Primăria Timișoara ar trebui să depună, zilele acestea, două proiecte pentru fonduri europene. Unul se referă la garniturile Armonia, iar altul la achiziția de tramvaie noi. Inițial, reprezentanții PMT voiau să obțină fonduri UE pentru toate cele 30 de Armonii, dar planurile s-au schimbat. Doar pentru 16 tramvaie ar fi eligibil proiectul. Cât despre tramvaie noi, planurile erau să se cumpere 40, dar s-a decis că proiectul va fi depus tot pentru 16 garnituri. Acesta ar fi primul proiect major depuse de primărie pe Axa 4, Timișoara având dreptul la aproape 56 de milioane de euro doar pe această axă.
„Nouă nu ne-a respins nimeni vreo cerere de finanțare pe fonduri europene pentru tramvaie. Nici n-am depus încă! La Autoritatea Națională de Achiziții Publice nu ni s-a acceptat documentația de licitație prin care am vrut să avem un contract-cadru care să ne permită să cumpărăm de la 1 la 40 de tramvaie, în funcție de cât de mulțumiți vom fi de produsele oferite prin licitație și de banii pe care îi vom avea la dispoziție. Pe fonduri europene nu există pe axa de mobilitate destui bani ca să cumperi mai mult de 16 tramvaie și să amenajezi și Calea Bogdăneștilor ca bulevard și Calea Circumvalațiunii și tot ce vrem noi să facem. Noi am vrut să ne aprobe ca și altă dată un contract-cadru, cum li s-a aprobat și altora. Mi-au spus colegii de la Cluj că de trei ori le-a respins și a patra oară le-a aprobat licitația pe contract-cadru. Noi am renunțat, dacă mereu cei de la ANAP au obiectat, nu am vrut să avem conflicte. Am propus să cumpărăm 16 tramvaie”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Pe străzile Timișoarei circulă zilele acestea 15 tramvaie Armonia, deși la Timișoara au sosit 25 din totalul de 30 reabilitate. Reprezentanții municipalității au vrut să obțină fonduri pe Axa Retro pentru modernizarea garniturilor vechi, dar nu se va putea face rost de finanțare pentru toate. Contractul încă nu s-a încheiat, așa că municipalitatea poate aplica cu un proiect pe POR – Axa 4, prioritatea de investiții 4e, obiectiv specific 4.1. Una dintre condițiile impuse de UE este ca „proiectul depus spre finanțare să nu fie încheiat sau implementat integral înainte de depunerea cererii de finanțare”.
„Vom depune primul proiect prin care cerem să primim fonduri pentru cele 16 tramvaie Armonia. Am fost înștiințați că nu poți obține fonduri Retro pentru tramvaiele care au fost deja introduse în uz în momentul cererii. 16 sunt eligibile și săptămâna aceasta vom depune cererea de finanțare. Probabil că săptămâna viitoare vom depune și cererea de finanțare pentru tramvaie noi. Sunt în lucru documentațiile și pentru celelalte proiecte pe Axa 4 și le vom depune cu certitudine în timp util. Termenul de depunere este 31 decembrie, dar nu ajungem noi să depunem în 30 decembrie”, a completat Robu.
Potrivit edilului-șef, la Timișoara mai trebuie să ajungă încă cinci garnituri reabilitate în baza contractului iscălit de primărie în anul 2014, pentru modernizarea a maximum 30 de tramvaie, cu firmele Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Pașcani, ultima fiind lider de asociere. Reabilitarea unui singur tramvai a costat 2,57 de milioane de lei cu TVA, vorbind de o valoare totală de 77,8 milioane de lei cu TVA.
„La data care s-a publicat se socotește. 5 nu sunt primite, 2 din cele care sunt primite nu au fost introduse în circulație, ele sunt în teste, deci se fac 7. Și mai sunt încă 9 care la data la care se numără, când se face socoteala, nu erau nici ele în uz. Acela este momentul de raportare și prin urmare 16 sunt eligibile pentru finanțare pentru Axa Retro. De fapt, cred că două de la Arad și două de la Pașcani, 4, sunt primite, dar nu au fost introduse în circulație, pentru că fiecare în parte trebuie să treacă prin niște teste serioase și 5 trebuie să vină. Iată, sunt 9 și sunt încă 7 sunt în situația pe care v-o spuneam”, a mai spus edilul-șef.
