Rutele culturale europene sunt o nouă formă de turism, tot mai căutată, care contribuie la promovarea identității locale și a patrimoniului local. Ruta Regională a patrimoniului Industrial va fi extinsă cu obiective din Timișoara și județ.
„Muzeul de Transport Public “Corneliu Mikloși”, Uzina de Apă Industrială și Uzina de Apă nr. 1 Urseni (viitorul Muzeu al Apei Timișoara) fac parte acum din Ruta Regională a Patrimoniului Industrial. Recunoscută ca parte a Rutelor Cultural Turistice din România, ruta va fi extinsă cu obiective din Timișoara și județ și contribuie la conștientizarea actorilor din turism asupra semnificației patrimoniului cultural material și imaterial în contextul valorificării economice durabile. (…) România are la acest moment 49 de Rute Cultural Turistice recunoscute, iar Timișoara a debutat pe acestea cu Muzeul Satului Bănățean ca parte a Rutei Naționale a Muzeelor Etnografice în aer liber din România”, transmit reprezentanții Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în județul Timiș.
Ce facem cu recunoașterea?
Momentan, aceste atracții nu pot fi vizitate de oricine își dorește. Muzeul de Transport Public „Corneliu Mikloși” este centru de vaccinare, iar uzina Aquatim este în șantier. Așa-zisul OZN de pe Calea Urseni, prima uzină de apă a Timișoarei, va deveni la un moment dat Muzeul Apei. Iar reprezentanții APDT Timiș nu spun cu ce ajută această recunoaștere Timișoara și cum va fi promovată mai departe această rută turistică. Tion a încercat să afle ce face asociația cu Ruta Patrimoniului Industrial din Timișoara, iar răspunsul reprezentanților APDT Timiș a fost „am scris în postare, repet, deci tot ce fac acum este să repet ceea ce am postat pe Facebook”.
Muzeul de Transport Public „Corneliu Mikloși” și-a început povestea în 2000, când s-a format Tram Club Banat, din care fac parte RATT și regiile de transport din Arad și Reșita. Sunt conservate tramvaie istorice, unele fiind utilizate în cadrul turismului durabil, dar se și studiază istoria transportului public din Timișoara. În acest spațiu s-au ținut evenimente ca: Ziua transportatorului sau Bienala timișoreană de arhitectură Beta.
Programul Rute Culturale a fost lansat de Consiliul Europei în 1987 și demonstrează modul în care patrimoniul din diferite țări ale Europei contribuie la un patrimoniu cultural comun. În România sunt 49 de Rute Cultural Turistice recunoscute, iar Timișoara a debutat pe acestea cu Muzeul Satului Bănățean ca parte a Rutei Naționale a Muzeelor Etnografice în aer liber din România.
Articole pe aceeași temă:
Trimite articolul
XCu privire la Muzeul Corneliu Miklosi, vom putea astepta mult si bine. Respectul autoritatilor s-a vazut de-a lungul timpului cu privire la acest muzeu. Acum doi ani cand s-a inaugurat, muzeul, desi printre putinele din Romania in aceasta zona transport-industrie, s-a deschis cateva zile fara autorizatie ISU, iar dupa aceea s-a inchis… Astazi este centru de vaccinare. Ma intreb ce geniu a decis acest aspect. Va spun eu, unul care nu are respect pentru patrimoniul Timisoarei. La doi pasi de muzeu, este centrul de vaccinare de la ISHO… Iin anii urmatori acest muzeu, repet unic in Romania, va deveni Centru Multiplex City, adica un punct de atractie, zic cei care l-au gandit, pentru Timisoara, Capitala Culturala Europeana. Dar acest centru presupune afectarea actualelor constructii din care este alcatuit Muzeul Miklosi, unele de mai bine de 100 de ani. Centrul Multiplex va gazdui evenimente de arta, expozitii, iar exponatele mijloace de transport si de alta natura ce alcatuiesc muzeul, vor fi lasate cel mai probabil la voia intemperiilor. Cam asta se va intampla cu Muzeul Corneliu Miklosi…. A inceput bine, dar au intervenit in traiectoria lui niste personaje semidocte si fara respect de patrimoniul Timisoarei, fie el si industrial sau de transport, care nu inteleg importanta acestuia. Oare putem opri aceasta bataie de joc? Se implica cineva? Ii pasa cuiva?
cine tot insista cu “turism” si “timisoara” in aceeasi propozitie are probleme grave la cap.
Raspunsul la intrebareaa din titlu e simplu: ne batem joc de ce avem, pentru ca asa considera ca trebuie procedat cei care sunt in masura sa sustina muzeul. Nici fosta adnimistratie si nici actuala nu doresc acest muzeu. E mai usor sa distrugi decat sa construiesti, iar populatiei sa-i explici ce lucru grozav faci. Mai important e ca acolo sa apara galerii de arta, ca nu sunt destule care au tras obloanele in oras. In favoarea cui e aceasta decizie o sa vedem in timp, dar cu siguranta nu in favoarea Timisoarei.