Specialiștii în drumuri din primărie și Asociația „Societatea Metropolitană de Transport Timișoara”, condusă de Ioan Goia, fostul șef al STPT, vor să depună, pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), la Ministerul Transporturilor, un proiect îndrăzneț „pentru implementarea unui sistem de transport public integrat metropolitan utilizând rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară în zona aglomerației urbane Timișoara, pe traseele Voiteni – Deta – Buziaș – Lugoj – Jimbolia – Sânnicolau Mare – Recaș, respectiv pe traseele regionale Arad – Lipova – Radna – Reșița”.
Consilierii locali au aprobat deja un studiu de oportunitate, care spune că se vor înființa trasee de transport local în zona Timișoarei, dar și trasee regionale în colaborare cu alte autorități din regiunea de vest, inclusiv o stație intermodală metropolitană în zona Portului Timișoara.
„Trenul metropolitan reprezintă un sistem feroviar local sau regional care oferă un serviciu de transport în interiorul și în jurul marilor aglomerări urbane. În exemplele europene de tren metropolitan de tip S-Bahn sau RER (Viena, Zurich, Paris, Munchen, Berlin), acestea leagă de cele mai multe ori zonele centrale sau gara principală a marilor orașe (circulând uneori pe rețeaua urbană de metrou), cu localitățile din zona metropolitană, chiar și până la 40 km distanță”, spun reprezentanții primăriei.
Tramvaiul turcesc devine tren-tramvai?
Practic, planul este să fie folosită rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară pe traseele Voiteni, Deta, Buziaș, Lugoj, Jimbolia, Sânnicolau Mare, Recaș, respectiv pe traseele regionale Arad, Lipova, Radna, Reșița. Este o provocare, recunosc cei care au întocmit studiul de oportunitate.
Potrivit specialiștilor PMT, trenul-tramvai ar putea circula în doi ani, mai întâi cu o parte din tramvaiele turcești aflate în lucru la fabrica Bozankaya. Sau cel puțin până când vor fi cumpărate trenuri-tramvaie.
Primăria cumpără, cu bani europeni, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya. Prima garnitură ar trebui să ajungă în toamnă-iarnă la Timișoara, urmând să fie omologată. Șeful Direcției de Drumuri din primărie spune că „până la sfârșitul lui 2021 le vom avea pe primele 16”.
Traseele gândite
Specialiștii din primărie susțin că în studiul de oportunitate sunt gândite trasee generale, dar vor fi două linii de tren-tramvai, care vor merge după cum urmează: prima de la mallul din Șagului pe liniile de tren până la Gara de Nord, spre Pasajul Jiul, Pasajul Popa Șapcă, cu oprire la mallul din centru, pe linia ferată până spre Continental, de unde intră pe linia de tramvai și merge înapoi pe Rebreanu până în Șagului și a doua cam pe același traseu, dar de la Stan Vidrighin/ str. Cerna va merge pe calea ferată spre Moșnița, Urseni, Giroc și iarăși la mallul din Șagului.
Pentru ca planul să devină realitate este nevoie și de câteva investiții și de un acord clar cu primăriile de lângă Timișoara și cu CFR.
„Se poate implementa cu tramvaiele noi, putem circula în doi ani. Proiectul va fi depus pe POIM, la Ministerul Transporturilor, iar pe fonduri europene vrem să cumpărăm tren-tramvai. Vom colabora cu celelalte localități implicate în proiect și vom reabilita linia pe unde este nevoie. Trenul-tramvai va putea circula cu 100-120 km/h, tramvaiele din Timișoara merg cu 70. Estimăm că la final se ajunge la câteva sute de milioane de euro”, ne-au spus reprezentanții Direcției de Drumuri din cadrul PMT.
În studiul de oportunitate sunt gândite două trasee metropolitane locale:
MT1: Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – Bd. Liviu Rebreanu – str. Drubeta – str. Victor Hugo – Calea Șagului;
MT2: Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – Gara Timișoara Sud.
Mai există trecute și trasee metropolitane și regionale, care să pornească din Timișoara spre Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad, spre Voiteni – Gătaia – Berzovia – Reșița, spre Buziaș – Lugoj, spre Radna, spre Cărpiniș – Jimbolia, spre Curcei și spre Sânandrei – Periam – Lovrin.
Rămâne de văzut cum va fi văzut proiectul din Ministerul Transporturilor și când va reuși municipalitatea să pregătească și restul documentației.
