Un timișorean s-a rănit serios, luni, după ce a căzut pe un traseu special pentru biciclete din centrul Timișoarei. Tânărul susține că pista de pe strada Piatra Craiului, locul unde s-a petrecut incidentul, era umedă și extrem de alunecoasă, astfel că a căzut și s-a accidentat destul de serios.
Întrebat, marți, ce crede despre această întâmplare, în condițiile în care comunitatea pe două roți din oraș a reclamat de mai multe ori vopseaua cu care au fost date pistele, primarul Nicolae Robu spune că nu e foarte convins că aceasta este, într-adevăr, problema.
„S-au făcut teste, s-au făcut măsurători, s-a folosit vopsea făcută pentru așa ceva, ea nu e o vopsea specială pentru Timișoara, e o vopsea care se folosește și în alte părți. Nu știu dacă asta e cauza, că mai sunt căzături de pe bicicletă și fără să fie vopsit locul unde se întâmplă căzăturile. Putem să nu vopsim, că ne costă mai puțin și într-o perioadă nici nu au mai fost vopsite. Arată mult mai bine vopsite, atrag atenția și pietonilor că pe acolo vin bicicliști și evident și bicicliștilor le delimitează mai clar zona dedicată lor. Sunt avantaje și dezavantaje, poate unii nu respectă viteza. Nu pot să mă pronunț. Mie mi s-au adus toate garanțiile că nu este necorespunzătoare această vopsea și că și în lipsa ei se mai întâmplă să se alunece, dacă este mâzgă sau mai știu eu ce”, a declarat edilul-șef.
De ce se vopsesc totuși pistele, deși bicicliștii s-au tot plâns de „patinoarul” în care se transformă acestea după orice ploaie? Există și pentru asta o explicație.
„S-a mai întâmplat asta (să cadă bicicliști – n.r.), dar noi avem răspunderea și asupra modului în care arată orașul și a modului în care îl funcționalizăm. Când ți se aduc toate garanțiile că e mai bine așa, este normal să faci cum ți se garantează că este mai bine (…) Nu știu dacă toți bicicliștii consideră la fel, că nu știu câți au căzut datorită acelei vopsele. Am rezerve să cred așa. Țin ca bicicliștii în Timișoara să fie cât mai mulțumiți de ceea ce le oferim. Nu putem oferi cât ne-am dori noi, nu putem oferi cât își doresc ei, pentru că nu acum construim orașul. El e un dat, în anumiți parametri, dar ne străduim să asigurăm condiții cât mai bune și cred că am dovedit asta cu toată deschiderea”, a completat Robu.
Potrivit edilului, în cazul pistelor care vor fi create de la zero, de acum încolo, e puțin probabil să se mai folosească vopsea, deși aceasta este soluția cea mai ieftină. În plus, urmează ca incidentul de pe Piatra Craiului să fie analizat. Nu se știe de cine, dar putem presupune că de specialiștii de pe CD Loga 1.
„N-o să mai vopsim! Acolo unde construcția pleacă de la zero prin asfaltare, o să folosim asfalt colorat diferit, așa cum am și făcut de astfel. Dar unde pistele sunt amenajate pe trotuare sau pe carosabile, care există deja, acolo nu e o altă soluție să le marcăm, o linie trasă nu e suficientă (…) O să se cerceteze puțin ce s-a întâmplat acolo. Fără îndoială că ar fi grav dacă acea căzătură s-a produs din cauza vopselei. Înseamnă că cineva a trișat sau a dezinformat undeva. Dar, repet, mie mi s-au adus toate garanțiile că s-au făcut teste și că acea vopsea este bună, este folosită peste tot, nu numai la noi”, mai spune primarul.
Robu mai spune că ultimele piste i-au fost lăudate de bicicliști și le transmite acestora să anunțe primăria unde sunt probleme cu vechea „farbă”.
„E posibil ca anumite piste să fi fost vopsite cu o vopsea necorespunzătoare. Dacă ni se sesizează, putem să le revopsim. Nu cred că cea mai bună soluție este să renunțăm la vopsit. E mult mai vizibil că e pistă de biciclete dacă este vopsită. Să ni se semnaleze unde nu e bună vopseaua și vom revopsi. Cred că ar fi bine așa. Dar nu vreau eu să stabilesc binele bicicliștilor. Dacă ei consideră că e mai bine să nu vopsim niciunde, nu le vopsim niciunde”, a afirmat edilul șef.
Nicolae Robu a mai spus că ar accepta fără să clipească invitația de a pedala pe ploaie pe pistele vopsite.
