Sute de clădiri istorice din Timișoara sunt într-o stare avansată de degradare, iar proprietarii ori nu au bani ori nu sunt interesați să le reabiliteze. Primarul Nicolae Robu consideră că acest lucru nu este normal și anul trecut a propus supraimpozitarea proprietarilor neglijenți. La ultima ședință de plen de anul trecut a Consiliului Local Timișoara, consilierii locali au și aprobat creșterea impozitelor și de cinci ori pentru proprietarii din 35 de clădiri din municipiu.
Acum, primarul estimează că ar mai fi cam 400-500 de proprietari de clădiri care ar putea plăti impozite mărite din 2019.
„Dacă în 2018 nu se vor mișca, în 2019 vom avea 400-500 de proprietari care vor avea taxa de paragină. E timp pe parcursul lui 2018 să se instrumenteze documentele astfel încât din 2019 să nu mai scape nimeni care nu se preocupă de clădirile care le deține. Noi nu ne putem prezenta în fața Europei, a lumii cu clădirile istorice în paragină”, a spus Robu.
Programul de ajutorare a proprietarilor de clădiri istorice bate pasul pe loc
În același timp, însă, Primăria Timișoara a lansat un program de ajutorare a proprietarilor de clădiri istorice care doresc să le reabiliteze. Astfel, municipalitatea a prevăzut încă de anul trecut un milion de euro pentru acest program, însă nimeni un a venit să revendice acești bani. Concret, prin acest program Primăria Timișoara achită integral costul reabilitării fațadei și acoperișului, urmând ca proprietarii să ramburseze 50 la sută din sumă pe o perioadă de zece ani, fără dobândă. Pentru a intra în acest program, asociațiile de proprietari trebuie să prezinte o listă cu acordul tuturor membrilor, precum și un proiect tehnic realizat de o firmă de arhitectură autorizată, dar și acordul celor de la Direcția de Cultură.
Potrivit viceprimarului, niciun euro din banii puși deoparte pentru acest proiect nu a fost cheltuit deoarece nicio asociație din Timișoara nu a reușit să depună documentația completă.
„Sunt 53 de asociații de proprietari care au venit să se intereseze și, dintre acestea, estimează colegii mei că jumătate sunt în procedura de realizare a proiectului tehnic în condițiile impuse de legislație. În baza acelui proiect, primăria trebuie să lanseze licitația publică. Asta înseamnă că toată documentația să fie la nivelul acesta. Sperăm ca din cele 20 și ceva de asociații o parte să depună documentații în acest an. Noi ne-am stabilit ca, până în 2021, să investim aproximativ 10 milioane de euro în această zonă. Trebuie să calculăm economic care sunt perspectivele. În 2017 am avut în buget un milion de euro și nu am putut să folosim nimic. Nu a existat niciun proiect depus. Primul proiect complet depus se verifică, intră în comisia specială, care verifică apoi punctajul. Dacă punctajul este corespunzător, indicatorii tehnico-economici intră în consiliul local, se dă hotărâre individuală și se licitează”, a explicat Diaconu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!