Cine avea drum spre Europa occidentală ştia că drumul de la Timişoara spre Budapesta trecea pe la vama Cenad şi de acolo prin câteva localităţi şi prin centrul oraşului Szeged. Nou inaugurata bucată de autostrada, parte a M43, are 30 de kilometri şi face parte din coridorul IV paneuropean. Drumul a fost proiectat la patru benzi, câte două pe sens, plus câte o bandă de urgenţă.
Autostrada către vest începea pentru români de la nodul de acces pe autostrada M5, chiar la ieşirea din Szeged. M5 merge spre Budapesta şi de aici în continuare spre Viena sau Italia.
Conform declaraţiilor lui Völner Pál, secretar de stat pentru infrastructură în cadrul Ministerului Dezvoltării Naţionale al Ungariei, cei mai câştigaţi de pe urma noului tronson de autostrada sunt locuitorii din Szeged, care au scăpat acum de traficul infernal, mai ales cel al maşinilor de mare tonaj, care erau nevoite să traverseze centrul localităţii pentru a ajunge la autostrada M5.
„Autostrada va apropia România şi Ungaria, şi sper că drumul nu se va opri la graniţă, pentru că ştim acum că şi în România s-a început deja lucrul la un tronson de autostradă (tronsonul Arad – Timişoara). Dorim să ajungem cu acest drum până la Bucureşti, Constanţa şi chiar Atena. Adevărul este că suntem printre cele mai bine dezvoltate ţări din punctul de vedere al autostrăzilor în această parte a Europei şi ne mândrim cu acest lucru”, a spus Völner Pál.
Chiar dacă pentru circulaţia pe autostrada este nevoie de plata unei taxe, celebra „matrica”, pe porţiunea de la M5 până la vechiul drum naţional 5, de lângă Szeged, se va circula gratuit.
Lucrările la noua autostrada de 30 de kilometri au fost destul de complexe, fiind necesară chiar şi ridicarea unui nou pod peste Tisa, la Szeged.
Investiţia pentru M43 a demarat în 2008, iar termenul iniţial de predare a fost august 2010. Inundaţiile de anul trecut au amânat puţin termenul de finalizare. Suma totală necesară pentru investiţie a fost de 200 de milioane, din care 70% din fonduri europene.
În scurt timp, autorităţile maghiare vor începe lucrările şi la ultima porţiune a drumului M43, cea dintre Mako şi Nădlac. În acest fel, Ungaria va avea autostrada până la graniţa cu România, dar, din păcate aceasta nu va avea de ce drum să se lege, lucrările pe partea românească fiind mult întârziate…
Vezi o animatie a autostrazii Mako-Szeged
Citiți principiile noastre de moderare aici!