„Evident că aș merge cu bicicleta”, a conchis acesta.
În decembrie 2015, Nicolae Robu posta pe Facebook un sondaj care avea ca subiect exact vopseaua de pe pistele de biciclete.
„Dragi bicicliști, unii dintre dumneavoastră mi-ați sesizat că vopseaua verde cu care sunt marcate pistele de biciclete în Timișoara ar fi alunecoasă când plouă, creându-vă probleme, mai ales la viraje. Din dorința noastră, general valabilă, ca ceea ce facem să fie spre binele beneficiarilor (…) am vrea să știm părerea pe subiect a cât mai multora dintre dumneavoastră. Drept urmare, dacă considerați că este bine ca pistele să fie vopsite ca până acum, clicuiți Like. Dacă doriți ca pistele să nu mai fie vopsite ca până acum, ci doar delimitate lateral cu linii albe, postați textul Dislike”, suna textul acestuia.
Trei ani și jumătate mai târziu, povestea încă nu are o concluzie.
UPDATE. Verde pentru Biciclete: „Facem apel la toți bicicliștii care aleg să folosească bicicletele în zilele cu ploaie să fie extrem de prudenți”
Reprezentanții Verde pentru Biciclete au solicitat informații legate de tipul vopselei folosite la pistele din Timișoara încă din anul 2018, în urma unui articol TION. Nu au primit „documente esențiale” solicitate Primăriei Timișoara, așa că reprezentanții VpB nu își pot exprima un punct de vedere, prin urmare recomandă bicicliștilor care folosesc aceste piste pe ploaie să fie extrem de prudenți.
„În lipsa unor documente esențiale pe care Primăria Municipiului Timișoara a fost solicitată să ni le ofere, echipa Verde pentru Biciclete nu poate avea un punct de vedere oficial legat de tipul vopselei folosite pentru marcarea pistelor de bicicletă în anii 2018-2019 și dacă aceasta este sau nu destinată unei astfel de lucrări. În momentul în care vom avea acces la documentele solicitate, vom putea să avem un punct de vedere oficial pe acest subiect. Facem apel la toți bicicliștii care aleg să folosească bicicletele în zilele cu ploaie, să fie extrem de prudenți, așa cum facem și noi în cadrul echipei VpB”, transmit cei de la Verde pentru Biciclete.
Verde pentru Biciclete a înaintat în data de 19 octombrie 2018 o cerere către Primăria Timișoara, în urma unui articol publicat de TION, în care au cerut informații despre vopseaua folosită pentru pista de biciclete dintre Piața Mărăști și pasajul de cale ferată de la Piața Consiliul Europei.
„Ca urmare a declarațiilor făcute de «reprezentanții municipalității» citate în articolul «Verde pentru biciclete, dar cu vopsea! Pista de lângă Parcul Botanic a fost vopsită iar», publicat de TION în data de 17 octombrie 2018, conform cărora vopseaua folosită pentru vopsirea pistei de biciclete dintre Piața Mărăști și pasajul de cale ferată dintre Piața Mărăști și Piața Consiliul Europei este o «vopsea standardizată pentru pistele de biciclete», doresc să primesc o copie de pe următoarele documente:
1. Fișa Tehnică a Produsului folosit pentru vopsire
2. Metoda de Aplicare comunicată de producătorul vopselei
3. Agrementul Tehnic, Declarația de Conformitate și/sau Declarația de Performanță aferentă produsului”, au transmis cei de la Verde pentru Biciclete primăriei.
Li s-a răspuns că documentele solicitate se află pe site-ul primăriei, la secțiunea „Documente publice”, dar reprezentanții VpB transmit că au căutat pe site-ul primăriei informațiile solicitate, dar aceste „nu se află în întregime la adresa indicată în răspuns și nici nu ne-au fost transmise așa cum le-am solicitat!”.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/biciclistul-ranit-pe-pista-din-centrul-timisoarei-cauta-martorii-accidentului/2246142
http://www.tion.ro/un-biciclist-ranit-a-declarat-razboi-vopselei-de-pe-pistele-de-biciclete-din-timisoara/2245694
http://www.tion.ro/biciclisti-vreti-piste-verzi-sau-nevopsite-nicolae-robu-mi-s-a-spus-ca-este-buna-vopseaua/1596763
http://www.tion.ro/verde-pentru-biciclete-dar-cu-vopsea-pista-de-langa-parcul-botanic-a-fost-vopsita-iar/2129043
Citiți principiile noastre de moderare aici!