Robu susține că nu înțelege de ce s-a creat atâta vâlvă în jurul acestui subiect, inclusiv la nivel național, deoarece ideea este una logică, în opinia sa, iar până când nu se vor inventa automobile zburătoare, metroul rămâne singura opțiune pentru decongestionarea traficului.
„Orice minte limpede înțelege. Nu trebuie să fii inteligent. Orice minte limpede înțelege că orașele au limitele lor. Și Timișoara și Clujul și celelalte. Nu dărâmi ce există și să reconstruiești arterele cu zece benzi, sau 15, cum fac în China. N-ai cum să găsești soluții magice.
Dacă se ajunge la aparate de zbor individuale și oamenii nu vor mai folosi autovehiculele rutiere, atunci, eventual, se va produce o decongestionare. Noi îndemnăm lumea să folosească aceste mijloace individuale și sănătoase și ecologice … bicicleta, tricicleta, segway-ul, și așa mai departe. Toată această paletă.
Și asigurăm condiții pentru asta, cât putem într-un oraș care deja există, cu profilul stradal așa cum e. Eu nu am cum să creez benzi în plus acolo unde ecartul stradal nu îmi permite. Nu am cum să creez piste de bicilete așa cum vedem prin alte părți și cum știm că ar trebui să fie, dacă nu îmi permite ecartul stradal. Deci lucrurile astea trebuie să fie înțelese, trebuie să fim realiști”, a susținut primarul Timișoarei.
El a adăugat că în proiectul Timișoara – Vision 2030 existau două soluții: trecerea liniilor pe estacadă, sau în subteran. Dar cum estacadele ar bloca clădirile frumoase ale Timișoarei, singura soluție rămâne metroul.
„Ai două soluții: să vii cu artere suspendate, pe estacadă, sau să mergi în subteran. Evident, după ce epuizezi lărgirile de străzi. Și ați văzut câte străzi am lărgit eu în acești ani și ce rezultate spectaculoase am obținut”, a mai spus Robu.
Primarul Timișoarei a ținut să menționeze că a participat, pe vremea când era rector al Politehnicii, ca simplu voluntar, la redactarea proiectului Timișoara – Vision 2030.
„Pe pagina a doua am apărut eu, cu poză, pentru că eu am inițiat acel proiect, ca voluntar în acest oraș, ca om preocupat de soarta orașului, fără să am la acea vreme în minte că voi fi primar al orașului. Râdeam la acea vreme de o asemenea idee, dacă mi-ar fi spus cineva. Că nu mă preocupa de niciun fel”, a explicat Robu.
Spusele sale sunt contrazise de fostul viceprimar Adrian Orza, care susține că prezența lui Robu în acel proiect a fost pur din politețe. Totuși, Robu susține că un primar nu trebuie doar să se îngrijească de nevoile imediate ale unui oraș, ci trebuie să aibă viziune.
„Ar trebui să înțelegem că este un lucru firesc și normal ca un primar – dacă nu ar face așa, nu ar avea ce să caute în funcția de primar – să fie pe de o parte făptuitor, să pună în operă, să fie vizionar, să își asume lansarea de idei pentru viitorul chiar mai îndepărtat, nu numai mediu. Evident că pentru ziua de mâine e obligatorie prezența și în primul rând pentru ziua de azi”, a mai spus Robu.
Întrebat de unde va face Timișoara rost de finanțare, având în vedere că o astfel de linie ar costa între 600 de milioane și un miliard de euro, Robu a spus că încă acest lucru nu e clar, însă ce e clar este că avem nevoie de un studiu de prefezabilitate, o condiție primordială pentru începerea oricăror negocieri în acest sens, fie cu UE, fie cu finanțatori privați.
„De unde au făcut (rost de finanțare – n.r.) toate orașele care au metrou. Ba dintr-un loc, ba dintr-altul! Cum au făcut? Ce, Timișoara este cumva sub o pedeapsă divină să nu aibă șansă să acceadă la o sursă de finanțare? Va apărea o oportunitate de finanțare la un moment dat. Nu știu când. Dar ca să poți discuta cu un finanțator potențial (…) nu te finanțează nimeni dacă te duci și stai de vorbă, oricât de frumos ai vorbi, despre un obiectiv. <<Aș vrea să fac un metrou în Timișoara, nu-mi dați niște bani?>> Niciodată nu o să fii luat în seamă, o să fi considerat neserios. Poți obține bani – și asta e o condiție sine qua non, e condiție primordială, nu înseamnă că te și finanțează – minimum minimorum dacă ai un studiu de prefezabilitate făcut de specialiști. De aici pleacă discuția. Deci tu trebuie să-l ai”, a răspuns primarul Timișoarei.
El estimează că în circa zece ani, Timișoara ar putea avea prima linie de metrou, indicând programe europene, dar recunoscând că, în prezent, acestea nu se adresează orașelor de mărimea asta, ci celor care au peste un milion de locuitori.
„Circa zece ani, asta e apreciere mea. Nu știu, depinde. Pot să fie, de exemplu, programe europene care să finanțeze modernizarea orașelor europei din categoria din care face parte și Timișoara. Poate să apară la un moment dat. Poate să fie și o altă sursă de finanțare”, a mai explicat Robu.
El a dat ca exemplu faptul că acum câțiva ani, după ce au aflat din presă despre ideea de a construi metrou, o delegație de chinezi s-a înființat la Primăria Timișoara și a cerut detalii. Însă, cum ideea era de a se duce liniile de tren în subteran, Robu i-a trimis la Ministerul Transporturilor. Oricum, acel plan a căzut, CFR obținând finanțare pentru dublarea liniilor de tren pe teritoriul Timișoarei, folosind estacada prezentă acum.
„La un moment dat am avut o vizită a unei firme a statului chinez, care nu e focalizată doar pe profit, ba chiar nu are ca țintă realizarea de profit – dacă îl face e foarte bine -, ci promovarea imaginii Chinei în lume, a forței Chinei în lume. Și acea firmă, de exemplu, era interesată să ducă liniile de tren în subterna. (Pe banii lor?) Evident. Acum doi-trei ani, nu mai știu. Dar de unde a plecat totul? Pentru că, evident, în ambasade se urmărește ce apare în presa țării respective, e o regulă firească.
A fost consemnată această idee, că, uite, în Timișoara se dorește așa ceva și în raportul întocmit de reprezentanța economică s-a menționat că ar fi o oportunitate. Presupun că așa s-a întâmplat. Și a fost acea discuție. Evident că eu le-am explicat cum stau lucrurile și i-am îndrumat spre Ministerul Transporturilor. Pentru că liniile de cale ferată nu sunt în jurisdicția Primăriei. Ei nu știau asta.
Le-am spus că noi am făcut un studiu de prefezabilitate și că sper ca Ministerul Transporturilor – care își dăduse girul favorabil – să fie receptiv pe acel studiu de prefezabilitate. Ei, apărând oportunitatea de finanțare europeană pentru adăugarea a încă unei linii de cale ferată, pe tehnologia actuală, pe acea movilă, prin lărgirea movilei de pământ, a căzut totul. Dar, vedeți, nu știi ce se întâmplă pe viitor. Dar trebuie să fii pregătit”, a concluzionat primarul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!