Actualul viceprimar Traian Stoia s-a ocupat direct, încă din timpul fostei administraţii, pe când era consilier, de subiectul parcărilor subterane, în sensul că el a condus Comisia de negociere a consiliului local formată pentru a purta discuţii cu investitorii interesaţi de amenajarea de parcări. Mai mult, aleșii din fosta legislatură au adoptat, în 2012, şi o hotărâre care prevedea construirea unui număr de cinci parcări subterane în zona centrală a Timişoarei. Hotărârea făcea referire la întocmirea şi înaintarea către Consiliul Local Timişoara a unor contract de asociere în participaţiune între ADP şi firmele Kronvest Investment Group din Braşov, respectiv Mandelbaum din Graz pentru construirea parcărilor subterane. Erau propuse şi amplasamentele: în zona fântânii de la Punctele Cardinale şi a parcului din zona Palatului Dicasterial, în zona Colegiului Tehnic (MIU) – Casa Oamenilor de Ştiinţă, în zona Pieţei Mărăşti şi/sau sub Parcul Botanic şi sub ceasul floral de lângă Hotel Continental. Din spusele viceprimarului, proiectul ar putea fi demarat oricând și totul depinde doar de primar.
De ce stagnează lucrurile? Robu afirmă că nu este în regulă să se urmeze această procedură. „Nu putem să facem parcările subterane prin simpla semnare a unor contracte, trebuie să urmăm proceduri de achiziţie publică a partenerului. Şi în primul rând noi vrem să facem parcări supraterane. E o schimbare de optică (…) Legea te obligă să faci proceduri de achiziţie publică. Atunci au fost purtate discuţii, în urmă cu câţiva ani, în comisia de negociere, dar eu nu pot să-mi permit să semnez contracte de parteneriat public-privat pe baza discuţiilor dintr-o comisie de negociere, doresc să se facă o licitaţie şi prin licitaţie să se aleagă executantul cel mai potrivit pentru că nu vreau, sub nicio formă, ca într-o bună zi să fiu pus să dau cu subsemnatul”, a explicat, marţi, primarul.
În plus, edilul-şef are în plan construirea de parcări supraetajate, fiind identificate două amplasamente unde ar putea fi realizate astfel de investiţii, tot printr-un parteneriat public privat, muncipalitatea urmând să pună la dispoziţia investitorilor privaţi terenurile practic.
„Vrem să facem o parcare supraterană în zona Popa Şapcă – Oituz, între clădirea care a fost popotă cândva şi primul bloc al militarilor de pe Popa Şapcă, cu intrare şi ieşire atât de pe Popa Şapcă, cât şi de pe Oituz, şi o parcare supraterană în parcul Brătianu, unde există acum bateriile de garaje. Şi vom vedea în plus unde se va preta să mai facem şi în subteran. Aceste două locaţii sunt însă ideale pentru parcări supraterane”, a mai declarat Robu.
De ce nu au fost demarate încă procedurile de achiziţie publică? Reprezentanţii primăriei spun că se mai aşteaptă unele acorduri de la Universitatea de Vest şi de la Ministerul Apărării pentru terenul din zona Popa Şapcă – Oituz.
„Aşteptăm de la Universitatea de Vest să ne dea un acord de a comuta pe acest teren, că terenul aparţine UVT, urmând ca noi să acordăm dreptul Universităţii de Vest să facă ce consideră de cuvinţă pe vechea locaţie unde era envizajat să se facă parcare, era o locaţie în zonă aproape de linia ferată care era dedicată pentru parcare, dar părerea mea este că nu e un loc potrivit acolo. A fost vorba că săptămâna asta vom primi răspunsul şi după mai avem nevoie de un răspuns de la Ministerul Apărării Naţionale pentru o fâşie de 2 metri de teren tot aici, în zona Popa Şapcă – Oituz, şi în momentul în care avem răspunsuri favorabile atunci veţi vedea, se va face într-un timp record parcarea supraterană în una din două variante, 5 etaje sau 10 etaje”, a promis Robu, precizând că licitaţia ar putea fi demarată în câteva săptămâni dacă se primesc toate acordurile necesare în cursul acestei săptămâni.
Pentru celălalt amplasament, din zona Parcului Brătianu, unde ar urma să fie ridicată o parcare cu cinci sau şase etaje, nu trebuie nimic de la nimeni, spune edilul, dar se doreşte realizarea celor două obiective “la pachet”. Robu consideră că acest lucru ar fi mai avantajos şi pentru potenţialii investitori, care de regulă contractează credite bancare.
Totuşi, primarul Timişoarei ia în calcul şi realizarea de parcări subterane.
„Dacă nu facem parcările supraterane atunci vom scoate la pachet locaţiile stabilite mai demult pentru parcări subterane. Nu se ştie pentru că aşteptăm răspunsurile despre care v-am vorbit, de la Ministerul Apărării şi de la Universitatea de Vest”, a mai explicat Robu.
Oricum, şi primarul susţine că există investitori interesaţi, ba chiar că s-a întâlnit săptămâna trecută cu unii dintre ei, care s-au prezentat la Primăria Timişoara cu propunerea de a intra într-un astfel de parteneriat şi în timpul fostei administraţii, atunci când se discuta despre parcări subterane.
O parcare subterană rămâne totuşi în plan – cea care ar urma să fie realizată în zona Modex – strada Carol Telbisz atunci când se va amenaja pentru circulaţia auto pasajul subteran din Piaţa Victoriei. O investiţie pentru care oricum deocamdată nu sunt bani…
Pana la metrouri, Primaria Timisoara s-a impotmolit la parcari… Stoia vrea una, Robu – alta!
Citiți principiile noastre de moderare aici!