Trimite articolul
XN-au reusit sa termine intr-un an 2km la drumul Boilor dar da, in 2 ani avem S-bahn. Sa va ia dracu’ pe toti.
Se pare ca nea Lae mai vrea un mandat..nebunule..da iti place la caldurica
se va face ceva din aceste , momentan proiecte/vise ?! se va rade iarasi de Timisoara ca si in cazul metroului, desi ideea avansata la Cluj (metrou) pare normal si real… cred ca ramin file de poveste ca si in cartile de Jules Verne… pacat insa ca liniile de tren s-au degradat, mai ales cele “secundare” : Jebel-Liebling, Jebel – Giera sau Buzias-Gataia-Jamu Mare, linii abandonate de Regiotrans, rebotezat RegioCalatori.
-
Deci daca e la cluj, e buna ideea cu metroul. Cand a fost spusa in timisoara acum ani de zile…nu a fost buna. Radeau toti cretinii si numai glume se faceau.
Cam care e logica voastra, mai oamenilor? Nu vi se bat tampeniile cap in cap? Orice e in timisoara e rau si cand exact acelasi lucru se propune in alta parte e bun?-
Nu prietene. O investitie de asemenea amploare necesita studii REALE, nu facute pe genunchi, ca sa mulga unii ceva malai.
De asemenea se fac planuri pe termen lung si foarte lung (chiar pe zeci de ani) tinand cont de proprietati, de planurile de dezvoltare imobiliara si industriala, ca nu e Corea de Nord, sa inceapa pe loc cand vrea seful.
Si, poate cel mai important, trebuie un studiu pe partea financiara. Cum faci finantarea si de unde, cum faci rambursarile si daca este rentabila. Asta este discutabil si fara aceste studii suntem cu totii parerologi. Nu vedeti ca RATT sau cum se mai cheama acum, este cu un picior in groapa? Dar un metrou? Este Timi suficient de mare ca sa poata finanta constructia si functionarea metroului? Nu prea cred. Metrou este in general in orase ori peste un milion de locuitari ori orase foarte bogate.
Dar cand ideea vine de la un mitoman, chiar in prag de alegeri, credibilitatea este ZERO.
Intelegi? De aia! Si apropo, sunt liberal prin convingere si gandire. Liberal, nu membru PNL (sau alt partid), ca este o mare deosebire.
-
Asa as merge cu tramvaiul pana in Bucuresti… sau Viena.
Senzatie majora… cu 70 la ora.
Linia MT1 este ca si rezolvata. Lipseste doar o pereche de macaze la Turist pe relatia Victor Hugo (Ana Ipatescu sud) – Calea Sagului pe care ati uitat sa le puneti odata cu lucrarile de acolo…ha, ha, ha…
Este nevoie si de vatmani seriosi pentru liniile MT pentru ca astia de azi se tamponeaza intre ei ca prostii.
Un MT pentru Aeroport se face?
-
Nu stiu, ar trebui investitie mare de la linia de tren de la Ghiroda la Aeroport si ei par doar ca vor sa conecteze niste linii existente si sa faca mici modificari. Dar logic printre primele linii ar trebui sa fie Gara Timisoara Nord – Gara Timisoara Est – Aeroport.
-
Mai degraba ar fi interesanta o linie de la aeroport conectata la linia de tren spre Lipova. E mult mai aproape de aeroport iar terenul pe care l-ar traversa pare agricol.
-
corect.Giarmata vii-A.eroport
-
-
Romanul care stie doar in mizeria de masina credeti ca stie ce e aia S-Bahn? O fi o injuratura ceva intr-o limba straina.
intre timp boc a inaugurat a 5 a parcare etajata in cluj, cu alte doua in constructie….parcari de cartier, construite de primarie nu de malluri sau mai stiu eu ce firme private….cam asta e diferenta dintre cei doi….al nost’ cu trotineta pe botanice….si cu impresia ca timisorenii is talambi sa puna botul la lista de promisiuni/baliverne pre-electorale
Cand aud de goia, mi se face rau. El este groparul liniei 3 suspendata in februarie 2009, initial pentru niste lucrari ale Aquatim ca apoi la terminarea lucrarilor dupa cateva luni suspendarea sa ramana definitiva.
Tot in domnia lui de 10 ani, ratt-ul a decazut continuu prin micsorarea retelei (sau suspendarea unor linii sai segmente de trasee) si implicit a calitatii serviciilor…
Omul priceput la distrugere vrea sa “construiasca” trasee de S-bahn-uri in Timisoara?
