Recent, primarul Nicolae Robu spunea că nu există vreun risc ca primăria să intre în colaps, deși sunt probleme serioase cu banii la primărie. Angajații STPT erau cât pe ce să intre de două ori în grevă, pentru că nu și-au primit salariile la timp, la Colterm a fost tăiat gazul din cauza facturilor neplătite, iar situația nu este roz nici la Societatea de Drumuri Municipale sau la Horticultura. Totul s-ar fi tras, conform spuselor edilului-șef, de la furtuna din septembrie 2017, când primăria a fost nevoită să dea foarte mulți bani pe diverse reparații. Robu spune acum că guvernul nu a făcut ce a promis și că nu i-a dat bani pentru rezolvarea problemelor apărute în urma furtunii.
Edilul spune că nu știe cât sunt datoriile PMT
Primarul spune că nu știe la cât se ridică datoriile primăriei către societățile din subordine sau către firmele cu care are contracte. Ușor de zis, greu de crezut. Zilele trecute, social-democrații au tras un semnal de alarmă cu privire la datoriile PMT către aceste societăți, iar primarul a profitat de situație pentru a da vina pe PSD pentru probleme.
„Nu știu să vă spun care sunt datoriile către societățile și regiile din subordine. Tot ce face grupul PSD este o zbatere să încurce buna funcționare a orașului. Dacă sunt datorii, știu eu de ce sunt datorii. Pentru că, așa cum am explicat, nu puteam să las spitalele descoperite, școlile descoperite, de exemplu… Din cauza guvernului PSD sunt datorii. Dacă guvernul PSD ne-ar fi dat bani cât ni s-ar fi cuvenit pentru a remedia pagubele de la furtună, cum a putut să dea în alte părți, atunci noi puteam să facem plăți către societățile primăriei și valorile nu sunt deloc mici, așa cum v-am spus”, ne-a spus Robu.
Potrivit edilului-șef, cele mai mari datorii sunt către SDM, „dar nu este nicio problemă”, consideră acesta. Din cotele defalcate intră foarte puțini bani în conturile primăriei, iar sumele nu prea ajung pentru toate angajamentele. Se dau bani cu țârâita societăților.
„Nu am încurcat cu nimic SDM, acolo lucrurile sunt sub control, eu nu-i țin fără să le dau. Îi țin atât cât trebuie ca să fac față la altele. Acum, în 10 iulie, dau la SDM mai mult. Le dau când unora, când altora, după cum pot, încât să nu aibă dificultăți niciuna din companii. Așa am făcut cu absolut toate. Nu au greutăți din cauza că nu le dă primăria bani. Nici într-un caz, greutățile sunt din alte motive. Este cumplit de greu să fac această împărțire a banilor, dar nu știu să vă spun cât va dura. Mai durează. Între 25 și 30 de milioane de lei vin în fiecare lună din cotele defalcate. Arierate avem foarte puține, cred că sunt câteva sute de mii de lei în acest moment”, ne-a mai explicat primarul Timișoarei.
În 10 iulie, primăria ar trebui să dea bani frumoși și către STPT, unde cei peste 900 de angajați încă n-au ajuns cu salariile la zi, dar și către Colterm, după ce s-a angajat că plătește, eșalonat, o factură restantă la gaz. Pentru Colterm mai achită până în septembrie și certificate verzi.
Planul lui Robu: un credit
Primarul Timișoarei spune că toate problemele s-ar rezolva dacă municipalitatea ar reuși să ia un credit, dar că guvernul nu permite acest lucru. El susține că se chinuie lună de lună să împartă banii către societățile din subordine și către firmele cu care lucrează.
„Avem așa mare nevoie de lichidități. Din păcate, eu mă văd nevoit să mai ridic piciorul de pe accelerație, în condițiile în care am cheltuieli foarte mari și nu am nici posibilitatea de a lua un credit bancar, deși rata de îndatorare a Timișoarei este de sub 8%, e cea mai mică din țară. Este una extrem de mică. Închipuiți-vă ce ar fi să luăm un credit de câteva zeci de milioane, încât să ajungem în proximitatea a 30%. Nu avem la bugetul local încasări atât de mari ca să putem susține atâtea lucruri câte avem noi în portofoliul de proiecte. De la guvern nu primim, trebuie să susținem și proiectul Capitală Europeană a Culturii (…) avem de realizat obiective de investiții care costă zeci de milioane. Ne este foarte greu. Vă dați seama că eu, lună de lună, stau și cumpănesc încotro să direcționez banii și am grijă și să nu lăsăm anumite firme cu restanțe foarte mari, port dialog cu ele și, sigur, unele au posibilități de a suporta anumite întârzieri”, a mai declarat Nicolae Robu.
Cu toate că se plânge că nu mai știe cum să împartă banii, edilul-șef spune totuși că situația nu este așa dezastruoasă și că arieratele au fost de 1,6 milioane de lei, o sumă foarte mică pentru un oraș ca Timișoara, cu un buget ca Timișoara.
În ziua în care Robu făcea aceste declarații, vineri, funcționarii primăriei publicau un anunț pentru a cumpăra, prin achiziție directă, „servicii de consultanță financiară în vederea contractării unei finanțări rambursabile de maximum 100 de milioane de lei”. Practic, primăria caută un expert financiar care să ajute municipalitatea să ia un credit.
„Dezvoltarea Municipiului Timișoara este principalul obiectiv al administrației publice locale. În acest context, activitatea financiară și managementul resurselor ocupă un loc prioritar în atenția Direcției Economice. În vederea implementării celor mai importante obiective de investiții de interes public local (…) se impune asigurarea surselor de finanțare pentru respectivele proiecte. Sursa de finanțare a acestor proiecte se intenționează a fi atragerea unui/ unor împrumuturi, în condiții avantajoase pentru bugetul local, corelate cu condițiile de piață existente. Pentru identificarea celei mai bune soluții de finanțare este necesară organizarea unei proceduri de achiziție a serviciilor de consultanță financiară”, se arată în anunțul de participare la licitație trimis către SEAP.
Potrivit mai-marilor din primărie, de la Direcția Economică și Serviciul Buget, e mare nevoie de un consultant financiar „având în vedere valoarea mare și termenele scurte de execuție a investițiilor pe care Municipiul Timișoara le derulează și intenționează a le contracta în viitor și observând că această sumă nu poate fi asigurată din bugetul propriu al autorității publice, este necesară identificarea unor surse de finanțare”.
„Prin urmare, se propune accesarea unei finanțări prin credit bancar (…) observându-se că atragerea de către Municipiul Timișoara a unui credit bancar este mai avantajoasă prin faptul că un credit bancar va genera costuri de finanțare mai reduse, precum și faptul că maturitatea creditului bancar poate fi de circa 12 ani (…). Pentru a beneficia pe deplin de conjunctura actuală a piețelor financiare și pentru a încerca obținerea unei diminuări a ratei dobânzii actuale, precum și a nivelului comisioanelor plătite în prezent, considerăm a fi necesară utilizarea unor servicii de consultanță de specialitate”, se mai arată în anunț.
Primăria este dispusă să plătească 153.510 lei cu tot cu TVA pentru consultanța financiară, adică aproape 30.000 de euro. Cei interesați pot depune oferte până în 11 iulie, procedura fiind achiziție directă, după criteriul prețul cel mai mic.
PMT mai are de achitat un credit în valoare de 112 milioane de lei, contractat în 2014, tot pentru susținerea proiectelor începute, în special a celor desfășurate cu fonduri europene.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2060895″]
[related-post post_id=”2068384″]
[related-post post_id=”2066782″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!