Vor crește din 2019, cu o cotă adițională de 50% din cota de impozit stabilită, impozitul/taxa pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice, dar și impozitele pe mașini, precum și cele pe terenuri.
Potrivit proiectului de hotărâre, „impozitul pe mijloacele de transport datorat de persoanele fizice sau de persoanele juridice se majorează cu o cotă adițională de 50% față de nivelul impozitului stabilit”. Reprezentanții Direcției Fiscale spun că în Timișoara există în jur de 165.000 de mijloace de transport pentru care se plătește impozit.
De la anul cresc și impozitele pe teren, urmând ca acestea să se dubleze în zona A. Tot din 2019 se introduce și taxa hotelieră, zisă și taxa de turism, despre care s-a mai vorbit în trecut la Timișoara. Va fi de 2% din tariful de cazare fără TVA.
„Majorările sunt în zona impozitelor pe clădiri datorate de persoanele juridice care fac afaceri și a celor datorate de persoanele fizice care folosesc proprietatea în scop nerezidențial, tot pentru afaceri. Cei care închiriază pentru locuire sunt pentru locuire. La terenuri se dublează impozitul, la toate terenurile deținute de timișoreni. Se pleacă de la 0,68 de bani la 1,34 bani pe metru pătrat. Când zicem o majorare cu 50% la mijloace de transport ni se pare mult, dar dacă vorbim în mărime absolută și vedem că e vorba de 2,5 lei/lună e altceva. 92% din contribuabili plătesc sume mici, 44% din ei plătesc 30 de lei în plus pe an și încă 44% plătesc 70 de lei pe an în plus la impozitul pe mijlocul de transport, iar 0,5% o să plătească pentru motoare mai mari de 3.000, de la 3.000 sau 4.000 de lei pe an la 6.000 de lei pe an, dar numărul este nesemnificativ”, a explicat Adrian Bodo, șeful Direcției Fiscale din cadrul Primăriei Timișoara.
Reprezentanții primăriei susțin că, după calculele lor, de anul viitor se vor încasa cu 75 de milioane de lei în plus la bugetul local, în urma creșterii impozitelor pe 2019.
Explicațiile primarului
Primarul Timișoarei susține că este măcinat de această măsură nepopulară, dar ea trebuie luată, pentru că, odată cu noul Cod Fiscal adoptat de guvern, Timișoara a avut mult de suferit.
„Trebuie să mergem înainte cu această nouă fiscalitate locală, pentru că, dacă nu am face asta, pe fondul reducerii veniturilor primăriei prin noul Cod fiscal pe care l-a promovat guvernul, am risca să nu mai putem face nimic în oraș. Or, noi avem de făcut investiții majore pentru a moderniza mai bine orașul nostru, investiții care vor fi în beneficiul cetățenilor și în beneficiul agenților economici, în egală măsură. Nu poți dezvolta un oraș în zona privată dacă nu îi dezvolți și infrastructura publică”, a explicat Nicolae Robu.
Edilul-șef spune că majorările nu sunt de natură să afecteze drastic oamenii. Potrivit acestuia, peste 260.000 de timișoreni nu vor plăti nimic în plus pentru proprietățile care nu sunt aducătoare de venituri.
„Se plătește în plus dacă ai apartamente pe care le închiriezi (n.r. pentru afaceri), dar nu se plătește încât să fie cineva păgubit, ci se va câștiga cu ceva mai puțin în felul acesta, crescând fiscalitatea. La mașini, că se face foarte mult caz, 92% din deținătorii de mașini au mașini cu capacitatea cilindrică de sub 2.000 de cm cubi, aceștia vor plăti sume mici în plus. Jumătate din aceștia, aproximativ, au mașini cu capacitatea sub 1.400 de cm cubi, aceștia vor plăti cu 2,5 lei în plus pe lună, chiar merită să facem atâta caz din asta? Iar cealaltă jumătate va plăti cu 7,5 lei mai mult pe lună. Trebuie să înțelegem la adevărata valoare această suplimentare, pentru că se intoxică populația că am introduce taxe și impozite împovărătoare. Or, câtă vreme majoritatea covârșitoare a populației nu plătește nimic în plus, pentru că nu are proprietăți aducătoare de venituri, și câtă vreme pentru mașini jumătate plătesc 2,5 lei în plus pe lună și cealaltă aproape jumătate plătește 7,5 lei în plus lunar, eu cred că discuția nu are atâta rost”, a explicat edilul-șef.