Miercuri, pe străzile Timișoarei circulau doar 15 Armonii, din totalul de 34 de garnituri scoase pe trasee. Pe linia 1 au fost două tramvaie modernizate, pe linia 2 au fost trei, pe linia 4 au fost patru, pe linia 6 două, iar pe liniile 7, 8 și 9 tot câte unul. Potrivit reprezentanților STPT, numărul Armoniilor în circulație poate crește pe parcursul zilei până la 20.
Robu: Transportul în comun s-a îmbunătățit sensibil
În timp ce alte orașe din România au deja proiecte depuse și chiar aprobate pentru achiziția de tramvaie noi, primarul Timișoarei susține că niciun alt oraș din România nu are mijloace de transport în comun atât de bune cum are capitala Banatului.
„Sunt tot felul de personaje care bat câmpii fără să aibă un minim de informare. Niciun oraș din România nu are la ora actuală mijloacele de transport în comun pe care le are Timișoara. Unele au 4 tramvaie noi! Ce Dumnezeu, noi avem 25 în momentul de față și vom avea în curând 30. Și vom mai avea încă minimum 16, câte ni se permite să punem la licitație. Aici e altă discuție, cu alte fabulații (…) Avem mijloace de transport foarte bune, transportul în comun s-a îmbunătățit sensibil. O spun cei care îl folosesc. Numai că suntem încă foarte departe de ceea ce ne dorim. Însă mergem pe acest drum al îmbunătățirii condițiilor și în mijloacele de transport în comun, scoaterea celor care sunt depășite de vremuri, dar, foarte important, vrem să facem atractiv transportul în comun și prin frecvența cu care mijloacele circulă. Aici suntem limitați, dar nu de mijloacele de transport, ci de numărul de șoferi și vatmani, vom majora salariile la șoferi și vatmani, pentru a face aceste posturi mai atractive. De îndată ce vom mai face angajări (…) vom crește pe mai multe linii numărul mijloacelor de transport în comun și va scădea și timpul de așteptare. Nu se poate întâmpla peste noapte”, a precizat primarul.
În curând, spune Robu, Timișoara va avea și 44 de autobuze electrice, în baza unui parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, care vor înlocui autobuzele cu motor termic, acestea din urmă fiind scoase din uz pe parcurs.
„Vom majora salariile șoferilor STPT”
Mai-marii care conduc Timișoara au fost convinși că șoferii vor da buzna să se angajeze la STPT, să conducă mijloacele de transport în comun bune și fiabile din Timișoara. Dar n-a fost așa, pentru că șoferii STPT vor salarii decente, nu mijloace de transport de lux.
„Vom angaja câți șoferi vom putea până vom avea o fluență care să ne mulțumească. Eu n-am prea vorbit despre transportul în comun și unii au crezut că nu am făcut nimic. Păi asta e nimic? Să plătești 50 de troleibuze, 30 de autobuze, 24 de tramvaie ,13 minibuze în 6 ani? Câte s-au plătit în restul celor 50 de ani precedenți? Hai să facem comparații! Toate acestea au fost plătite aproape integral în mandatul meu! Totul a fost plătit cu mine ca primar, acesta a fost efortul, să înnoim parcul. Ne-a luat prin surprindere faptul că nu putem găsi șoferi. Credeam că și faptul că au de condus troleibuze mai bune, autobuze mai bune și mai fiabile, tramvaie mai bune, vor face atractive posturile de șoferi, respectiv de vatmani. În realitate, n-a fost așa, oamenii sunt interesați în primul rând de salarii. Salariile sunt la zi și nu vor mai fi probleme cu salariile la STPT și vom și majora salariile în următoarele săptămâni”, a conchis primarul Timișoarei.
Rămâne de văzut când va reuși Primăria Timișoara să depună cele două proiecte la care se lucrează deja de ceva vreme. Vă reamintim, municipalitatea trebuie să depună până în 31 decembrie toate proiectele pentru a obține cele aproape 56 de milioane de euro puse la dispoziție Timișoarei pe Axa 4 POR.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2116308″]
[related-post post_id=”2119295″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!