Deşi veniturile românilor sunt în scădere, ei îşi găsesc bani pentru a cumpăra o bere. După un an 2011 în care se făcuse simţită o stabilizare a pieţei, aceasta atingând în volum 17 milioane hectolitri, consumul de bere din România corespunzător primului trimestru al anului 2012 a înregistrat o scădere de 5%, comparativ cu perioada similară a anului precedent.
Făcând o comparaţie cu rezultatele primului trimestru al anului 2008, un an de referinţă pentru istoria pieţei din punct de vedere al consumului înregistrat, scăderea pe primele trei luni ale anului 2012 este dramatică, atingând un procent istoric de 23%, a declarat, la Timişoara, Constantin Bratu, director general al Asociaţiei Berarii României.
Scăderea consumului de bere în primul trimestru din 2012 a fost influenţată în special de vremea rece şi zăpada abundentă din ianuarie – februarie care a făcut ca oamenii să renunţe la bere, spun reprezentanţii asociaţiei patronale a producătorilor din domeniu, Berarii României. Acest factor s-a adăugat unui context deja nefavorabil, respectiv faptul că românii îşi numără fiecare leu, ceea ce face ca şi un produs popular, aşa cum este berea, să fie mai puţin accesibil. Scăderea consumului de bere la nivelul pieţei a avut în cei deja patru ani de recesiune profunde implicaţii negative la nivelul întregii industrii a berii, în special de natură socială. Astfel, în doar trei ani, numărul locurilor de muncă generate de industria berii la nivelul întregii economii a ţării, direct şi indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scăzând de la 96.400, la 76.000.
În ceea ce priveşte preferinţa consumatorului român, se pare că puţin peste jumătate preferă berea la PET, o treime la sticlă şi 14,8% la cutie. „Vă asigur că nu există nici o diferenţă între berile îmbuteliate în diferite recipiente. Sunt doar mituri. De ce se preferă berea la PET? Este vorba şi de preţ. A trebuit găsită o soluţie pentru a oferi oamenilor o bere care să îşi păstreze calitatea, dar care să fie şi accesibilă. Statisticile arată că un român munceşte 30 de minute pentru a putea plăti un litru de bere, în timp ce un cetăţean din Europa de Vest munceşte doar opt minute. Iar acest ambalaj oferă un preţ mai bun”, a mai declarat Constantin Bratu. El a admis că mare parte din acest consum la PET merge spre cei care activează în agricultură.
Consumul mediu pe cap de locuitor a fost de 87 de litri de bere anul trecut, iar valoarea totală a vânzărilor a fost de 17 milioane de hectolitri. Aceasta plasează România pe locul şapte în Europa în ceea ce priveşte consumul mediu. Ca un lucru interesant, 4,42% din berea consumată în Europa a fost prdusă în România, ceea ce presupune că 1% din toată berea produsă pe Pământ provine din România.
Studiile arată că românul rămâne extrem de fidel berii de tip pils, cea produsă în mod constant în România. Tipurile noi de bere prind foarte greu. Ca dovadă, 99% din consumul de bere este oferit de producţia internă. În consecinţă, şi modelele de bere produsă sunt cele clasice. „Berea de tip aromat, cu arome sau în combinaţie cu diferite alte băuturi (de exemplu suc de lămâie) reprezintă o parte destul de mică din consumul general, e vorba de 1 – 2%. La fel şi berile speciale, de exemplu cele de abaţie. Este un public care se formează şi care poate evolua în timp”, a menţionat Constantin Bratu, director general al Asociaţiei Berarii României.
Citiți principiile noastre de moderare aici!