Așa cum spuneam și mai sus, cei care au terenuri vor scoate mult mai mulți bani din buzunar, chiar dublu. Robu spune că această măsură îi va determina pe proprietari să-și valorifice terenurile și să nu le mai lase în paragină.
În proiectul de hotărâre care va ajunge în curând pe mesele consilierilor locali apare și o taxă de căsătorie, dar aceasta nu va mai fi promovată, susține Robu. I se pare o prostie.
Totodată, apare și o taxă hotelieră, despre care s-a mai discutat în trecut la Timișoara, de 2% din tariful de cazare fără TVA. Cu banii din taxa de turism primarul vrea să dezvolte orașul și mai mult, pentru a-l face mai atractiv.
Mai apar în proiectul de hotărâre și o taxă pentru eliberarea duplicatelor de pe certificatele de stare civilă, a extraselor multilingve, a adeverințelor de celibat – documente folosite la autoritățile din străinătate, o taxă pentru eliberarea actelor de identitate, în regim de urgență – maximum cinci zile lucrătoare.
Puțin interes pentru dezbatere
Dezbaterea organizată de primărie nu a stârnit prea mult interes. Activistul civic Cristi Brâncovan spune că ceea ce face edilul-șef este o haiducie, pentru că unele impozite vor fi dublate.
„Anul trecut v-am solicitat să faceți tot ce ține de dumneavoastră astfel încât Timișoara să nu piardă bani de pe urma modificărilor a cotelor din impozitul pe venit. Sunt profund nemulțumit de propunerile ce le faceți prin acest proiect. Mie mi se pare că ceea ce faceți este o haiducie”, a spus Brâncovan.
Primarul a explicat că nu își dorește să crească impozitele, dar nu are de ales, pentru că bugetul orașului a pierdut mulți bani odată cu modificarea Codului Fiscal. El dă asigurări că nu s-au mai făcut achiziții aiurea la primărie. În plus, spune că dezvoltarea orașului merită un efort din partea timișorenilor.
Un participant la dezbatere s-a declarat îngrijorat de decizia primarului de a crește cu 50% impozitele pe mijloacele de transport.
„Ce mă îngrijorează pe mine este că proiectul preconizează o creștere de 50% pe 2019, creând un precedent pentru anii viitori. Sunt puțin îngrijorat că poate crește de la an la an. Eu identific câteva pericole aici: fiind în trafic destul de mult văd foarte multe autovehicule care nu sunt înregistrate în județul nostru și chiar și cele care sunt înregistrate în județul nostru nu e sigur că au proprietari cu domiciliu în Timișoara. O creștere de 50% produce o stare de inechitate. Eu plătesc impozit pe mașină, plătesc TimPark, eu plătesc aceste lucruri și pe ei nu îi văd plătind. Recomandarea mea ar fi ca majorarea să nu depășească 10% pentru autovehiculele peste 2.000. Cred că ar trebui să creștem impozitele într-un mod cumpătat, pentru că s-ar putea să ne trezim cu soluții nefavorabile: oamenii vor merge la comunele învecinate și vor da bani acolo”, a spus acesta.
Robu i-a înțeles îngrijorarea și a asigurat că nu se mai pune problema să fie făcută altă majorare. Mai mult, spune că toate comunele din jurul Timișoarei au impozite mult mai mari. El dă asigurări că toți banii încasați în plus vor fi folosiți pentru investiții.
Concluzia dezbaterii este că primarul Nicolae Robu alege între două rele.
„Vă rog să aveți în vedere complexitatea lucrurilor. Oare nu e liberal să avem investiții? Acum alegem între două rele răul de a împovăra puțin, dar cu foarte puțin pe cei mai mulți. Nimeni nu va fi imposibilitatea să plătească, dar pentru unii va fi o povară, ca să putem dezvolta orașul în continuare. Ar fi un rău mai mare dacă am stagna. Anul acesta, de prin martie începând, când am văzut cât de greu ne este și când am preconizat că ne va fi și mai greu, nu am mai angajat nicio cheltuială până să nu o aprob eu. Eu știu că sunt măsuri nepopulare, mi-e cumplit de greu”, a conchis primarul Timișoarei.
Proiectul va trebui aprobat de consilierii locali, care se vor întâlni și vineri în ședință extraordinară în sala de consiliu a primăriei. Puteți să analizați propunerea de taxe și impozite locale pe anul 2019 AICI!
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2149228″]
[related-post post_id=”2143849″]
[related-post post_id=”2143454″]
[related-post post_id=”2139300″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!