesc fluența traficului auto. Am făcut trei pasaje în șase ani, facem în continuare alte șase pasaje, poduri peste Bega, lărgiri de străzi, facem tot ce putem să avem un trafic cât mai fluent. Facem tot ce putem ca să avem un trafic mai fluent. (…) Eu zic că până la sfârșitul lui 2020 vom avea un nou tronson de centură ocolitoare, între drumul spre Lugoj și drumul spre Stamora Moravița, respectiv spre Șag”, a completat acesta.
Edilul-șef le-a mai povestit bicicliștilor cum a cumpărat mijloace de transport noi pentru Timișoara și cum a modernizat 30 de tramvaie.
Revenind la bicicliști, primarul a spus că a reușit să amenajeze peste 100 de kilometri de piste de biciclete în Timișoara. A făcut o referire și la cei de la Verde pentru Biciclete, care au refuzat să participe la audiența lui, precizând că este pur și simplu o idee de marketing.
„Astea sunt pistele noastre și noi ne mândrim că avem peste 100 de km de piste. Am fost neplăcut surprins să aflu că Verde pentru Biciclete spune că nu vrea să participe la audiența publică pe motiv că este bazată mai mult pe marketing decât pe o dorință sinceră de a îmbunătăți situația actuala. Domnișoară semnatară, lăsați politica la o parte. Aici e vorba de cum trăim în orașul nostru, nu ne interesează opțiunile politice. Ceea ce fac eu este total de bună credință”, i-a transmis Robu.
Unde s-au cerut piste de biciclete
S-au cerut mai multe stații de închiriat biciclete, Robu a promis că le va dubla și că ar dori să se ajungă la 1.000 de biciclete, s-au cerut piste de biciclete între Piața Libertății și Piața Traian, pe Demetriade, pe Bd. Liviu Rebreanu, pe Stan Vidrighin, în Plopi, o altă vopsea pe piste ori doar o dungă albă, interconectarea traseelor speciale pentru bicicliști, rastele mai înalte și altele.
„Trebuie să gândim totul ca pe o rețea, ca pe un sistem, eu cred că s-a văzut că ne-am străduit să avem continuitate în ceea ce privește traseele. Soluții magice nu avem, ne gândim și la soluții spectaculoase. Chiar cu colaboratorii cei mai apropiați am organizat un brainstorming, așteptăm sugestii de la oricine, pentru a face să avem condiții cât mai bune pentru folosirea bicicletei în orașul nostru. Mi-ar plăcea să facem ceva spectaculos, ceva ce nu s-a mai făcut în România și la acest capitol al infrastructurii pentru folosirea bicicletei. Așteptăm idei, noi avem câte ceva, și idei proprii, și preluate din ce am mai văzut pe la alții”, a explicat Nicolae Robu.
O femeie l-a întrebat pe primar de ce nu claxonează bicicliștii când sunt „pe banda lor verde”, pentru că astăzi mergea liniștită pe pista de biciclete și a fost atinsă cu o roată…
„Am constatat că nu toată lumea are simțul umorului, de atâtea ori mi s-a întâmplat să spun lucruri așa, cu umorul academic, am lansat ironii, anumite glume cu puțină țintă, așa de pișcare a unora sau altora și a ieșit cu foarte mari supărări. E regretabil că se întâmplă așa, trebuie să ne respectăm”, i-a răspuns edilul.
Robu a mai promis piste spectaculoase pe Stan Vidrighin, înspre platforma industrială, dar și un proiect complex pe Bd. Liviu Rebreanu și câteva rastele în Complexul Studențesc. Printre discuțiile despre problemele bicicliștilor, edilul-șef a ținut să-l felicite pe cel mai tânăr consilier personal pe care-l are, Ciprian Trocan, care a susținut chiar miercuri disertația și a obținut 9,50.
Vise cu Popa Șapcă
Întrebat de ce nu s-au făcut piste separate pe Popa Șapcă, primarul și-a luat un moment să viseze la cum va arăta acea șosea peste câțiva ani, când vor înflori castanii.
„Eu pot să-mi închipui cum va arăta Bd. Popa Șapcă peste 10 ani. Va fi superb, toți pomii înfloriți, toate clădirile vor dispărea și vor apărea clădiri din noua arhitectură, practic de la Punctele Cardinale înspre nord va începe Noua Timișoara… numai clădiri ultramoderne, care mai de care mai frumoase. Bd. Popa Șapcă va fi o splendoare când toți acei castani vor fi mari”, a spus Robu, care a trecut mai apoi la o poveste despre fotbal.
Prietenii virtuali i-au cerut edilului-șef să mărească timpul de închiriere a bicicletelor, iar acesta le-a promis că va încerca, dacă va avea voie, având în vedere faptul că proiectul VeloTM a fost implementat cu bani de la UE, să mărească timpul de închiriere de la o anumită oră, măcar seara. Momentan, bicicletele din sistemul VeloTM pot fi folosite doar o oră, iar cine depășește acest timp riscă să fie amendat.
Mai mult, cineva i-a spus că nici măcar pistele de pe malurile Begăi nu sunt cum ar trebui să fie și că ar trebui să se concentreze mai mult pe transportul alternativ decât pe traficul auto.
„Câtă vreme voi fi eu primar nu voi implementa măsuri anti-mașini. Suntem într-o eră a vitezei și a mobilității în același timp, a consuma mult timp cu deplasările înseamnă risipă de viață. (…) Dacă traficul este fluent, și poluarea scade foarte mult, pentru că toate acestea sunt intensificate când se accelerează și se frânează. (…) Putem fi negativi, atât am putut face, n-am putut mai mult de atât, eu zic să ne bucurăm că le avem așa cum s-au putut ele face. Chiar să spunem că pistele de pe malul Begăi nu sunt în regulă, eu zic că e prea mult”, a spus Robu, cu referire la pistele de biciclete, la final.
Primarul a fost rugat de câțiva din cei ce se deplasează cu vehiculele cu două roți să meargă măcar o săptămână cu bicicleta la serviciu. A răspuns că nu are timp și că, dacă ar face asta, ar pierde orașul.
„Nu-mi permit, că mi-ar plăcea, dacă bugetul de timp mi-ar permite, mi-ar plăcea să folosesc mai mult bicicleta. Știu care sunt problemele, și la transportul în comun, și în ce privește folosirea bicicletei. Ar pierde orașul dacă eu mi-aș reduce timpul pe care-l dedic orașului”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!