Și gunoiul stradal nu se dezminte. Ce specialiști? Care sunt aia? Povesti electorale ale nesimțitului din fruntea primăriei și a acoliților lui. Cretinoidule! Ți-ai bătut joc destul de acest oraș și de cetățenii din el. Nu mai poți prosti alegătorii cu tâmpeniile tale. Gata. Ne-a ajuns.
Sansele de a se realiza sunt 0 (ZERO). Dar mai iau unii bani pe ceva documentatii! Asta e important!
Stau asa si ma gandesc cateodata cum poate sa arate un votant de al lui robu, cat de prost poate fi un votant de al lui robu, pentru ca nu cunosc nici unul si atunci ma blochez ca nu am imaginatia atat de malefica incat sa vizualizez votantul lui robu!
primar PNL ,premier la fel,presedinte la fel si tot nu sa facut nimic,Timisoara a ramas in urma datorita incompetentei de la primarie,ca se poate avem destule exemple in tara,Oradea,Sibiu,Brasov etc etc ,nu mai zic de ingamfatii aia din Cj,dar asa erau si banatenii cand Banatul era fruncea,acum Banatul e …..
Goia groparul RATT acum vine cu niste proiecte fanteziste, emanate de cel care a scos linia tramvai 3 ce putea fi reabilitata pe fonduri europene. Culita, aghiotantul lui Robu, impreuna au scos 5 din Ronat si au desfiintat sensul judetean Michelangelo de pe str Cluj, mutand toate liniile pe un traseu ocolitor si aglomerat, sa aiba pletosu o banda in plus. Aceeasi specialisti analfabeti care au cerut ca traamvaiele sa aiba o autonomie de … 100 km pe acumulatori in conditiile cand nimeni in lume nu fabrica tramvaie cu o autonomie uzuala peste 15km
Vor să meargă cu 100-120 km/h pe liniile CF ?
O gluma sinistra.
De ce credeți că CFR a renunțat la multe trasee regionale. Pt că calea ferată arata apocaliptic, se circulă ca melcul, parca ai fi pe valuri.
Vă dați seama cat ar costa doar reabilitarea rețelei CF ?
Și care ar fi rentabilitatea pt că la ora actuala mai sunt puțini navetiști fata de cum era in trecut.
Este un proiect ambițios dar … iluzoriu !
Sa fi descoperit I.Goia mersul pe jos ? Invit sa rasfoiasca Mersul Autobuzelor de prin 1975( IRTA Timis) vreo 250 pag. si Mersul trenurilor din acele timpuri, cand in zona de vest reteaua de transport CFR si Auto in zona de Vest,batea orice concurenta ! Astazi totul este o ruina ! Gari ,sine, distruse, trenuri, ramasite insalubre etc.etc, O calatorie cu tramvaiul electric Pancota-Ghioroc-Podgoria sau Lipova,sau cu trenul Sannicolaul Mare-Jimbolia-Lovrin-Carpinis-Cenei – Deta si cate altele au ramas doar amintiri si surse bibliografice.
Cu metroul din Soarelui pana BOCSIG, escala 7 ani la POPA SAPCA
Adica o sa stam si mai mult la calea ferata????
Dar de ce s-au cumparat tramvaiele de la turci? Ce marfa (autobuze si tramvaie) au cumparat miticii, ne-am lamurit. Nu se putea negocia cu firma americana de vagoane de la ARAD? Is mai aproape si cu banii astia se plateau niste muncitori romani nu pe turci.
Lasati visele , centura de Sud promisa cand va fi gata ? , Fabricul este intr-un grad ridicat de poluare , mizerie si uitare.Este locul in care nu s-a mai investit nimic ,sute de tiruri trec zi si noapte in zona Printul Turcesc -Saguna Dorobanti , praf , mizerie , zgomot .Din Piata Traian ati facut cea mai infecta zona de balci , mizerie si urina , fum si unsoare de mici .Ne vorbiti despre metrou , deluri si coline, parcuri de distractii :)) nu va este rusine ! Nimic nici in ce priveste transortul , nu ati gasit o modalitate ca locuitorii sa ajunga in zona Torontal Aradului pe un traseu mai scurt si in timp acceptabil .Acesti locuitori platesc taxe si impozite la fel cu ceilalti , dar banii se duc toti numai in zone ” bune” agreate de mai marii oasului. Or fi ele alegeri dar se pare ca ati uitat ca noi traim in acest oras , nu puteti sa ne mintiti !!!!!!